MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyOstatni lot Horneta w US Navy - MILMAG - Magazyn Militarny

Ostatni lot Horneta w US Navy

2 października samolot pokładowy F/A-18C Hornet ze 106. Eskadry Myśliwców Uderzeniowych (VFA-106 Gladiators) z bazy NAS Cecil Field na Florydzie jako ostatni w amerykańskiej Marynarce Wojennej (US Navy) wykonał lot szkoleniowy.

Przewiduje się, że niektóre egzemplarze samolotów F/A-18 Hornet zostaną zakonserwowane i będą mogły zostać przywrócone do służby w US Navy w razie pilnej potrzeby operacyjne

Samolot o nr bocznym 300 wystartował z bazy lotniczej NAS Oceana w Wirginii do 1,5-godzinnego lotu, a za sterami zasiadał porucznik Andrew Jalali. Egzemplarz ten wykonał pierwszy lot szkoleniowy w barwach US Navy 14 października 1988. Co ciekawe, Jalali jest rówieśnikiem tego egzemplarza.

Dowództwo US Navy ogłosiło w marcu 2018 o przyśpieszeniu procesu wycofania ze służby 136 samolotów F/A-18A/B/C/D. Zostaną zastąpione przez 116 F/A-18E/F Super Hornet Block III (Super Hornet Block III dla US Navy, 2018-05-25; US Navy wycofa prawie 140 Hornetów, 2018-03-09).

Wszystkie Hornety US Navy zostały pierwotnie wyprodukowane przez spółkę McDonnell Douglas, do czasu gdy ta została wykupiona przez Boeinga w 1997 / Zdjęcia: US Navy

Pierwotnie dowództwo US Navy zamierzało w trybie przyspieszonym zakończyć eksploatację najstarszych Hornetów w 2020, ale już teraz F/A-18A/B/C/D zostały formalnie wykreślone ze stanu, co oznacza że wstrzymano także zamówienia na części zamienne.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy eskadra VFA-106 Gladiators przeniosła do rezerwy (Navy Reserve) ponad 50 samolotów tego typu. Część została przekazana do lotnictwa Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). USMC planuje wykorzystywać samoloty F/A-18C/D do 2030, gdy zostaną całkowicie wycofane i zastąpione przez F-35B/C (Pierwszy F-35C dla USMC, 2019-06-06).

W styczniu 2019 zorganizowano ceremonię wycofania Hornetów z US Navy, mimo to do tej pory samoloty wykonywały ograniczone loty operacyjne. Ostatnią eskadrą operacyjną wykorzystującą te samoloty do regularnych lotów była 34. Eskadra Myśliwców Uderzeniowych (VFA-34 The Blue Blasters) z NAS Oceana. Loty Hornetów zakończono 1 lutego.

Warto dodać, że zespół akrobacyjny US Navy Blue Angels nadal wykorzystuje klasyczne Hornety, ale zostaną zastąpione przez dziewięć jednomiejscowych i dwa dwumiejscowe Super Hornety, co nastąpi do grudnia 2021. Samoloty tego typu są nadal użytkowane przez wojska lotnicze Australii, Kanady, Finlandii, Kuwejtu, Malezji, Hiszpanii i Szwajcarii (Super Hornety w Blue Angels, 2018-08-15; Australijskie Hornety dla Kanady, 2018-09-25).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ