Nowy MILMAG, tym razem ponad 200 stron! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyT-X jako T-7A Red Hawk - MILMAG - Magazyn Militarny

T-X jako T-7A Red Hawk

16 września podczas konferencji Air, Space and Cyber Conference w National Harbor w stanie Maryland pełniący obowiązki sekretarza Sił Powietrznych (US Air Force, USAF) Matthew Donovan ogłosił, że nowy samolot szkolenia zaawansowanego Boeinga i Saaba, wyłoniony w programie T-X (Trainer-X) o wartości 9,2 mld USD (33,64 mld zł), otrzymał oznaczenie T-7A Red Hawk. Zgodnie z decyzją z 27 września 2018, co najmniej 351 nowych samolotów (z możliwością zwiększenia zamówienia do 475) zastąpi około 500 szkolno-treningowych Northrop T-38 Talon, użytkowanych od 1961 (Zakłady Saaba w USA, 2019-05-12).

5 września 2019 Boeing poinformował, że jeden z dwóch prototypów nowego samolotu szkolenia zaawansowanego wykonał setny lot

Nazwa własna samolotu, jak i charakterystyczny czerwony ogon (Red Tail) ma nawiązywać do 332. Grupy Myśliwskiej USAAF, potocznie nazywanej Tuskegee Airmen, sformowanej w 1941 i całkowicie złożonej tylko z czarnoskórych pilotów. Dlatego podczas konferencji obecny był płk Charles McGee, jeden z pierwszych czarnoskórych Amerykanów, którzy zostali pilotami myśliwców. McGee ma na koncie 409 lotów bojowych w bitwach powietrznych podczas II wojny światowej, wojny w Korei i w Wietnamie. Hawk ma z kolei przypominać, że pierwszym samolotem Tuskegee Airmen był Curtiss P-40 Warhawk w 99. Eskadrze Myśliwskiej USAAF (później latali na samolotach Republic P-47 Thunderbolt i North American P-51 Mustang) Boeing i Saab zbudują następcę T-38 Talon, 2018-09-28).

Specjalnie pomalowany T-7A Red Hawk został zaprezentowany przez Boeinga wraz z zabytkowym P-51 Mustang, należącym niegdyś do 332. Grupy Myśliwskiej USAAF / Zdjęcia: USAF

Dostawy T-7A Red Hawk będą realizowane w latach 2023-2034, a pierwsze z nich, wraz z symulatorami, trafią do połączonej bazy San Antonio-Randolph w Teksasie. Kolejnymi lokalizacjami będą bazy lotnicze Columbus w Missisipi, Laughlin i Sheppard w Teksasie oraz Vance w Oklahomie.  Pierwszy z dwóch prototypów (BTX-1) zaprezentowano 13 września 2016 (oblot nastąpił 20 grudnia). BTX-2 oblatano 25 kwietnia 2017. Oba napędzane są pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym GE Aviation F404-GE-402 (o ciągu z dopalaniem na poziomie 79 kN).

Warto zauważyć, że pod oznaczeniem T-7 kryje się również użytkowany od 2002 przez Powietrzne Siły Samoobrony Japonii (Kōkū Jieitai) samolot szkolenia podstawowego, opracowany przez korporację Fuji Heavy Industries, początkowo pod nazwą T-3 Kai jako następca oblatanego w 1978 samolotu T-3.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ