MILMAG 03/2020! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyBe-200CzS dla WMF - MILMAG - Magazyn Militarny

Be-200CzS dla WMF

14 lutego z lotniska przyzakładowego Taganrogowskiego Lotniczego Kompleksu Naukowo-Technicznego (TANTK) im. G.R. Berijewa w Taganrogu w powietrze wzbiła się pierwsza łódź latająca Be-200CzS/ES Altair, przeznaczona dla Lotnictwa Marynarki Wojennej (WMF) Federacji Rosyjskiej.

Oblatany Be-200CzS to wariant przeznaczony do misji poszukiwawczo-ratunkowych (SAR) oraz przeciwpożarowych. Może zabrać do 12 tys. litrów wody lub środków gaśniczych lub do 72 pasażerów oraz wyposażenie specjalistyczne do misji SAR

O oblocie Be-200CzS o nr bocznym 20 (żółty) poinformowała służba prasowa rosyjskiej Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK), do której zakłady TANTK należą. Po zakończeniu kolejnych lotów i prób odbiorczych, łódź zostanie dostarczona dla zamawiającego (Połączenie RSK MiG i Suchoja, 2020-02-08).

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło dla Lotnictwa WMF sześć wielozadaniowych łodzi latających Be-200, w tym dwie w wersji CzS (oznaczenie wojskowe: MCz) i cztery w wersji PS, przeznaczonej tylko do realizacji zadań ratowniczo-poszukiwawczych SAR. Umowa o wartości 8,4081 mld RUB (519,05 mln zł) została podpisana pod koniec maja 2013. Termin dostaw wyznaczono na lata 2014-2016, jednak zakłady TANTK nie wywiązały się z tego. Warunki umowy zostały renegocjowane w 2018, a liczba zamówionych łodzi została zredukowana do trzech w obu wersjach.

Struktura zmodernizowanych Be-200CzS/ES została wzmocniona, i obecnie pod skrzydłami mogą być przenoszone zasobniki z wyposażeniem ratunkowym SAR. Na pokładzie można przetransportować od 30 do 50 rannych na noszach lub do 72 pasażerów na siedząco, a także 7,5 t dodatkowego wyposażenia specjalistycznego.

Egzemplarz o nr bocznym 20 jest pierwszym, przeznaczonym dla Lotnictwa WMF. Jednak pierwszy zmodernizowany Be-200CzS został zaprezentowany pod koniec maja 2016 i był przeznaczony dla rosyjskiego Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych  / Zdjęcia: OAK

Co ciekawe,  Be-200CzS są wyposażone w dwa silniki turboodrzutowe Progress D-436TP, produkowane przez ukraińską spółkę Motor Sicz z Zaporoża. W 2018 dostawy jednostek przez stronę ukraińską zostały wstrzymane w wyniku nałożenia sankcji na Rosję po aneksji Krymu i wsparciu dla separatystów z Donbasu od 2014. Dlatego Rosjanie rozważali wyposażenie ich w silniki rosyjsko-francuskie PowerJet SaM146, które opracowała dla samolotów pasażerskich Suchoj Superjet 100 spółka jont venture, złożona z NPO Saturn i Safran Aircraft Engines. Prace zarzucono jednak w kwietniu 2019, w związku z sankcjami Unii Europejskiej (Chiny chcą kupić Motor Sicz, 2019-07-18).

W tym samym czasie ówczesny wiceminister przemysłu i handlu, Oleg Boczarow zapowiedział opracowanie do 2024 nowego silnika, oznaczonego PD-8. Ma zostać opracowany przez biuro konstrukcyjne ODK Awiadwigatiel, w oparciu o silnik PD-14, stosowane w samolotach pasażerskich Irkut MS-21 oraz PD-14 o zredukowanym ciągu. Wydaje się, że trzy łodzie latające zamówione przez MO FR zostaną jednak wyposażone w silniki ukraińskie.

Be-200 Altair znajdują się na wyposażeniu Ministerstw ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Azerbejdżanu (1 egzemplarz) i Rosji (12 egzemplarzy), a także samego TANTK (2 egzemplarze). Ponadto, 7 egzemplarzy zamówiła chilijska spółka Asesorias CBP (w tym 5 w ramach opcji), 4 chińska Energy Leader Group (2 jako opcja) i 10 amerykańska Seaplane Global Air Services (6 jako opcja). Wszystkie są wykorzystywane tylko do zadań przeciwpożarowych. Zakupem od 7 do 14 egzemplarzy była zainteresowana także Grecja, a nieujawnionej liczby – Portugalia. Jak dotąd, nie sfinalizowano obu kontraktów.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ