MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyUSAF zamawia fotele ACES 5 - MILMAG - Magazyn Militarny

USAF zamawia fotele ACES 5

Na początku października portal branżowy Flightglobal poinformował, że Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) planują zamówić 3018 foteli katapultowych nowej generacji Collins Aerospace ACES 5 (Advanced Concept Ejection Seat) do samolotów F-15C/E Eagle/Strike Eagle, F-16 Fighting Falcon, F-22A Raptor, A-10C Thunderbolt II i B-1B Lancer. Wartość kontraktu w ramach programu Next Generation Ejection Seat jest szacowana na kilkaset milionów USD.

Fotele katapultowe Collins Aerospace ACES 5 spełniają normy bezpieczeństwa lotniczego MIL-HDBK-516C

Decyzję o zakupie nowych foteli katapultowych zatwierdził 26 września Will Roper, zastępca sekretarza Sił Powietrznych ds. zakupów, technologii i logistyki. Informację o decyzji USAF w sprawie planów udzielenia umowy na wyłączność potwierdziła spółka Collins Aerospace, ale odmówiła podania szczegółowej wartości przyszłego kontraktu.

Fotele ACES 5 / Film i zdjęcia: Collins Aerospace

USAF odrzuciło kontrofertę  brytyjskich foteli katapultowych Martin-Baker Mk. 16, które są stosowane we wszystkich wariantach samolotów Lockheed Martin F-35 Lightning II. Według źródeł w USAF, decydenci uznali, że ACES 5 jest rozwiązaniem dojrzałym technologicznie, które można szybko zintegrować w dużej liczbie w krótkim czasie. Przyznanie umowy konkurencji mogłoby spowodować co najmniej 26-miesięczne opóźnienie, narażając życie i bezpieczeństwo załóg na niepotrzebne ryzyko poważnych obrażeń lub śmierci podczas wyrzucania foteli z dużą prędkością.

Zamawiający wymaga też przeprowadzenia programu 22 testów foteli z manekinami, aby uzyskać wymaganą certyfikację bezpieczeństwa, ale z uwagi że Collins Aerospace prowadzi takie próby z fotelami ACES 5 od kilku lat. Dlatego w tym przypadku wymagana liczba dodatkowych testów wynosi 8.

Program Next Generation Ejection Seat uruchomiono, gdyż jak twierdzi dowództwo USAF, obecne fotele, Collins Aerospace ACES II, stały się przestarzałe i stwarzają zagrożenie. Weszły na wyposażenie w 1978 i jak dotąd zostały z powodzeniem wykorzystane ponad 650 razy. Ryzyko zwiększyło wprowadzenie z biegiem czasu nahełmowych wyświetlaczy HUD (Head-Up Display) oraz gogli noktowizyjnych. Podczas awaryjnego katapultowania się urządzenia te mogą narazić załogi na obrażenia szyi i głowy, a nawet śmierć. Dlatego też USAF chcą również doposażyć załogi samolotów w dodatkowe zagłówki, a przetestowane zostaną także rozwiązania ochronne nóg i ramion, które mają zapobiegać wiotczeniu i możliwym urazom podczas katapultowania się.

Warto zauważyć, że fotele ACES 5 już wprowadzono do USAF w ograniczonej ilości do bombowców strategicznych B-2A Spirit (dostawy rozpoczęły się w trzecim kwartale 2019), a w planach jest wyposażenie w nie przyszłych samolotów szkolenia zaawansowanego T-7A Red Hawk (T-X jako T-7A Red Hawk, 2019-09-17).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ