MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyPokaz: Systemy przeprawowe GDELS - MILMAG - Magazyn Militarny

Pokaz: Systemy przeprawowe GDELS

2 października na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku odbyło się seminarium Pokonywanie wąskich przeszkód wodnych w ramach NATO, zorganizowane przez Griffin Group Defence i General Dynamics European Land System (GDELS). Przedsięwzięcie adresowano do Wojsk Inżynieryjnych i Wojsk Obrony Terytorialnej.

Nośność mostu towarzyszącego średniego MTB/VIPER wynosi MLC 40 / MLC 8, a szerokość do 2,8 m. Szerokość koleiny MLC 40 wynosi 0,6 m, a po poszerzeniu o moduł MLC 8 wzrasta do 1 m. Masa mostu w wariancie o długości 9 m wynosi 1,1 t. Układacz ma masę ok. 90 kg / Zdjęcie: Michał Jarocki

Wydarzenie połączone było z praktyczną prezentacją mostu towarzyszącego średniego MTB (Medium Trackway Bridge)/VIPER zintegrowanego z samochodem ciężarowym Jelcz 442 jako nośnikiem oraz kładki piechoty IAB (Infantry Assault Bridge)/MAMBA.

W zależności do wersji, most towarzyszący średni MTB/VIPER może mieć od 5 do 9 m długości i pozwala na przekraczanie przeszkód drogowych/terenowych o szerokości od 4 do 8 m. Elementy mostu można przewozić na zwykłym samochodzie transportowym, wozie specjalistycznym lub przyczepie. Wymagana masa pojazdu transportującego wynosi 4 t.

Główna jezdnia/kładka mostu dostosowana jest do maksymalnego, dopuszczalnego obciążenia MLC 40. Po jej poszerzeniu o dodatkowe panele, możliwa będzie również przeprawa pojazdów o mniejszym rozstawie kół i dopuszczalnym obciążeniu MLC 8.

GDELS zapewnia, że integracja układacza dla mostu nie wymaga żadnej ingerencji w konstrukcję pojazdu – nośnika, a jego przygotowanie zajmuje ok. 2 min. Samo rozłożenie/złożenie konstrukcji o długości 5 m przy obsłudze 4 żołnierzy nie powinno trwać więcej niż 5 min.

Maksymalna długość kładki piechoty IAB/MAMBA wynosi do 30 m (z możliwością przedłużania za pomocą dodatkowych modułów i pływaków). Długość pojedynczego modułu wynosi do 4,43 m, a masa do 55,5 kg. Szerokość trapu to 0,35 m a poręczy - 0,66 m. Z kolei wysokość przęsła wynosi 0,71 m. Kładka ma przepustowość do 8 żołnierzy (o masie 171 kg wraz z oporządzeniem) na minutę / Zdjęcie: Michał Jarocki

Zaprezentowana w Sulejówku kładka dla piechoty IAB/MAMBA pozwala na pokonywanie zarówno przeszkód wodnych, jak i suchodołów czy pól minowych. Może też być użyta w czasie klęsk żywiołowych. Konstrukcja oferowana przez General Dynamics została dotąd zakupiona przez siły zbrojne Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szwecji, Austrii i Niemiec.

Do jej głównych cech zalicza się: niska masa ułatwiająca transport przez piechurów, wykonanie z profili aluminiowych o wysokiej wytrzymałości, łatwa obsługa, składanie i rozkładanie oraz uniwersalność. Z jednego zestawu uzyskuje się: most o długości do 30 m na przeszkodzie wodnej lub o długości do 20 m na suchodole.

Producent oferuje kładki IAB/MAMBA w różnych wariantach: standardowym (o 4,43 m długości i 55,5 kg masy), średnim (3,58 m i 40 kg) oraz krótkim (2,73 m i 33 kg). Według General Dynamics wszystkie moduły kładki są interoperacyjne. W ofercie producenta znajduje się również specjalny adapter do różnych rodzajów noszy wojskowych i cywilnych oraz ładunków logistycznych.

Modułowa konstrukcja kładki pozwala na ułożenie mostu o długości 30 metrów w ciągu ok. 6 minut. Jeden zestaw składa się z 7 modułów o długości od 2,73 do 4,43 m, pływaka, ustawiacza mostu z rolkami, adaptera do noszy i ładunków logistycznych, zestawu do montażu mostu i kotwienia oraz kontenera transportowego. Z pomocą dodatkowych modułów i pływaków można skonstruować kładkę do pokonania przeszkód wodnych o szerokości większej niż 30 m.

Poszczególne moduły kładki transportowane są w kontenerze o długości 4,78 m, szerokości 2,22 m i wysokości 2,37 m. Jego masa wynosi 480 kg, a masa całkowita kontenera wraz z kompletną kładką – 940 kg.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ