10 sierpnia przedsiębiorstwo Martin-Baker poinformowało, że zmarł John Oliver (Jo) Lancaster. Urodzony 4 lutego 1919 Brytyjczyk był pierwszym pilotem, który w sytuacji awaryjnej katapultował się 30 maja 1949 z lecącego samolotu – odrzutowca Armstrong Whitworth A.W.52 w układzie latającego skrzydła – przy użyciu fotela katapultowego Martin-Baker Mk.1.

16-letni Lancaster zatrudnił się w przedsiębiorstwie Armstrong Whitworth Aircraft, w 1937 dołączył do ochotniczej służby królewskich wojsk lotniczych RAFVR (Royal Air Force Volunteer Reserve), a w 1940 rozpoczął służbę w 40. i 12. eskadrze bombowej RAF. Do 1943 łącznie odbył 54 misje bojowe. Później Lancastera przeniesiono do jednostki badawczej A&AEE (Aeroplane and Armament Experimental Establishment).

Zmarł 100-letni John Oliver (Jo) Lancaster, pilot testowy i pierwszy człowiek, który w sytuacji awaryjnej katapultował się z lecącego samolotu przy użyciu brytyjskiego fotela Martin-Baker Mk.1 / Zdjęcia: Martin-Baker

Zmarł 100-letni John Oliver (Jo) Lancaster, pilot testowy i pierwszy człowiek, który w sytuacji awaryjnej katapultował się z lecącego samolotu przy użyciu brytyjskiego fotela Martin-Baker Mk.1 / Zdjęcia: Martin-Baker

W 1945 Jo Lancaster przeszedł kurs pilotów eksperymentalnych Empire Test Pilots’ School w Boscombe Down, skierowano go do Boulton-Paul Aircraft, a następnie zdemobilizowano. W 1946 został zatrudniony przez przedsiębiorstwo Saunders-Roe (Saro) jako pilot testowy (m.in. Supermarine Walrus, Sea Otter, Short Sunderland, Auster AOP.6 i Saunders-Roe SR.A/1).

W 1949 powrócił do Armstrong Whitworth Aircraft. Tam brał udział w testach samolotów Meteor T4, T7 i T8, Sea Hawk, Hunter F2, F5, F6 i T7. Avro Shackleton, Vickers Valetta, Gloster Javelin i A.W. Argosy. Lancaster odszedł na emeryturę w 1984, z nalotem 13 tys. godzin.