MILMAG 03/2020! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyWłosko-egipskie rozmowy o FREMM - MILMAG - Magazyn Militarny

Włosko-egipskie rozmowy o FREMM

18 lutego minister spraw zagranicznych Włoch, Luigi Di Maio i dyrektor generalny włoskiej grupy stoczniowej Fincantieri, Giuseppe Bono, potwierdzili doniesienia dziennika La Tribune z 4 lutego o rozmowach, jakie strona włoska prowadzić miała z Egiptem w sprawie sprzedaży dwóch fregat rakietowych typu Carlo Bergamini (proj. Fregata europea multi-missione, FREMM.

Od czasu dojścia do władzy w 2014 Abd al-Fattaha as-Sisiego, byłego marszałka i ministra obrony, egipskie wydatki na obronność i zakupy wyposażenia wojskowego za granicą znacznie wzrosły. Ewentualny zakup dwóch włoskich fregat rakietowych typu Carlo Bergamini będzie kolejnym krokiem na drodze do zwiększenia potencjału operacyjnego marynarki wojennej Egiptu / Zdjęcie: Fincantieri 

Potwierdzono również, że oferta dla Egiptu obejmuje sprzedaż dwóch fregat typu Carlo Bergamini, które pierwotnie zbudowano dla Marina Militare (marynarki wojennej Włoch): Spartaco Schergat i Emilio Bianchi. Obie powstały jako, odpowiednio, 9. i 10. jednostka tego typoszeregu. Obie zbudowano w konfiguracji wielozadaniowej i wyposażono w m.in. 127-mm armatę morską Otobreda 127/64 LW.

Włochy mają rozważać sprzedaż obu okrętów za 1,2 mld EUR (5,09 mld zł). Do wartości tej należałoby jednak doliczyć również koszt doposażenia fregat. Transakcja mogłaby zostać sfinansowana z pożyczki w wysokości 500 mln EUR (2,12 mld zł), jakiej Rzym mógłby udzielić Egiptowi.

W chwili, gdy rządy Włoch i Egiptu prowadzą rozmowy o kupnie fregat rakietowych typu Carlo Bergamini, media we Francji krytykują swoje władze za utratę dotychczasowej dominującej pozycji w kontaktach handlowych z Kairem. Francuska prasa przypomina w tym kontekście o sprzedaży Egiptowi w ostatnich latach m.in. dwóch śmigłowcowców desantowych proj. Mistral, ENS Gamal Abdel Nasser (L1010) i ENS Anwar El Sadat (L1020), fregaty rakietowej ENS Tahya Misr (F1001, ex-Normandie) proj. FREMM oraz czterech korwet rakietowych typu Gowind 2500.

Jednakże, cieniem na powyższy pozytywny bilans sprzedażowy kładą się niesfinalizowane w ostatnich latach kontrakty na dostawę Egiptowi 12 dodatkowych wielozadaniowych samolotów  bojowych Dassault Rafale (jako opcji do umowy na 24 samolotów z 2015) lub tuzina śmigłowców Airbus Helicopters H225M Caracal, które Kair miał określić jako zbyt drogie. Wiele wskazuje również na to, że Egipt nie zdecyduje się na zamówienie dwóch kolejnych fregat rakietowych typu Gowind 2500.

Analiza

Kryzys w relacjach handlowych z Egiptem ma być wynikiem krytyki dotyczącej łamania praw człowieka w tym afrykańskim państwie, jaka została wyrażona przez prezydenta Francji, Emmanuela Macrona podczas spotkania z egipskim przywódcą, gen. Abdelem Fattahem el-Sisim podczas spotkania 28 stycznia 2019. W jej wyniku strona egipska miała zdecydować o zawieszeniu kontaktów handlowych z Francją i zwróceniu się od partnerów w Europie Zachodniej, w tym właśnie Włoch.

Ewentualna sprzedaż włoskich fregat rakietowych Egiptowi jest mocno krytykowana przez opozycję polityczną i część mediów na Półwyspie Apenińskim. Krytycy zwracają uwagę na kwestie łamania praw człowieka w Egipcie, w tym aresztowania, tortury a nawet zlecanie zabójstw politycznych, które stały się powszechnym zjawiskiem w ostatnich latach.

Na przeszkodzie do osiągnięcia włosko-egipskiego porozumienia może być również fakt, że oba państwa znalazły się po przeciwnych stronach w ciągnącej się od lat wojnie domowej w Libii. Władze Włoch wspierają uznawany przez społeczność międzynarodową Rząd Jedności Narodowej (GNA) w Trypolisie (razem m.in. z Turcją i Katarem). Z kolei Kair stoi po stronie Libijskiej Armii Narodowej (LNA) marszałka Chalify Haftara, którą wspierają też Rosja, Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Od kilku lat władze Egiptu zwiększają środki przeznaczane na modernizację i rozwój zdolności obronnych rodzimych sił zbrojnych. Wśród najważniejszych inwestycji wymienia się m.in. kupno systemów obrony powietrznej S-300WM Antiej-2500 i Buk-M2E oraz inne wyposażenie za ok. 3,5 mld USD (13,3 mld zł) w 2014. Rok później zamówiono 46 wielozadaniowych samolotów bojowych MiG-29M/M2 za ok. 2 mld USD (7,6 mld zł) oraz 46 śmigłowców uderzeniowych Ka-52 i 32 pokładowe Ka-52K Katran za ponad 1 mld USD (3,8 mld zł). W 2018 doszło do porozumienia ws. uruchomienia produkcji licencyjnej czołgów T-90S/SK, a rok później poinformowano o zakupie 24 samolotów wielozadaniowych Su-35S. Informowano też o planach zakupu 92 greckich BMP-1A1 Ost (Czołgi T-90S/SK dla Egiptu, 2018-03-12, Greckie BMP-1 dla Egiptu, 2018-08-31, Egipt zamówił Su-35S, 2019-03-19).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ