3 grudnia spółka Rheinmetall poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 11 mln USD (42,95 mln zł) z amerykańskimi wojskami lądowymi (US Army) na dostawę zestawów systemu ochrony aktywnej pojazdów StrikeShield. Będą wykorzystywane do prób na wozach opancerzonych.
Dostawę zrealizują spółki Rheinmetall Protection Systems i Unified Business Technologies (UBT), które współpracują od 2015. Zestawy trafią do centrum testowego wojsk lądowych RTC (Redstone Test Center) w Huntsville, Alabama. Początek wielomiesięcznych prób zaplanowano na październik 2020 roku.
StrikeShield w nowej konfiguracji został zaprezentowany podczas w październiku na wystawie AUSA 2019 w Waszyngtonie. Łączy cechy systemu soft-kill i hard-kill, czyli odpowiednio przeciwdziałania poprzez zakłócenie i obezwładnienie wrogich pocisków oraz ich kinetycznego rażenia ich za pomocą przeciwpocisków.
Elementy ochrony pasywnej służą jednocześnie jako interfejs i osłona dla elementów obrony aktywnej. Chronią przed odłamkami pocisków, ogniem z małokalibrowej broni strzeleckiej i źródłami wstrząsów mechanicznych. Środki zaradcze są częścią pierwszej warstwy ochrony pasywnej. Czujniki systemu znajdują się w przestrzeni pomiędzy nimi.
Analiza
Oceną przydatności systemu StrikeShield zajmie się nowo utworzone biuro programowe US Army Vehicle Protective Systems (VPS). Będzie częścią inicjatywy, której celem jest opracowanie założeń taktyczno-technicznych dla aktywnego systemu ochrony pojazdu w zestawieniu do zagrożeń.
W dalszej perspektywie US Army chce wybrać modułowy system obrony aktywnej w ramach programu MAPS (Modular Active Protection System). W takie zestawy mają zostać wyposażone transportery opancerzone BAE Systems AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle), lekkie czołgi BAE Systems MPF (Mobile Protected Firepower) i półautonomiczne wozy bojowe OMFV (Optionally-Manned Fighting Vehicle) (MPF dla 82. Dywizji, 2019-07-02; Demonstratory OMFV i RCV, 2019-07-04; Zielone światło dla AMPV, 2019-02-20).
Kolejnym testowanym systemem był izraelski Iron Fist Light (IFL), który został zaprezentowany na M2A4 Bradley (Bradley z Iron Fist). System soft-kill jest oferowany także przez amerykański oddział brytyjskiej spółkę BAE Systems. Na targach AUSA 2019 zaprezentowano system Raven.
Na początku 2019 US Army zleciło zintegrowanie Raven z bojowym wozem piechoty M2 Bradley, właśnie pod kątem MAPS. Prezentacja odbyła się we wrześniu (AUSA19: BAE prezentuje Raven, 2019-10-17). Zalecenie to nastąpiło po serii testów Soft Kill Rodeo, mających na celu określenie, które rozwiązanie niekinetycznego systemu ochrony aktywnej ma największy potencjał.
Obecnie w ramach pilnej potrzeby operacyjnej wdrażane są systemy aktywnej ochrony pojazdów hard kill Trophy HV/ASPRO-A dla czołgów M1A1/A2 Abrams. W 2018 odbyły się próby niemieckiego urządzenia soft-kill typu Rapid Obscuring System (ROSY_L), oferowanego przez spółkę American Rheinmetall Munitions (Trophy dla US Army i USMC, 2019-10-14; ASOP dla wozów bojowych US Army, 2018-03-05).
ASOP dla wozów bojowych US Army (2018-03-05)
Zielone światło dla AMPV (2019-02-20)
Testy operacyjne M109A7 PIM (2018-03-19)
Prototypy AMPV dla US Army dostarczone (2018-04-06)
M113 w programie NGCV (2018-07-14)
Kontynuacja programu MPF dla US Army (2018-12-19)
MPF dla 82. Dywizji (2019-07-02)
Bwp następnej generacji dla USA (2019-04-01)
Dozbrajanie Strykerów US Army (2019-05-26)
Demonstratory OMFV i RCV (2019-07-04)
Trophy dla US Army i USMC (2019-10-14)
Kolejne Trophy dla Amerykanów (2019-01-10)
Niemieckie Leopardy z Trophy (2019-01-28)
AUSA19: BAE prezentuje Raven (2019-10-17)
Bradley z Iron Fist (2019-01-08)
BAE prezentuje 360 MVP (2019-04-17)