Ponad 200 stron w nowym numerze »

MILMAG - Magazyn MilitarnySIPRI: Rynek uzbrojenia w 2018 - MILMAG - Magazyn Militarny

SIPRI: Rynek uzbrojenia w 2018

9 grudnia Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem (SIPRI) opublikował roczny raport dotyczący najnowszych trendów na światowym rynku zbrojeniowym.

W pierwszej piątce po raz pierwszy od 2002 znalazły się wyłącznie amerykańskie spółki sektora obronnego, generując 35% obrotów spośród 100 największych producentów z zestawienia / Zdjęcie: Lockheed Martin

W porównaniu z 2017, w ubiegłym roku zanotowano wzrost sprzedaży uzbrojenia o 4,2%. Po raz pierwszy od 2002 w pierwszej piątce największych spółek zbrojeniowych znalazły się wyłącznie podmioty ze Stanów Zjednoczonych.

W 2018 sprzedaż uzbrojenia i usług związanych z obronnością przez 100 największych spółek na świecie, z wyłączeniem chińskich, wyniosła 420 mld USD (1,617 bln zł). W porównaniu z rokiem 2002, nastąpił wzrost sprzedaży o 47% (SIPRI: Najwięksi eksporterzy uzbrojenia w 2017, 2018-12-10).

W pierwszej piątce znalazły się spółki amerykańskie: Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon i General Dynamics. Łączna wartość ich przychodu w 2018 wyniosła 148 mld USD (569,8 mld zł), co stanowi 35% sprzedaży wszystkich spółek z pierwszej setki. Wszystkie amerykańskie spółki, uwzględnione w raporcie, zarobiły w tym czasie 246 mld USD (947,1 mld zł), czyli 59% pierwszej setki. Zanotowano tym samym wzrost o 7,2% w porównaniu z rokiem 2017.

Kluczowym wydarzeniem w amerykańskim przemyśle zbrojeniowym w 2018 był rosnący trend konsolidacji niektórych największych producentów uzbrojenia. Na przykład dwie z pierwszej piątki, Northrop Grumman i General Dynamics, dokonały przejęć o wartości kilku miliardów dolarów (Fuzja Raytheon z United Technologies, 2019-06-10; Konsolidacja L3 Technologies i Harris, 2018-10-19).

Drugim największym eksporterem broni po raz kolejny z rzędu była Rosja. Dziesięć największych rosyjskich spółek wygenerowało w 2018 zyski w wysokości 36,2 mld USD (139,37 mld zł), co oznacza spadek o 0,4% w porównaniu z 2017. Jednak udział całkowity w pierwszej setce spadł 9,7 do 8,6%. Wynika to ze znacznego wzrostu zysków spółek amerykańskich i europejskich. Największy rosyjski producent, spółka WKO Ałmaz-Antiej, zajął 9. miejsce z zyskiem 9,6 mld USD (36,96 mld zł), notując wzrost o 18%. Wygenerował tym samym 27% zysku wszystkich rosyjskich spółek ujętych w rankingu SIPRI na rok 2018.

W 2018 zanotowano wzrost przychodów spółek francuskich i nieznaczny spadek dla spółek brytyjskich i niemieckich. Łączna sprzedaż 27 europejskich spółek z pierwszej setki nieznacznie wzrosła i wyniosła 102 mld USD (392,7 mld zł). Sześć z ośmiu spółek brytyjskich zanotowało spadek o 4,8% do 35,1 mld USD (135,14 mld zł). Niemniej Wielka Brytania pozostaje największym eksporterem broni w Europie. BAE Systems zajęła 6. miejsce notując zysk 21,2 mld USD (81,62 mld zł), co stanowi spadek o 5,2%.

Spółki z Francji uzyskały przychody w wysokości 23,2 mld USD (89,32 mld zł). Z sześciu spółek ujętych w zestawieniu, największe przychody uzyskała Dassault Aviation, z 30% wzrostem w porównaniu z 2017. Z czterech spółek niemieckich, które zanotowały spadek o 3,8%, najwięcej zyskał Rheinmetall Defence, podczas gdy najmniej holding stoczniowy ThyssenKrupp Marine Systems.

Warto zauważyć, że 80 ze 100 największych producentów broni w 2018 pochodziło z USA, Europy i Rosji. W setce znalazło się także sześć spółek z Japonii, po trzy z Izraela, Indii i Korei Południowej, dwie z Turcji i po jednej w Australii, Kanady i Singapuru. Łączna sprzedaż uzbrojenia japońskiego pozostała względnie stabilna w 2018 i wyniosła 9,9 mld USD (38,12 mld zł), co stanowiło 2,4% z całej setki. Spółki z Izraela (Elbit Systems, Israel Aerospace Industries i Rafael Advanced Defense Systems) wygenerowały zyski w wysokości 8,7 mld USD (33,5 mld zł), co stanowiło 2,1% setki.

Łączna sprzedaż trzech indyjskich spółek ujętych w zestawieniu to 5,9 mld USD (22,72 mld zł), co oznacza spadek o 6,9% w stosunku do 2017. Spadek ten wynika głównie ze znacznego 27-procentowego spadku sprzedaży przez spółkę Indian Ordnance Factory. Południowokoreańskie spółki odnotowały łączną sprzedaż broni w wysokości 5,2 mld USD (20,02 mld zł), co stanowi 1,2% z setki spółek z zestawienia. Zanotowały one wzrost sprzedaży o 9,9% w porównaniu z 2017 r. Tylko spółka LIG Nex1 zanotowała aż 17-procentowy spadek, a spółka stoczniowa Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, wypadła z pierwszej setki. Z kolei sprzedaż broni przez tureckie spółki wzrosła o 22% do 2,8 mld USD (10,78 mld zł).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ