10 listopada ujawniono, że spółka Airbus Defence and Space i Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec rozpoczęły projekt o kryptonimie Quadriga, który ma na celu zastąpienie samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 1 (26 jednomiejscowych EF2000 i 7 dwumiejscowych EF2000T).
 Luftwaffe dysponuje 137 Typhoonami w wersjach Tranche 1 i 2. 24 czerwca 2019 dwa z nich zderzyły się w powietrzu w pobliżu bazy lotniczej Rostock-Laage w Meklemburgii-Pomorzu Przednim / Zdjęcie: Luftwaffe

Luftwaffe dysponuje 137 Typhoonami w wersjach Tranche 1 i 2. 24 czerwca 2019 dwa z nich zderzyły się w powietrzu w pobliżu bazy lotniczej Rostock-Laage w Meklemburgii-Pomorzu Przednim / Zdjęcie: Luftwaffe

Samoloty mają zostać odsprzedane na rynku międzynarodowym i zastąpione przez egzemplarze w najnowszym wariancie Tranche 3. Według źródeł Jane’s Defense Weekly, potencjalnym odbiorcą używanych niemieckich Typhoonów może być Szwajcaria, która poszukuje nowego samolotu bojowego (NKF), który zastąpi F/A-18C/D Hornet i F-5E/F Tiger II (Szwajcarskie myśliwce i obrona powietrzna, 2018-03-29).

Większość z samolotów Tranche 1 jest użytkowanych przez 73. Eskadrę Lotnictwa Taktycznego Steinhoff (Taktisches Luftwaffengeschwader 73, TLG 73) z bazy lotniczej Rostock-Laage w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. Jednostka została w 2004 przezbrojona na Typhoony z radzieckich MiG-29G/GT (które zostały przekazane Polsce). Pozostałe samoloty Tranche 1 stacjonują w TLG 31 w Nörvenich, TLG 71 w Wittmund oraz TLG 74 w Neuburgu (Wypadek niemieckich Typhoonów, 2019-06-25).

Główny kontrakt w ramach projektu Quadriga nie został jeszcze podpisany, ale ma to nastapić najdalej na początku 2020. Dostawy mogłyby rozpocząć się w 2024 w partiach 8-10 samolotów rocznie. Według dostępnych informacji, nowo wyprodukowane samoloty w wersji Tranche 3 zostaną wyposażone w radary z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu Captor-E oraz zmodernizowany pakiet systemów obronnych. Airbus przewiduje podpisanie umowy na radary równolegle z projektem Quadriga.

Niemcy i Hiszpania zdecydowały się na zakup radarów Captor-E w wersji Mk.1 z wielokanałowym odbiornikiem. Pierwsza wersja produkcyjna radaru, przeznaczona dla wojsk lotniczych Kuwejtu jest znana jako Mk.0 lub Radar 1 Plus. Wielka Brytania opracowała odrębne wymogi dotyczące radaru w wersji Mk.2, który ma mieć dodatkowo zdolności do przeprowadzania ataku radioelektronicznego. Radary trafią na wyposażenie 110 niemieckich samolotów Tranche 2 i 3 oraz 19 hiszpańskich Tranche 3. Dostawy rozpoczną się w drugim kwartale 2022. Do tego czasu zakończy się integracja niemieckich i hiszpańskich samolotów z kierowanymi pociskami rakietowymi dalekiego zasięgu MBDA Meteor. Pociski znajdują się w magazynach Luftwaffe i zostaną przekazane do eskadr liniowych w 2020 (Debiut operacyjny Meteorów, 2018-12-13).

Projekt Quadriga jest jedną z dwóch inicjatyw niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe) dotyczących lotnictwa bojowego, zaplanowanych na najbliższe lata. Drugim jest wybór następcy następcy samolotów myśliwsko-bombowych Panavia Tornado IDS/ECR. Wśród ofert na 85 nowych samolotów znalazły się Typhoony w nowej wersji walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej przeciwnika ECR/SEAD oraz F/A-18E/F Super Hornet z EA-18G Growler (Nowa odsłona Typhoona, 2019-11-08).