Najnowszy MILMAG D&S online »

MILMAG - Magazyn MilitarnyASOP dla czołgów typ 15 - MILMAG - Magazyn Militarny

ASOP dla czołgów typ 15

4 sierpnia chińska telewizja państwowa CCTV poinformowała, że czołgi lekkie typ 15 zostaną wyposażone w system aktywnej ochrony pojazdów (ASOP) klasy hard-kill. Pojazdy weszły do służby w wojskach lądowych ChALW (Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej) pod koniec grudnia 2018. Wcześniej, chiński koncern NORINCO (China North Industries Corporation) zaprezentował ciężki system ASOP klasy hard-kill typu GL5, opracowany dla czołgów typ 99A (ZTZ-99A) i VT-4 (MBT 3000), ale nie jest jasne jaki system będzie zastosowany dla czołgów typ 15. Warto jednak zauważyć, że nowe czołgi lekkie zostały opracowane przez Północnochiński Instytut Badań Pojazdów, wchodzący w skład NORINCO (Czołg lekki typ 15 w służbie, 2018-12-30).
 Czołgi lekkie typ 15 (oznaczenie producenta ZTQ-15 lub ZTQ-105, eksportowe VT-5) zastąpiły wycofane w 2013 czołgi typ 62 (WZ131) po równo 50 latach służby. Nie jest jasne, czy system ASOP hard-killbędzie przeznaczony tylko na pojazdy należące do ChALW, czy także na eksport (choć jak na razie typ 15 nie trafił do żadnego innego użytkownika) / Zdjęcie: China Military Review

Integracja czołgów lekkich z ASOP jest szczególnie istotna ze względu na stosunkowo słabe opancerzenie. System dla czołgów typ 15 ma być stosunkowo lekki i kompaktowy, w przeciwieństwie do GL5. Podobnie jak tamten, będzie składał się ze stacji radiolokacyjnych, wykrywających zagrożenia i przeciwpocisków do ich eliminacji. Wcześniej czołgi tego typu otrzymały rodzimy system obrony klasy soft-kill, złożony m.in. z wyrzutni granatów dymnych.

CCTV w swoim materiale sugeruje, że czołgi typ 15 otrzymają nowe rozwiązanie, opracowane specjalnie dla lżejszych pojazdów opancerzonych. Istnienie ciężkiego GL5 zostało ujawnione w połowie sierpnia 2017. Składa się czterech radarów zapewniających obserwację dookolną, czterech potrójnych wyrzutni przeciwpocisków oraz panelu sterowania. System zapewnia pełną ochronę w zakresie 360 stopni wokół pojazdu i 20 stopni w azymucie.

Czołg typ 15 jest uzbrojony w 105-mm armatę gwintowaną (będącą rozwinięciem brytyjskiej Royal Ordnance L7) z automatem ładowniczym i zapasem 38 sztuk amunicji podkalibrowej, przeciwpancernej i odłamkowo-burzącej o zasięgu 3000 m, a także czołgowych przeciwpancernych pocisków kierowanych o zasięgu 5000 m. Pojazd ma 9,2 m długości, 3,3 m szerokości, 2,5 m wysokości (bez modułu uzbrojenia), a masa bojowa to 33-35 t w zależności od pakietu opancerzenia stalowego. Załoga składa się z trzech żołnierzy. Dodatkową ochronę zapewnia pancerz reaktywny. Napędzany jest power-packiem z 1000-konnym sterowanym elektronicznie silnikiem wysokoprężnym 8W15 (FX0012).

ASOP klasy hard-kill są wdrożone lub wdrażane w siłach zbrojnych kilku państw. Prekursorami są rozwiązania radzieckie 1030M-01 Drozd, rosyjskie TSzU-1-7 Sztora, rozwijane później Arena i najnowsze Afganit, a także izraelskie Trophy (ciężkie HV, średnie MV/VPS i lekkie LV) oraz Iron Fist, ukraiński Zasłon/Deszcz, amerykańskie Iron Curtain i Quick Kill, południowoafrykański LEDS-150 czy niemiecki AMAP-ADS. Nowe rozwiązania, w oparciu o własne doświadczenia lub dzięki współpracy zagranicznej rozwijają także siły zbrojne USA (Modular Active Protection System, MAPS), Turcji (Akkor Pulat) czy Iranu. Zainteresowanie zakupem lub rozwojem takich systemów wyraziły także Francja, Wielka Brytania, Indie czy Polska (Niemieckie Leopardy z Trophy, 2019-01-28; Kolejne Trophy dla Amerykanów, 2019-01-10; Bradley z Iron Fist, 2019-01-08; Testy Akkor Pulat zakończone, 2018-03-06; ASOP dla wozów bojowych WP?, 2018-10-02).

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ