5 listopada w zakładach Airbus Space and Defence w niemieckim Manching podczas Trade Media Briefing zaprezentowano koncepcję samolotu wielozadaniowego Eurofighter Typhoon do prowadzenia walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej przeciwnika (Electronic Combat Reconnaissance, Suppression of Enemy Air Defences, ECR/SEAD). Jest to propozycja dla niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe), które poszukują następcy samolotów myśliwsko-bombowych Panavia Tornado IDS/ECR (Airbus ujawnił LOUT, 2019-11-05).
 Luftwaffe szuka następcy 89 samolotów Panavia Tornado IDS/ECR. W planach jest zakup 40 samolotów rozpoznawczych i przełamywania obrony przeciwlotniczej oraz 45 do zadań szturmowych / Zdjęcie: Luftwaffe

Luftwaffe szuka następcy 89 samolotów Panavia Tornado IDS/ECR. W planach jest zakup 40 samolotów rozpoznawczych i przełamywania obrony przeciwlotniczej oraz 45 do zadań szturmowych / Zdjęcie: Luftwaffe

Jak poinformował Kurt Rossner, dyrektor działu Air Combat w Airbus Defence and Space, koncepcja Eurofighter Typhoon ECR/SEAD powstała dzięki współpracy ze spółkami niemieckiego sektora zbrojeniowego. Stanowi ona element planów modernizacyjnych LTE (Long-Term Evolution). Projekt który ma być realizowany w porozumieniu z agencją NETMA (NATO Eurofighter and Tornado Management Agency) został ujawniony w czerwcu podczas targów Paris Air Show.

Typhoon ECR/SEAD prawie na pewno będzie oferowany w wersji dwumiejscowej. Drugi członek załogi ma być odpowiedzialny za prowadzenie walki radioelektronicznej / Grafika: Airbus Space and Defence

Typhoon ECR/SEAD prawie na pewno będzie oferowany w wersji dwumiejscowej. Drugi członek załogi ma być odpowiedzialny za prowadzenie walki radioelektronicznej / Grafika: Airbus Space and Defence

Samolot może zostać wyposażony w dwa zasobniki walki elektronicznej (Escort Jammer Pod), które mają być przenoszone na pylonach obecnie przeznaczonych dla podskrzydłowych 1000-litrowych dodatkowych zbiorników paliwa. Te z kolei byłyby przenoszone na jednym pylonie podkadłubowym i dwóch podskrzydłowych. W przypadku tych ostatnich wymagałoby to modyfikacji belek i podłączenia ich do systemu paliwowego samolotu.

Na środkowych belkach podskrzydłowych samolot ma mieć możliwość przenoszenia sześciu przeciwradiolokacyjnych pocisków SPEAR-EW (Select Precision Effects At Range-Electronic Warfare), po trzy na każdą. Demonstrator pocisku ma powstać w ramach wspólnego projektu MBDA i Leonardo na zlecenie brytyjskiej agencji logistycznej DE&S (Defence Equipment & Support). Typhoon przenosiłby także pociski rakietowe bliskiego- i dalekiego zasięgu, odpowiednio pod skrzydłami (SRAAM) i kadłubem (LRAAM). Z kolei na końcówkach skrzydeł zostałyby umieszczone zasobniki z detektorami emisji elektromagnetycznych (Emitter Location System) (DSEI2019: Przeciwradiolokacyjny SPEAR-EW, 2019-09-12).

Nie można wykluczyć możliwości potencjalnej integracji Typhoona ECR/SEAD z pociskami przeciwradarowymi AGM-88E AARGM (Advanced Anti-Radiation Guided Missile), na zakup których zdecydowała się Luftwaffe. Zakupione pociski zostaną zintegrowane z samolotami Tornado ECR (AARGM dla niemieckich Tornado, 2019-06-29).

Prezentacja koncepcji Airbusa jest odpowiedzią na kontrpropozycję amerykańskiego Boeinga, który oferuje Luftwaffe samoloty F/A-18E/F Super Hornet wraz z wyspecjalizowanym wariantem walki radioelektronicznej EA-18G Growler. Według informacji niemieckiego dziennika Süddeutsche Zeitung z 4 października nieoczekiwanie propozycja amerykańska jest faworytem w przetargu. Wcześniej odrzucono możliwość zakupu wielozadaniowych F-35, które wypełniałyby wszystkie powyższe zadania jednocześnie. Ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść w 2020 (Niemcy nie kupią F-35, 2019-02-02).