MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyWięcej JLTV dla USMC - MILMAG - Magazyn Militarny

Więcej JLTV dla USMC

15 sierpnia amerykański  Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) poinformował o planach zwiększenia zakupów wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) z 9091 do około 15 000. Wcześniej złożono zamówienie na 5500 z nich, a fundusze zabezpieczono na łącznie 7622. Nowe plany pozwolą na całkowite zastąpienie 15 390 obecnie pozostających w linii pojazdów z rodziny HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle).

 Ogłoszenie wstępnej gotowości bojowej wymagało pełnego przeszkolenia kierowców w zakresie obsługi oraz zapewnienie pakietu wsparcia do konserwacji i serwisowania z zestawami narzędzi i części zamiennych / Zdjęcie: USMC

Informacja pojawiła się dzień po ogłoszeniu wstępnej gotowości operacyjnej pierwszych pojazdów tego typu, które zostały odebrane 28 lutego 2019. Status ogłoszono w szkołach Korpusu Piechoty Morskiej (School of Infantry West, School of Infantry East oraz Motor Transport Maintenance Instructional Company) i w batalionie piechoty II Marine Expeditionary Force, gdzie dostarczono około 300 pojazdów. 29 lipca pojazdy trafiły na ćwiczenia na poligonie Bellows na Hawajach. Decyzja zezwala na użycie pojazdów w warunkach bojowych. Do jednostek liniowych pojazdy trafią do końca trzeciego kwartału 2019.

Podstawowe warianty pojazdów z rodziny JLTV, które zostały wybrane w sierpniu 2015 w połączonym programie o szacowanej wartości 30 mld USD (118 mld zł), obejmują dwudrzwiowe Combat Support Vehicle (CSV) i czterodrzwiowe Combat Tactical Vehicle (CTV) w czterech konfiguracjach: pojazd wielozadaniowy M1280, wóz wsparcia ogniowego M1281, nośnik uzbrojenia M1278 oraz wóz wsparcia M1279. Planowane jest opracowanie konfiguracji do zadań rozpoznania / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Według wcześniejszych planów JLTV lub Oshkosh Defense L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) miały zastąpić około 60% HMMWV do końca lat 2020. Ich zmiana ma najwyraźniej związek z deklaracją Marine Corps Combat Development Command, Combat Development & Integration o osiągnięciu gotowości operacyjnej na rok przed planowanym terminem. Część pojazdów zostanie prawdopodobnie zintegrowana z poczwórnymi wyrzutniami izraelskich rakietowych pocisków przeciwlotniczych Tamir, zmodyfikowanego systemu Iron Dome o nazwie Sky Hunter (USMC zainteresowany Iron Dome, 2019-05-14).

Analiza
Decyzja Korpusu Piechoty Morskiej oznacza również zwiększenie całkowitego zamówienia sił zbrojnych USA na te pojazdy z około 57 600 do 63 600. Lwia część, bo 49 099 egzemplarzy, trafi do jednostek wojsk lądowych (US Army) i specjalnych (US SOCOM). Pierwsze z nich odebrano 14 stycznia 2019, ale później raportowano o wielu problemach dotyczących niezawodności, utrzymania technicznego, świadomości sytuacyjnej załogi i jej bezpieczeństwa. Wygląda jednak na to, że zostały rozwiązane, gdyż 21 czerwca dr Bruce Jette, zastępca sekretarza US Army ds. akwizycji, logistyki i technologii zatwierdził rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej pojazdów (US Army odbiera JLTV, 2019-01-15; Problemy z JLTV, 2019-02-26).

Zainteresowane zakupem 140 pojazdów na testy zapowiedziały Siły Powietrzne (US Air Force, USAF), deklarując łączne zapotrzebowanie na 3270 nowych pojazdów. Ponadto 2747 wozów ma trafić do Wielkiej Brytanii w ramach programu Multi-Role Vehicle-Protected (MRV-P), zakup 200 kolejnych potwierdziła Litwa, a dalszych 38 Słowenia (Słowenia wybiera L-ATV, 2018-11-24; L-ATV dla Litwy, 2018-11-22; Wspólny zakup L-ATV , 2018-03-19).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ