MILMAG 03/2020! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyNiesprawne czeskie Pandury - MILMAG - Magazyn Militarny

Niesprawne czeskie Pandury

30 października podczas spotkania czeskiej generalicji z przedstawicielami parlamentu poinformowano, że jedna trzecia kołowych bojowych wozów piechoty Pandur II CZ M1 8x8 jest niesprawna. Powodem są opóźnienia dostaw części zamiennych do izraelskich bezzałogowych wież Rafael Advanced Defense Systems RCWS-30.

Czeskie wojska lądowe wykorzystują sześć wariantów transporterów opancerzonych Pandur II CZ M1: kołowe bojowe wozy piechoty KBVP, wozy dowodzenia KOT-VOV, wozy rozpoznawcze KBV-Pz, opancerzone ambulansy KOT-Zdr oraz pojazdy inżynieryjne KOT-Ž. Na zakup pojazdów zdecydowano się w 2009. Początkowo planowano, że do jednostek AČR trafi 199 pojazdów / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej

Problem dotyczy 21 z 72 wozów Pandur II wyposażonych w te systemy wieżowe. Czesi obarczyli pełną odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację izraelskich partnerów (Izraelskie radary nie dla Czech, 2018-06-21).

Informację przekazali gen. Stefan Muransky dyrektor departamentu wsparcia w Ministerstwie Obrony Republiki Czeskiej oraz gen. Aleš Opata, szef sztabu generalnego sił zbrojnych Republiki Czeskiej (Armáda České republiky, AČR). Poinformowali o 19-miesięcznych opóźnieniach dostaw systemów celowniczych do RCWS-30.

W bezzałogowe wieże wyposażono 72 wozy (z 107 zamówionych) oznaczone KBVP. RCWS-30 ma zamocowaną 30-mm armatę napędową ATK Bushamster Mk 44 (identyczną z stosowaną w polskich Rosomakach), 7,62-mm karabin maszynowy FN MAG i podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Rafael ADS Spike LR.

Pod koniec sierpnia 2015 Ministerstwo Obrony zdecydowało się na zakup 20 kolejnych transporterów, w tym sześciu w odmianie dowódczej KOT-VOV. Produkcja licencyjna ma odbywać się w zakładach Tatra Defence Vehicle, termin dostaw minie w 2020 (Czeski Mustang, 2019-10-17).

Analiza
Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej przygotowuje dokumentację do podpisania nowej umowy serwisowej o wartości 2,39 mld CZK (400,33 mln zł) ze spółką Czechoslovak Group (CSG) na okres czterech lat, która zostanie zawarta w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

CSG jest jedynym autoryzowanym podmiotem, które ma prawa do produkcji i obsługi Pandurów II w Europie Środkowo-Wschodniej, na podstawie licencji udzielonej przez spółkę General Dynamics European Land Systems (GDELS). Dowództwo AČR ma nadzieję, że nowa umowa pozwoli na zwiększenie zapasu części zamiennych i zwiększenie gotowości operacyjnej transporterów opancerzonych.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ