MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyCzeski Mustang - MILMAG - Magazyn Militarny

Czeski Mustang

Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej zamierza rozpocząć postępowanie na dostawy kilkuset lekkich, nieopancerzonych samochodów terenowych w układzie napędowym 4x4. Czesi zamierzają kupić do 600 pojazdów, które od 2020 będą zastępowały obecnie używane modele.

Czesi wykorzystują 661 samochodów Land Rover Defender 110 TDi, 79 Land Rover Defender 130 Kajman i 630 UAZ-469. Te ostatnie są produkowane od 1971 i zostały wprowadzone do wyposażenia zbrojnych Czechosłowacji w latach 1973-1974 w odmianach UAZ-469/B/BI oraz specjalistycznych UAZ-469 TEP i UAZ-469 CH / Zdjęcie: ACR

Rzecznik prasowy czeskiego ministerstwa obrony Petr Sýkora poinformował, że resort wyśle zaproszenia do składania ofert wybranym producentom na przełomie października i listopada 2019. Najważniejszym czynnikiem wyboru oferty będzie najniższa cena. Szacunkowa wartość umowy może wynieść nawet dwa miliardy koron (330 mln zł).

Czesi zamówili pierwsze brytyjskie Land Rovery 110 dla sił zbrojnych w 1995. Niestety, nie udało im się całkowicie zastąpić wprowadzonych w latach siedemdziesiątych radzieckich UAZ-ów. Obecnie same Land Rovery 110 są już mocno wyeksploatowane po ponad dwóch dekadach służby / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Pierwsza konferencja z udziałem przedstawicieli czeskich wojsk lądowych (Armáda České republiky, AČR) i przemysłu miało miejsce w 2017 w koszarach bazy Vyškov. Wojskowi wyrazili wówczas zainteresowanie wstępnymi ofertami wozów marki Toyota, Jeep, Mercedes-Benz i Renault.

Generał Josef Bečvář, ówczesny szef sztabu generalnego sił zbrojnych Republiki Czeskiej powiedział wówczas, że armia poszukuje standardowego pojazdu bez znaczących elementów wyposażenia bojowego lub osłon balistycznych.

Analiza
Według danych z 1 stycznia 2019, AČR dysponuje 740 samochodami Land Rover Defender 90/110/130 (w tym 661 110 TDi i 79 130 Kajman) oraz 630 UAZ-469. Te ostatnie są produkowane od 1971 i zostały wprowadzone do wyposażenia zbrojnych Czechosłowacji w 1974.

95 sanitarek Land Rover Defender 130 ZOP wprowadzono w 2006 jako następców samochodów ewakuacji medycznej UAZ-452. Wyposażenie specjalistyczne zostało zabudowane przez lokalną spółkę MEDTEC-VOP (Military Repair and Maintenance Corporation) / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Lekkie samochody terenowe Land Rover Defender 110 TDi służą do transportu żołnierzy wraz z wyposażeniem i lekkim uzbrojeniem. Zastąpiły część radzieckich wozów UAZ-469B. W 2006-2007 powstało też 10 wozów w odmianie Land Rover 110 SOV II (Armoured 3) dla jednostek specjalnych. Powstały też w innych specjalistycznych odmianach m.in. w latach 2001-2005 powstało 9 chemicznych 110 RCH, w latach 2004-2006 zamówiono 45 opancerzonych 110 Armoured 2.

Land Rover Defender 130 Kajman (Armoured 4) powstały jako lekkie pojazdy dla wojsk specjalnych i jednostek rozpoznawczych. Czesi zamówili samochody w 2008, najpierw powstały dwa prototypy, później 10 wozów przedseryjnych, a następnie 67 seryjnych. Dostawy zakończono w listopadzie 2009.

95 sanitarek Land Rover Defender 130 ZOP wprowadzono w 2006 jako następców samochodów ewakuacji medycznej UAZ-452. Wyposażenie specjalistyczne zostało zabudowane przez lokalną spółkę MEDTEC-VOP (Military Repair and Maintenance Corporation).

Dwutonowy UAZ-469CH jest specjalną wersją samochodu UAZ-469B, przeznaczoną do prowadzenia rozpoznania w środowiskach zagrożenia czynnikami masowego rażenia (CBRN).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ