11 września Poczta Polska rozpoczęła badanie rynku w sprawie dostaw 80 tysięcy fabrycznie nowych nabojów 9 mm x 19. Zainteresowani dostawcy mogą przedstawić wstępną ofertę i cenę jednostkową oraz łączną wartość netto proponowanej amunicji.

Poczta Polska rozpoczęła badanie rynku w sprawie dostaw 80 tys. nabojów 9 mm x 19. Amunicja ma trafić do pracowników Pionu Poczta Polska Ochrona / Zdjęcie: Poczta Polska

Poczta Polska rozpoczęła badanie rynku w sprawie dostaw 80 tys. nabojów 9 mm x 19. Amunicja ma trafić do pracowników Pionu Poczta Polska Ochrona / Zdjęcie: Poczta Polska

Przedstawiciele narodowego operatora pocztowego są zainteresowani nabojami o masie pocisku 7,45-8 g dostarczanymi w mosiężnych łuskach. Prędkość wylotowa ma być w granicach 350-390 m/s, a energia wylotowa 500-570 J. Długość pocisku nie może przekroczyć 29,7 mm, a łuski – 19,15 mm. Amunicja ma być dostarczana w opakowaniach po 50 sztuk.

Analiza
Pion Poczta Polska Ochrona (PPO) powstał w 2015 po przekształceniu z wcześniejszego Centrum Usług Koncesjonowanych (do 2005 Straż Pocztowa). To podzielona na cztery regiony (PPO Północ, PPO Południe, PPO Wschód i PPO Zachód) jednostka organizacyjna specjalizująca się w świadczeniu usług w zakresie ochrony fizycznej, zabezpieczenia technicznego oraz obsługi obrotu gotówkowego. Podstawą działalności Poczty Polskiej w tym zakresie jest koncesja Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nr L-0625/00 z 27 kwietnia 2000.

Od dwóch lat Poczta Polska – jednoosobowa spółka Skarbu Państwa – znacząco rozbudowuje swój Pion Ochrony, który liczy ponad 3 tys. pracowników (na 90 tys. wszystkich kwalifikowanych pracowników ochrony w Polsce) i 500 pojazdów specjalistycznych (w tym bankowozy typu A i B).

Podstawowym zadaniem Pionu PPO jest świadczenie usług na potrzeby jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej. W ramach prowadzonej działalność gospodarczej może proponować stacjonarną ochronę fizyczną, zabezpieczenie techniczne mienia oraz monitoring obiektów i obszarów również klientom zewnętrznym.

Rozbudowa PPO ma na celu przejęcie nawet do 20% rynku logistyki gotówki w Polsce w 2023, który szacowany jest na 8 mld zł rocznie, a w 2019 ma sięgnąć nawet 10 mld zł. W planach jest rywalizacja z przedsiębiorstwami świadczącymi takie usługi jak konwojowanie, obsługa bankomatów i odbiór gotówki z placówek handlowych oraz stopniowe przejmowanie ochrony lotnisk, kolei, ministerstw oraz innych spółek Skarbu Państwa.

Do 2005 Pion Poczta Polska Ochrona funkcjonował pod nazwą Centrum Usług Koncesjonowanych, wcześniej zaś jako Straż Pocztowa. Warto zauważyć, że Poczta Polska ma długie tradycje jeżeli chodzi o zadania ochrony. W 1934 sformowano Pocztową Służbę Ochronną (odtworzoną w 1946 jako Straż Pocztowa), do której zadań należało konwojowanie mienia pocztowego oraz pełnienie służby wartowniczej w obiektach i Urzędach Pocztowych.