MILMAG 03/2020! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyJak-130 dla Wietnamu - MILMAG - Magazyn Militarny

Jak-130 dla Wietnamu

28 stycznia rosyjski dziennik Wiedomosti ujawnił, że pod koniec 2019 Ministerstwo Obrony Socjalistycznej Republiki Wietnamu zamówiło w Rosji co najmniej 12 lekkich samolotów szkolno-bojowych Jak-130 o wartości ponad 350 mln USD (1,365 mld zł). Tym samym Wietnam stanie się siódmym użytkownikiem eksportowym tych samolotów na świecie i czwartym w regionie Azji Południowo-Wschodniej (Wietnam odbiera T-90S, 2019-01-04).

Wietnamscy kadeci szkolą się obecnie na śmigłowych Jak-52, potem na odrzutowych L-39C, a następnie na szkolno-bojowych Su-27UBK, aby móc rozpocząć szkolenie na cięższych samolotach bojowych / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Umowa została zawarta z państwową spółką OAO RosOboronEksport. Wykonawcą będą Zakłady Lotnicze Sokół z Irkucka, gdzie od 2009 znajduje się linia montażowa samolotów Jak-130. Rosyjski dziennik powołuje się na dwóch wysokich rangą przedstawicieli przemysłu zbrojeniowego, a szczegóły umowy, w tym termin jej realizacji, pozostają niejawne. Zarówno,  RosOboronEksport, jak i Federalna Służba ds. Współpracy Wojskowo-Technicznej (FSWTS) nie skomentowały doniesień dziennika (Wstrzymano prace nad SR-10, 2018-09-17).

Nowe samoloty zastąpią w dostarczone na początku lat latach 1980. czechosłowackie samoloty szkolenia zaawansowanego Aero L-39C Albatros, użytkowane w liczbie około dwudziestu pięciu. Jak-130 trafią do sformowanego dwa lata temu 915. Szkolnego Pułku Lotniczego ludowych wojsk lotniczych (Không quân Nhân dân Việt Nam). W ramach Pułku działa tam eskadra szkolna złożona ze śmigłowców Mi-17. Jeszcze w lutym 2017 Jak-130 był wymieniany równolegle z nowo opracowanym czeskim L-39NG, oferowanym m.in aktualnym użytkownikom L-39, jakim jest Wietnam. Jednak w przeciwieństwie do L-39, jak i L-39NG, rosyjski samolot ma również zdolności bojowe ( Prezentacja Aero L-39NG, 2018-10-15).

Wybór Jak-130 może wynikać z tego, że ludowe wojska lotnicze Wietnamu użytkują 11 myśliwskich Su-27P/SK/UBK (zamówionych w latach 1994-1995) i 35 wielozadaniowych Su-30MK2W (zamówionych w latach 2003-2013). Zwłaszcza w kontekście tych ostatnich nalezy podkreślić, że system szkolenia Jak-130 jest kompatybilny z nowoczesnymi samolotami serii Su-30. W służbie pozostaje także 34 starsze samoloty myśliwsko-bombowe Su-22M4/UM3K.

Jak dotąd szkolne Jaki-130 zakupiły Siły Powietrzno-Kosmiczne (WKS) Rosji (107 egzemplarzy), wojska lotnicze Algierii (16), Białorusi (12), Bangladeszu (16), Laosu (dostarczono 4 z 10), Mjanmy (18) i Syrii (zamówiono 36, ale dostawy wstrzymano ze względu na wojnę domową). 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ