Podczas XXVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach, włoski koncern Leonardo wraz z PGZ zaprezentowali koncepcję modernizacji śmigłowców W-3 Sokół o nazwie W-3 Next Generation. Jak podkreśla WSK PZL-Świdnik, będzie to oferta prezentująca zmodernizowany śmigłowiec W-3 Wojsk Lądowych (Powstanie zmodernizowany W-3WA WPW, 2018-09-10).

Leonardo zaprezentował w Kielcach makietą kabiny pilotów W-3 Next Generation, wyposażoną w trzy duże ciekłokrystaliczne wyświetlacze, pochodzącymi ze śmigłowców Agusta Westland AW169

Leonardo zaprezentował w Kielcach makietą kabiny pilotów W-3 Next Generation, wyposażoną w trzy duże ciekłokrystaliczne wyświetlacze, pochodzącymi ze śmigłowców Agusta Westland AW169

Zgodnie o opublikowanymi podczas MSPO informacjami, śmigłowiec otrzyma nowe łopaty wirnika głównego i w pełni cyfrową awionikę pochodzącą ze śmigłowców AgustaWestland AW169, złożoną z ciekłokrystalicznych wyświetlaczy, system zarządzania lotem (FMS), syntetyczne zobrazowanie terenu (SVS), mapy cyfrowe i system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS). Nowością będzie 4-osiowy cyfrowy autopilot, nowy system łączności, elektroniczny system sterowania silników (FADEC) oraz system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS). Dzięki temu W-3 Next Generation będzie spełniał najnowsze wymagania lotnicze i standardy NATO.

Zgodnie z zapotrzebowanie użytkownika zmodernizowany śmigłowiec będzie mógł zostać wyposażony w zintegrowany system uzbrojenia, złożony z pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze, przeciwpancerne pociski kierowane, 70-mm niekierowane pociski rakietowe, zasobniki z 12,7/20-mm działkiem oraz stanowiska strzeleckie w kabinie /Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Zgodnie z zapotrzebowanie użytkownika zmodernizowany śmigłowiec będzie mógł zostać wyposażony w zintegrowany system uzbrojenia, złożony z pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze, przeciwpancerne pociski kierowane, 70-mm niekierowane pociski rakietowe, zasobniki z 12,7/20-mm działkiem oraz stanowiska strzeleckie w kabinie /Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Maksymalna masa startowa wzrośnie z 6400 kg do 6600 kg, a w porównaniu z W-3W/WA prędkość przelotowa wzrośnie o 27%, pułap zawisu poza zasięgiem wpływu ziemi (HOGE) wzrośnie o 225%, a z wpływem ziemi (HIGE) o 30%, natomiast pułap praktyczny wzrośnie o 15%. Śmigłowiec będzie przeznaczony do transportu żołnierzy, wsparcia działań jednostek specjalnych, misji bojowych, misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR i CSAR), wywiadu, nadzoru i rozpoznania bojowego oraz ewakuacji medycznej (MEDEVAC/CASEVAC).

Zgodnie z zapotrzebowanie użytkownika śmigłowiec może zostać wyposażony w zintegrowany system uzbrojenia, złożony z pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze, przeciwpancerne pociski kierowane, 70-mm niekierowane pociski rakietowe, zasobniki z 12,7/20-mm działkiem oraz karabiny maszynowe w kabinie. Dodatkowo mogą otrzymać zintegrowany system obrony własnej, optoelektroniczny system obserwacji, wyświetlacz przezierny HUD i gogle noktowizyjne. W produkcji komponentów i podsystemów mają uczestniczyć spółki Grupy Kapitałowej PGZ.

Na wyposażeniu Wojska Polskiego znajdują się 64 śmigłowce z rodziny W-3 Sokół, z których 7 dostarczono na podstawie umów sprzed 2012. Same Wojska Lądowe dysponują obecnie flotą 39 wiropłatów w wersji transportowej W-3T, wsparcia bojowego W-3W i W-3WA oraz W-3PL Głuszec. Siły Powietrzne dysponują 17 wiropłatami (w tym 4 W-3T, 1 W-3P, 6 W-3RL, 4 W-3WA, 1 W-3W SAR i 1 W-3WA SAR), a Marynarka Wojenna 8 W-3WARM Anakonda w zmodernizowanej wersji ratownictwa morskiego. 12 sierpnia Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął negocjacje z  WSK PZL-Świdnik w sprawie modernizacji czterech Sokołów do wersji poszukiwawczo-ratowniczej W-3WA SAR (Kolejne Sokoły w wersji SAR, 2019-08-12).