Ponad 200 stron w nowym numerze »

MILMAG - Magazyn MilitarnyUmowa na AH-1Z i UH-1Y - MILMAG - Magazyn Militarny

Umowa na AH-1Z i UH-1Y

12 listopada po zakończeniu posiedzenia rządu minister obrony Czech Lubomír Metnar poinformował o planowanym podpisaniu umowy na dostawę tuzina amerykańskich śmigłowców wojskowych produkowanych przez Bell Helicopter (Czesi wybrali AH-1Z i UH-1Y, 2019-08-22).

Zakup czterech śmigłowców uderzeniowych AH-1Z Viper i ośmiu wielozadaniowych UH-1Y Venom wraz z dodatkowym wyposażeniem, symulatorami, amunicją, częściami zamiennymi oraz szkoleniem załóg i obsług będzie kosztował czeskiego podatnika 14,6 miliarda koron (2,45 mld zł) netto. Czesi liczą, że 30% kwoty umowy trafi do lokalnych przedsiębiorstw / Grafika: Bell Helicopter

Wojsko potrzebuje nowych śmigłowców. Im wcześniej przestaniemy być zależni od rosyjskich rozwiązań, tym lepiej. Dlatego zamierzamy podpisać umowę jeszcze w tym roku, aby w 2023 nowe śmigłowce trafiły do służby czeskich sił zbrojnych, powiedział minister Metnar.

Umowa będzie zawarta w formie międzyrządowego porozumienia czesko-amerykańskiego. Chcieliśmy kupić śmigłowce z certyfikowanym uzbrojeniem w ramach umowy rząd-rząd. Nikt, poza Stanami Zjednoczonymi nie złożył nam takiej propozycji, podkreślił czeski minister obrony. Dodał, że gwarantuje to bezpieczeństwo i pewność dostaw.

Koszt czterech śmigłowców uderzeniowych AH-1Z Viper i ośmiu wielozadaniowych UH-1Y Venom wraz z dodatkowym wyposażeniem, symulatorami, amunicją, częściami zamiennymi oraz szkoleniem załóg i obsług to 14,6 miliarda koron (2,45 mld zł) netto.

Minister obrony podkreślił, że cena jaką rząd Republiki Czeskiej zapłaci za śmigłowce nie odbiega od tego, ile za identyczne modele płacą amerykańskie siły zbrojne. Czesi liczą, że 30% kwoty umowy trafi do lokalnych przedsiębiorstw. Metnar dodał, że kupowane śmigłowce charakteryzują się 85-procentową wymiennością podzespołów. Ma to zmniejszyć koszt ich utrzymania i ułatwić procesy logistyczne.

Analiza
Czeskie siły zbrojne wykorzystują pięćdziesiąt śmigłowców różnych typów. Większość z nich to wiropłaty radzieckie lub rosyjskie, dotyczy to 3 Mi-8, 5 Mi-17, 15 (część zmodernizowano) Mi-171Š oraz 16 uderzeniowych Mi-24 i Mi-35.

Wszystkie Mi-8 i Mi-17 mają zostać wycofane w latach 2024-2026 po 35 latach służby. Mi-171Š będą wykorzystywane przynajmniej do 2035. Uderzeniowe Mi-24 i Mi-35 po remontach mają latać do 2025-2027.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ