14 stycznia izraelska spółka Elbit Systems ujawniła, że na początku grudnia 2019 na brytyjskim demonstracyjnym czołgu Challenger 2 Streetfighter II został przetestowany nahełmowy zestaw celowniczy dla dowódców i kierowców Iron Vision. System jest oparty technologii rzeczywistości rozszerzonej STA (See Through Armor), zwiększającej świadomość sytuacyjną załogi.

Cechą charakterystyczną zmodyfikowanego czołgu Challenger 2 Streetfighter II jest kamuflaż Berlin Brigade / Zdjęcie: The Royal Tank Regiment

Cechą charakterystyczną zmodyfikowanego czołgu Challenger 2 Streetfighter II jest kamuflaż Berlin Brigade / Zdjęcie: The Royal Tank Regiment

Izraelski zestaw został po raz pierwszy zainstalowany na zmodyfikowanym czołgu Challenger 2, służącym British Army do testów rozwiązań ułatwiających działania w terenie zurbanizowanym. Praktyczna demonstracja działania Iron Vision odbyła się 5 grudnia w ośrodku testowym Copehill Down, leżącym na Równinie Salisbury w angielskim hrabstwie Wiltshire (Ukraina testuje rozszerzoną rzeczywistość, 2019-12-09).

Demonstracja została przeprowadzona przez żołnierzy The Royal Tank Regiment (RTR) dla wyższych urzędników Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, dowództwa British Army oraz działającego przy resorcie obrony laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory), zajmującego się testowaniem i rozwojem nowych technologii dla sił zbrojnych.

Próby czołgu Challenger 2 Streetfighter II były realizowane od początku listopada 2019 i były kontynuacją testów prowadzonych od grudnia 2018, gdy ukończono demonstrator pojazdu. Czołg został zmodyfikowany przez The Royal Tank Regiment w oparciu o wcześniejszą modyfikację Streetfighter. Zgodnie z oświadczeniem Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, projekt Streetfighter II miał na celu opracowanie technologii, które mogłyby zostać wykorzystane w modernizacji czołgów FV4034 Challenger 2 do standardu Mark 2 w ramach Life Extension Project (LEP). Projekt ma na celu wydłużenie eksploatacji wozów do 2035 (Challenger 2 z MUSS, 2019-02-26, Challenger 2 Black Night, 2018-10-06).

Iron Vision jest przeznaczonym dla wojsk lądowych odpowiednikiem systemu AN/AAQ-37 DAS (Distributed Aperture System), który m.in. przenosi obraz sytuacji taktycznej wokół samolotu F-35 Lightning II na wyświetlacz nahełmowy HMDS Gen III (Helmet Mounted Display System) / Zdjęcie: Elbit Systems

Iron Vision jest przeznaczonym dla wojsk lądowych odpowiednikiem systemu AN/AAQ-37 DAS (Distributed Aperture System), który m.in. przenosi obraz sytuacji taktycznej wokół samolotu F-35 Lightning II na wyświetlacz nahełmowy HMDS Gen III (Helmet Mounted Display System) / Zdjęcie: Elbit Systems

Modyfikacja Challenger 2 Streetfighter II do operacji w terenie zurbanizowanym ma pozwolić na zwiększenie siły ognia, świadomości sytuacyjnej załogi oraz poprawić współpracę z jednostkami piechoty. Czołg wyposażono w specjalny lemiesz, umieszczony z przodu kadłuba do przełamywania umocnień i barykad oraz samookopywania się.

Pojazd uzbrojono w dodatkowy 12,7-mm karabin maszynowy, a wcześniej w pojedynczą wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk), którą obecnie zastąpił jeden z czujników Iron Vision. Zainstalowano także ulepszony system łączności wewnętrznej, który współpracuje z zestawem Iron Vision. Zmodyfikowano umieszczone z tyłu kadłuba uchwyty na dodatkowe zbiorniki paliwa do przenoszenia zestawu narzędzi do zadań szturmowych w mieście.

Integracja pojazdu z zestawem Iron Vision rozpoczęła się pierwszymi próbami w styczniu 2019. Na nahełmowy wyświetlacz przenoszony jest obraz z zestawu kamer, rozmieszczonych na wieży pojazdu, zapewniając 360-stopniowy zakres obserwacji. System zbiera także informacje z pozostałych czujników zewnętrznych pojazdu. Ułatwia działania w środowisku zurbanizowanym z zamkniętym włazem, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo załóg.

Elbit Systems pracuje również nad wariantem, w którym obraz z kamer i czujników będzie wyświetlany na ekranach wewnątrz pojazdu. System prawdopodobnie stanie się wyposażeniem najnowszego wariantu izraelskiego czołgu Merkava Mk.4 Barak i platformie bojową nowej generacji Carmel. W ubiegłym roku testy systemu rozpoczęli Hiszpanie na bojowych wozach piechoty ASCOD Pizzaro (Pizzaro z Iron Vision, 2019-07-01).