12 sierpnia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej rozpoczął negocjacje ze spółką WSK PZL-Świdnik w sprawie modernizacji czterech śmigłowców W-3 Sokół do wersji poszukiwawczo-ratowniczej W-3WA SAR. Wartość potencjalnego zamówienia to 87 864 452,56 zł netto (108 073 277 zł brutto). Prace mają zostać przeprowadzone w latach 2019-2022 i obejmą także pakiet logistyczny oraz dokumentację eksploatacyjną.

Prace modernizacyjne mogą objąć cztery z siedemnastu W-3 Sokół, które są na wyposażeniu Sił Powietrznych RP i trafią do jednej z trzech Grup Poszukiwawczo-Ratowniczych. /Zdjęcie: PZL-Świdnik

Prace modernizacyjne mogą objąć cztery z siedemnastu W-3 Sokół, które są na wyposażeniu Sił Powietrznych RP i trafią do jednej z trzech Grup Poszukiwawczo-Ratowniczych. /Zdjęcie: PZL-Świdnik

Śmigłowce mają zostać doposażone zgodnie z warunkami technicznymi modernizacji, co obejmie modyfikację jego instalacji oraz wyposażenia. Negocjacje z WSK PZL-Świdnik rozpoczęto 7 sierpnia, a wybór procedury wynika z tego, że spółka jest właścicielem dokumentacji technicznej, niezbędny park produkcyjno-remontowy, specjalistyczne oprzyrządowanie oraz doświadczenie w wykonywania remontów i napraw.

IU MON nie poinformował, gdzie trafią zmodernizowane śmigłowce. Jednakże z racji charakteru negocjowanych prac modernizacyjnych można wywnioskować, że będzie to jedna z trzech Grup Poszukiwawczo-Ratowniczych (GPR), utworzonych decyzją z 30 maja 2008 w ramach Sił Powietrznych RP. 1. GPR powstała 31 grudnia 2008 na bazie bydgoskiej 2. Eskadry Lotnictwa Transportowo-Łącznikowego (1. ELTŁ.) Lotniczej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej (LGPR) i została rozmieszczona w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, 2. GPR na bazie 2. ELTŁ. LGPR w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim (obie dysponują W-3RL i W-3WA SAR), a 3. GPR na bazie wrocławskiej 3. ELTŁ. LGPR w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Możliwe więc, że trafią do Krakowa, gdzie 3. GPR użytkuje większe Mi-8P/RL i Mi-8T/RL, a którym kończy się resurs techniczny (Śmigłowcowa katastrofa, 2019-04-29).

W marcu 2019 rozpoczęto negocjacje z WSK PZL-Świdnik dotyczące remontów pozostałych w służbie 40 śmigłowców Mi-2, 11 stycznia Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Lotniczej rozpoczął negocjacje ws. wieloletniej umowy na usługi serwisowe śmigłowców W-3, a we wrześniu 2018 IU MON opublikował informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego dotyczącego modernizacji śmigłowców W-3 Wojsk Lądowych do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki) (Powstanie zmodernizowany W-3WA WPW, 2018-09-10).

Według stanów ewidencyjnych, w Wojsku Polskim znajdują się 64 śmigłowce z rodziny W-3 Sokół, z których 7 dostarczono na podstawie umów sprzed 2012. Same Wojska Lądowe dysponują obecnie flotą 39 wiropłatów w wersji transportowej W-3T, wsparcia bojowego W-3W i W-3WA oraz W-3PL Głuszec. Siły Powietrzne dysponują 17 wiropłatami (w tym 4 W-3T, 1 W-3P, 6 W-3RL, 4 W-3WA, 1 W-3W SAR i 1 W-3WA SAR), a Marynarka Wojenna 8 W-3WARM Anakonda w zmodernizowanej wersji ratownictwa morskiego.