Nowy MILMAG, już do pobrania! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyPierwszy seryjny Tu-160M2 - MILMAG - Magazyn Militarny

Pierwszy seryjny Tu-160M2

2 lutego z lotniska przy zakładach Kazańskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego imienia S. P. Gorbunowa (KAPO) w Kazaniu oblatano pierwszy seryjny zmodernizowany bombowiec strategiczny Tu-160M2.

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej planuje zamówić 10 głęboko zmodernizowanych bombowców strategicznych Tu-160M2. Pierwszy prototypowy egzemplarz, będący wzorem dla pakietu modernizacyjnego, został oblatany dwa lata temu

Samolot wzniósł się na pułap 1500 m i po 34 minutach wylądował bez problemów. Za sterami zasiadł pilot doświadczalny Anri Naskidianc. Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło 10 zmodernizowanych samolotów za 160 mld RUB (9,14 mld zł), a ich dostawy mają zakończyć się w 2027.

Montaż końcowy Tu-160M2 zakończono 28 listopada 2019, po czym rozpoczęto próby naziemne. Dyrektor Generalny spółki Tupolew Aleksander Koniuchow poinformował agencję prasową TASS, że bombowiec zostanie przekazany zamawiającemu w 2021. Później będą realizowane prace przy kolejnych egzemplarzach, zgodnie z umową (Tu-160 po raz pierwszy w Afryce, 2019-10-23; Rosyjskie Tu-160 w Wenezueli, 2018-12-12).

Nie jest jasne, czy zostanie wznowiona produkcja seryjna tych samolotów, zapowiada pięć lat temu przez resort obrony. Wszystkie z 16 bombowców Tu-160/M1 są przypisane do 121. Gwardyjskiego Sewastopolskiego Pułku Bombowców Ciężkich i stacjonują w 6950. Bazie Lotniczej w Engels w obwodzie saratowskim / Zdjęcia: OAK

Co ciekawe, w informacji Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK) w mediach społecznościowych jest mowa o pierwszym głęboko zmodernizowanym Tu-160M, co nie jest jednak do końca prawdą. Faktycznie pierwszy zmodernizowany do standardu Tu-160M (obecnie oznaczony Tu-160M1) został oblatany 16 listopada 2014. Samolot wyposażono w nowy radar pokładowy i awionikę, wydłużono również resurs. Miesiąc później został przekazany Siłom Powietrzno-Kosmicznych (WKS), gdzie rozpoczął próby odbiorcze. Zanotowano jednak opóźnienia związane z dostawą zmodernizowanych silników NK-32M o zwiększonej niezawodności.

Z kolei prototypowy, głęboko zmodernizowany Tu-160M2 o nazwie własnej Piotr Diejniekin został oblatany 25 stycznia 2018. Powstał w oparciu o niedokończony kadłub Tu-160 (dwa kolejne także w ten sam sposób). Samolot miał otrzymać ok. 40% nowego wyposażenia pokładowego, w tym to opracowane dla Tu-160M1, a także nowe systemy łączności, pilotażowo-nawigacyjne, w tym nowy system astronawigacji ANS-2009, opracowany przez Konciern Radioelektronnyje Tiechnołogii KRET, systemy samoobrony i walki radioelektronicznej.

W międzyczasie, 29 kwietnia 2015 minister obrony Siergiej Szojgu zapowiadał wznowienie produkcji seryjnej samolotów Tu-160 i zamówienie nawet 50 egzemplarzy, ale realizacja tego planu do dziś nie powiodła się (produkcja została wstrzymana w 1994). Postawiono na dalszą modernizację istniejących płatowców.

Równolegle, Rosjanie prowadzą modernizację bombowców strategicznych Tu-95MS do standardu Tu-95MSM i dalekiego zasięgu Tu-22M3 do standardu Tu-22M3M. W praktyce oznacza to, że opóźniono bądź wstrzymano prace nad bombowcem strategicznym nowej generacji PAK DA (Pierspiektiwnyj Awiacjonnyj Kompleks Dalnoj Awiacji), który miał zastąpić wszystkie użytkowane konstrukcje (Prototyp Tu-22M3M ujawniony, 2018-08-19).

Należy odnotować również, że jeszcze w lipcu 2006 przekazano pierwszy zmodyfikowany egzemplarz Tu-160, zdolny do przenoszenia konwencjonalnych pocisków manewrujących dalekiego zasięgu Ch-555 (inne oznaczenia: Ch-55SE lub Ch-55Sz). Choć już wówczas planowano modernizację, prace były mocno ograniczone ze względów finansowych. 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ