Ministerstwo Obrony Japonii poinformowało, że do grudnia 2020 zamierza sformalizować program budowy samolotu wielozadaniowego nowej generacji o kryptonimie F-X (który powstałby w kooperacji z partnerami zagranicznymi). Nowy kryptonim dla programu został wybrany w grudniu 2019. Przyszły samolot ma zastąpić myśliwce wielozadaniowe Mitsubishi F-2 w latach 2030.
Jednocześnie zaprezentowano pierwszą, oficjalną wizję F-X. Co ciekawe w swoich założeniach przypomina on europejskie projekty samolotów 6. generacji: brytyjsko-włosko-szwedzkiego Tempest oraz francusko-niemiecko-hiszpańskiego FCAS (Future Combat Air System). Nie jest to przypadek, gdyż japoński resort obrony prowadzi intensywne rozmowy z partnerami europejskimi, a najbliżej wydaje się być do porozumienia z Team Tempest (Rolls-Royce o silniku Tempesta, 2020-01-13; Joint venture Safran i MTU, 2019-12-06).
Powietrzne Siły Samoobrony Japonii (Kōkū Jieitai) zakładają, że samoloty F-2 zostaną wycofane do 2035, dlatego pięć lat wcześniej powinny zacząć się dostawy ich następców. Ujawniono również, że wstępne finansowanie programu F-X, które zostanie uchwalone w projekcie budżetu obronnego na rok fiskalny 2021, szacunkowo wyniesie około 28 mld JPY (990 mln zł). Z tego 16,9 mld JPY (597 mln zł), czyli 60% kwoty, zostanie przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe (B+R), a pozostałe 11,1 mld JPY (392 mln zł) na prace koncepcyjne, które będą realizowane pod nadzorem Ministerstwa Obrony Japonii (Japońskie F-35 z JSM, 2019-03-12).
Analiza
Program F-X, wcześniej F-3, był następstwem fiaska projektu samodzielnej budowy samolotu wielozadaniowego 5. generacji. Wprawdzie powstał demonstrator technologii Mitsubishi X-2 (ATD-X Shinshin) oblatany 22 kwietnia 2016, jednak koszty budowy jedynego egzemplarza przekroczyły około 350 mln USD. Dlatego na początku 2018 zdecydowano o zakończeniu prac. Zapytanie o informację w trzecim postępowaniu na nowy samolot opublikowano w marcu tego samego roku, a dokumenty zostały rozesłane do największych spółek lotniczych w USA i w Wielkiej Brytanii (Nowe rozdanie w programie F-3, 2018-03-13).
W kwietniu 2018 agencja Reuters informowała, że Lockheed Martin miałby zaoferować hybrydę rozwiązań samolotów F-22A Raptor i F-35 Lightning II, a pod koniec sierpnia media japońskie ujawniły, oferta miałaby zostać zawężona do transferu technologii na poziomie 50% dla lokalnych podmiotów. Wydaje się jednak, że taki transfer technologii wymagałby zgody Kongresu, gdyż prawo federalne zabrania eksportu F-22A. Wcześniej, w lipcu zainteresowanie udziałem w japońskim programie wyraził Northrop Grumman. Wydaje się jednak, że Japonia zdecydowała się wstępnie na wybór partnerów europejskich, z którymi rozmowy są realizowane od 2019 (Technologie F-22 dla Japonii?, 2018-08-23).
Nowe rozdanie w programie F-3 (2018-03-13)
Technologie F-22 dla Japonii? (2018-08-23)
Hybryda F-22 i F-35 dla programu F-3? (2018-04-21)
Produkcja Su-57 odroczona (2018-07-16)
Farnborough 2018: Tempest następcą Typhoona? (2018-07-17)
F-15X oferowany USAF (2018-07-23)
F-35B dla Korei? (2018-08-21)
Japońskie F-35 z JSM (2019-03-12)
Pociski NSM dla Malezji (2018-04-23)
NSM dla fregat LCS (2018-06-04)
F-35B dla Japonii? (2018-11-27)
Niszczyciele śmigłowcowe Izumo lotniskowcami? (2018-12-11)
Pociski LRASM dla USAF (2019-01-17)
JSOW-ER coraz bliżej (2019-02-11)
Joint venture Safran i MTU (2019-12-06)
Hiszpania dołączy do FCAS? (2018-12-05)
Pierwsze kontrakty FCAS (2019-02-07)
SIAE 2019: Pełnowymiarowy FCAS (2019-06-18)
Rolls-Royce o silniku Tempesta (2020-01-13)
Chiński myśliwiec 6. generacji (2019-02-18)
DSEI2019: Włochy dołączą do programu Tempest (2019-09-11)