25 września w stoczni Hudong-Zhonghua, należącej do państwowego koncernu CSSC (China State Shipbuilding Corporation) w Szanghaju, miało miejsce wodowanie techniczne pierwszego z co najmniej trzech planowanych chińskich śmigłowcowców desantowych (LHD, Landing Helicopter Deck) typu 075. Będą to pierwsze jednostki pływające tej klasy w Marynarce Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.

Uroczystość wodowania nienazwanej jeszcze jednostki rozpoczęła się o godz. 9.20 czasu lokalnego 25 września. Po zakończeniu części formalnej rozpoczęło się wpompowywanie wody do suchego doku, w którym znajduje się okręt / Zdjęcie: Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group)

Uroczystość wodowania nienazwanej jeszcze jednostki rozpoczęła się o godz. 9.20 czasu lokalnego 25 września. Po zakończeniu części formalnej rozpoczęło się wpompowywanie wody do suchego doku, w którym znajduje się okręt / Zdjęcie: Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group)

W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz centralnych i lokalnych, Centralnej Komisji Wojskowej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, Marynarki Wojennej i koncernu CSSC, a także projektanci, stoczniowcy i marynarze przyszłego śmigłowcowca desantowego. Zgodnie z komunikatem dowództwa Marynarki Wojennej, projekt okrętu, jak i jego elementy konstrukcyjne powstały w całości w kraju. Teraz rozpoczną się prace wykończeniowe i wyposażeniowe, a następnie przeprowadzone zostaną testy w porcie i próby morskie.

CSSC rozpoczął prace nad projektem oficjalnie w 2011, a założeniem dowództwa Marynarki Wojennej był śmigłowcowiec o wyporności ponad 30 000 t. Uroczystość cięcia blach odbyła się na początku 2017. Okręt będzie zdolny do przenoszenia maksymalnie 30 śmigłowców transportowych, wielozadaniowych i uderzeniowych (Z-8, Z-9, Z-18, Ka-28, Ka-31), w tym 6 jednocześnie na pokładzie. Do samoobrony będą służyć dwa 30-mm zestawy obrony bezpośredniej H/PJ-11 (typ 1130 – wariant 11-lufowy) i dwie wyrzutnie systemu HHQ-10 dla pocisków przeciwlotniczych TY-90.

Nieoficjalnie okręty typu 075 będą wypierać maksymalnie około 36 000 t przy długości całkowitej około 250 m, szerokości 30 m i zanurzeniu 8,5 m. Będą to największe okręty w chińskiej flocie po lotniskowcach typu 001 (54 500 t) i 001A (58 600 t) i planowanym typu 002 (85 000 t). W budowie jest drugi okręt typu 075, a nieoficjalnie w planach jest opracowanie większego typu. Obecnie chińskie zdolności desantowania realizują jednostki typu 071, które jednak nie są wyposażone w płaski pokład dla statków powietrznych (Próby morskie drugiego lotniskowca ChRL, 2018-05-16; Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec, 2018-03-03).

Dla porównania okręty klasy LHD np. południowokoreańskie typu Dokdo wypierają około 18 800 t, francuskie typu Mistral 21 300 t, brazylijski Atlântico 21 687 t, japońskie typu Izumo 27 000 t, hiszpański typu Juan Carlos I 27 079 t, australijskie typu Canberra 27 100 t, turecki typu Anadolu 27 436 t, włoski typu Trieste 33 000 t, a największe – amerykańskie typu Wasp 41 150 t i dostosowane do tego typu zadań desantowce typu America 45 693 t.