12 listopada europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że w centrum testowym bezzałogowych statków powietrznych (bsl) w pobliżu Aix-en-Provence we francuskim departamencie Delta Rodanu dokonano oblotu prototypu bezzałogowego śmigłowca VSR700 (Vertivision Surveillance Rotorcraft 700).
Jak poinformowano, 8 listopada VSR700 wykonał kilka startów i lądowań. Najdłużej przebywał w powietrzu około 10 minut. Zgodnie z wskazówkami Państwowej Dyrekcji Bezpieczeństwa Lotniczego DSAE (Direction de la Sécurité Aéronautique d'Etat), która wydała zgodę na testy w powietrzu, VSR700 został zakotwiczony 30-m linami, pozwalającymi w pełni zabezpieczyć strefę prób.
W kolejnym etapie programu testowego przewidziano wykonywanie lotów swobodnych, a następnie stopniowe przejście do badań w pełnym profilu lotów. W 2021 demonstrator technologii rozpocznie próby pokładowe realizowane przez Marine Nationale w koordynacji ze spółką Naval Group. Zostaną one przeprowadzone na pokładzie jednego z okrętów desantowych-doków typu Mistral (pierwotnie zaplanowano je na 2017). Niewykluczone, że doświadczenia z programu zostaną wykorzystane przy opracowywaniu bezzałogowców dla pięciu fregat rakietowych typu Belharra, zamówionych w ramach programu Frégates de Défense et d’Intervention (FDI) (Pierwsza Belharra, 2019-10-25).
Demonstrator VSR700, będący w istocie bezzałogowym wariantem śmigłowca Cabri C2 wzbił się w powietrze 20 grudnia 2018 z bazy lotniczej Istres na południu Francji i wykonał w pełni autonomiczny lot. Na potrzeby programu opracowano w pełni cyfrowy, automatyczny i wielokanałowy system sterowania. Wcześniej, od maja 2017 wykonywano loty przy pełnej kontroli naziemnej. Dopiero zakończenie prób samodzielnych lotów pozwoliło na rozpoczęcie kolejnego etapu programu i budowę prototypu. Warto dodać, że załogowy C2 był testowany z pokładu fregaty rakietowej obrony powietrznej FS Forbin (D620), typu Horizon.
Analiza
Program budowy bezzałogowców pionowego startu i lądowania (Vertical Take Off and Landing, VTOL) został zainicjowany podczas międzynarodowego salonu uzbrojenia Euronaval 2016 (17-21 października) na podparyskim Le Bourget. Airbus Helicopters odpowiada za dostarczenie platformy, systemów łączności, sterowania czy rozwiązań w zakresie przenoszenia ładunków użytecznych.
Głównym zadaniem VSR700 będą misje rozpoznania, obserwacji, wskazywania celów i rozpoznania pola walki (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition And Reconnaissance, ISTAR), realizowane dzięki zastosowaniu głowicy optoelektronicznej i radaru pokładowego. Podczas targów Paris Air Show w czerwcu 2017 zaprezentowano koncepcję integracji go z modułem boi sonarowych Thalesa (do wsparcia misji zwalczania okrętów podwodnych), tratwą ratunkową Survitec RFD, głowicą optoelektroniczną Safran Euroflir 410 lub Wescam MX-15, płaskim radarem Thalesa z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) lub czujnikiem akustycznym dalekiego zasięgu LRAD 450XL.
Pierwsza Belharra (2019-10-25)
La Fayette na sprzedaż (2018-10-30)
Chrzest Suffren (2019-07-12)
Grecja bliżej fregat Belharra (2019-07-29)