MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyWypadek włoskiego SH-101A - MILMAG - Magazyn Militarny

Wypadek włoskiego SH-101A

6 listopada na pokładzie śmigłowcowym włoskiego niszczyciela rakietowego Caio Duilio (D554) typu Orrizonte/Horizon rozbił się śmigłowiec zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych SH-101A (EH-101 MPH Mod. 110).

Przed wypadkiem włoska marynarka wojenna dysponowała dwudziestoma dwoma śmigłowcami wielozadaniowymi Leonardo (AgustaWestland) EH-101/AW101 w czterech wersjach specjalistycznych / Zdjęcie: Marina Militare

Sześciu członków załogi zdołało opuścić wrak o własnych siłach. Czasowo wstrzymano operacje lotnicze na okręcie, a zespół specjalistów marynarki wojennej rozpoczął ocenę uszkodzeń śmigłowca i pokładu rufowego okrętu. Przyczyny zdarzenia bada specjalna komisja sił zbrojnych (Wodowanie Trieste, 2019-05-27).

Śmigłowiec o nr rejestracyjnym 2-08 należał do 1. Eskadry Śmigłowców (1° Gruppo Elicotteri) włoskiej marynarki w wojennej (Marina Militare) z bazy MARISTAELI Sarzana-Luni (Stazione Elicotteri Marina Luni) w prowincji La Spezia. Według wstępnych raportów, śmigłowiec wykonywał po godz. 18.00 rutynowe lądowanie wracając z misji treningowej. Operacja odbywała się w trudnych warunkach atmosferycznych. Ostatecznie  wiropłat po ciężkim przyziemieniu przewrócił się na bok (Wodowanie pierwszej fregaty PPA, 2019-06-16).

Przed zdarzeniem lotnictwo włoskiej marynarki wojennej (Aviazione Navale) użytkowało dwudzieścia dwa śmigłowce EH-101 (jest to lokalne oznaczenie śmigłowców wielozadaniowych z rodziny Leonardo AW101), w tym dziesięć zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych, cztery wczesnego ostrzegania (EH-101A), cztery bojowego poszukiwania i ratownictwa (HH-101A) i cztery patrolowo-desantowe (UH-101A). Są napędzane trzema silnikami turbowałowymi GE Electric T700 CT7-8E (Umowa na zakup AW101 podpisana, 2019-04-26).

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ