Sojusznicze Dowództwo Sił Powietrznych NATO (NATO Allied Air Command) poinformowało, że 21 listopada o godz. 16.46 czasu lokalnego do bazy lotniczej NAS Sigonella przyleciał pierwszy z pięciu zamówionych przez Sojusz Północnoatlantycki autonomicznych bezzałogowych statków latających dużej długotrwałości lotu (HALE) Northrop Grumman RQ-4D Global Hawk (Block 30).

Bepilotowiec został odebrany przez dyrektora generalnego gen. bryg. Volkera Samannsa. Podczas uroczystości byli obecni także dyrektor programu AGS, gen. bryg. Phillip Stewart i inni wyżsi urzędnicy NATO

Bepilotowiec został odebrany przez dyrektora generalnego gen. bryg. Volkera Samannsa. Podczas uroczystości byli obecni także dyrektor programu AGS, gen. bryg. Phillip Stewart i inni wyżsi urzędnicy NATO

Bezzałogowce będą nadzorowane przez natowską agencję NAGSMA (NATO Alliance Ground Surveillance Management Agency) w ramach Sojuszniczego Programu Dozorowania z Powietrza (Alliance Ground Surveillance, AGS) (Northrop Grumman podwoi produkcję RQ-4, 2019-08-23).

Natowskie RQ-4B zostały zbudowane w tej samej konfiguracji, co MQ-4C Triton należące do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) i będą stacjonować na Sycylii razem z tymi bsl, należącymi do Marynarki Wojennej USA (MQ-4C Triton w służbie US Navy, 2018-06-04; Kolejny Global Hawk dostarczony USAF, 2018-07-23).

Natowskie RQ-4D Block 30 będą wykonywać strategiczne rozpoznanie lotnicze na rzecz 15 państw NATO. Koszty programu AGS to 1,4 mld USD (5,42 mld zł). Umowa na dostawy pięciu bsl podpisano w maju 2012 / Zdjęcia: NATO Allied Air Command

Natowskie RQ-4D Block 30 będą wykonywać strategiczne rozpoznanie lotnicze na rzecz 15 państw NATO. Koszty programu AGS to 1,4 mld USD (5,42 mld zł). Umowa na dostawy pięciu bsl podpisano w maju 2012 / Zdjęcia: NATO Allied Air Command

Niemcy, które finansują około jednej trzeciej programu AGS, zrezygnowały z planów zakupu własnych Global Hawków w obliczu rosnących kosztów i problemów z ich certyfikacją w cywilnej przestrzeni powietrznej (w latach 2011-2013 Luftwaffe użytkowało pojedynczy wariant RQ-4E Euro Hawk, ale wycofało go wskutek problemów z certyfikacją – pierwotnie planowano zakup pięciu). Na realizację czeka z kolei zgoda USA na zakup czterech MQ-4C (MQ-4C Triton dla Niemiec, 2018-04-07).

Bsl o nr seryjnym CSX AV-SA-0015 wystartował 20 listopada około godz. 10.00 czasu lokalnego z przyzakładowego lotniska spółki Northrop Grumman w Palmdale w Kalifornii i wylądował w docelowej lokalizacji po około 22 godzinach lotu bezpośredniego. Jest to drugi oblatany egzemplarz – wzbił się w powietrze po raz pierwszy 19 grudnia 2015. Wcześniej, 4 czerwca tego samego roku oblatano bsl o nr seryjnym CSX AV-SA-0014, który nadal znajduje się na terytorium USA. Pozostałe trzy zostały ukończone i przechodzą różne etapy prób. Ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej programu AGS jest spodziewane w pierwszej połowie 2020.

Analiza
Bsl RQ-4D Global Hawk będą użytkowane kolektywnie przez 15 państw NATO (Bułgarię, Czechy, Danię, Estonię, Litwę, Luksemburg, Łotwę, Niemcy, Norwegię, Polskę, Rumunię, Słowację, Słowenię oraz Stany Zjednoczone), ale zebrane dane wywiadowcze z misji rozpoznawczych i obserwacyjnych będą służyć całemu Sojuszowi.

Analogicznie w węgierskiej bazie lotniczej Pápa stacjonuje Ciężkie Skrzydło Transportowe (Heavy Airlift Wing, HAW) z dwoma transportowcami C-17A Globemaster III, które od 2009 w ramach programu Strategic Airlift Capability realizuje misje sojusznicze. Podobny charakter mają stacjonujące w niemieckim Geilenkirchen dwie eskadry z samolotami wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej E-3A Sentry czy będzie mieć docelowo osiem samolotów tankująco-transportowych Airbus A330-200 MRTT w holenderskiej bazie lotniczej Eindhoven i niemieckiej Kolonia-Bonn. Jednak w przypadku trzech powyższych inicjatyw bezpośrednie korzyści płyną tylko do państw-płatników programów (Czechy w programie NATO MMF, 2019-10-26; NATO szuka następcy AWACS, 2019-06-17).