MILMAG 03/2020! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyCOVID-19: Wsparcie francuskiego A330 MRTT - MILMAG - Magazyn Militarny

COVID-19: Wsparcie francuskiego A330 MRTT

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami prezydenta Francja Emmanuela Macrona, 18 marca francuskie wojska lotnicze (Armée de l'air) wydzieliły wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący Airbus A330-200 MRTT Phénix (Multinational Multi-Role Tanker Transport) do realizacji misji wsparcia w zakresie transportu powietrznego chorych pacjentów, w związku z pandemią choroby COVID-19, wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2 (COVID-19: USA mobilizują okręty szpitalne, 2020-03-18).
 Francuskie wojska lotnicze zaangażowały wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący Airbus A330-200 MRTT Phénix, stacjonujący na co dzień w 125. bazie lotniczej Istres-Le Tubé w departamencie Delta Rodanu na południu kraju / Zdjęcie: Alain Courtillat, Armée de l'air/Défense

W środę, Phénix z 31. Eskadry Zaopatrzenia i Transportu Strategicznego (31e Escadre Aérienne de Ravitaillement et de Transport Stratégiques, 31e EARTS) przetransportował z lotniska Mulhouse-Basel pierwszych sześciu chorych, dotąd hospitalizowanych w Alzacji, do szpitali wojskowych Saint-Anne w Tulonie i Laveran w Marsylii. Czterej pacjenci pochodzili ze szpitala w Bâle-Mulhouse, a dwóch pozostałych z Colmar. 

Samolot został wyposażony w zestawy MORPHÉE (MOdule de Réanimation pour Patient à Haute Élongation d'Evacuation), służące do prowadzenia długotrwałej resuscytacji krążeniowo-oddechowej ewakuowanych pacjentów. Zestawy pozwalają przekształcić kabinę transportową do konfiguracji samolotu ewakuacji medycznej, jako latającą jednostkę do transportu ciężko chorych pacjentów. Zestawy MORPHÉE zostaną także zainstalowane na starszych samolotach transportowo-tankujących C-135FR.

Zestawy MORPHÉE występują w dwóch konfiguracjach: ciężkiej i lekkiej. Pierwsza obejmuje sześć ciężkich modułów, które umożliwiają leczenie pacjentów wymagających intensywnej opieki lekarskiej, w tym tlenoterapii i ciągłego monitorowania czynności oddechowych. Lżejszy zestaw składa z 4 ciężkich i 8 lekkich modułów.

Pierwotnie Francja była zainteresowana zakupem 14 samolotów tego typu, ale niewykluczone że zamówionych zostanie 15. Pierwszy z nich został odebrany 27 września 2018, a drugi 2 lipca 2019 / Zdjęcie: Défense

Dzień wcześniej francuski prezydent wygłosił drugie już w ciągu kilku ostatnich dni orędzie do narodu, w którym stwierdził, że kraj toczy wojnę z niewidzialnym i nieuchwytnym wrogiem. Zapowiedział zmobilizowanie pododdziałów sił zbrojnych, przede wszystkim wojskowej służby zdrowia SAA (Service de santé des armées), w celu wzmocnienia i odciążenia systemu opieki zdrowotnej, który grozi niewydolnością. W tym celu wyasygnowano modułowe szpitale polowe EMR-SSA z trzydziestoma łóżkami podłączonymi do respiratorów, a także szpitale wojskowe w całym kraju. Zmobilizowano również Centrum Epidemiologii i Zdrowia Publicznego Sił Zbrojnych (Centre d'épidémiologie et de santé publique des armée, CESPA).

Warto dodać, że rzeczniczka rządu Sibeth Ndiaye poinformowała, że pododdziały sił zbrojnych nie zostaną rozmieszczone we francuskich miastach, w związku z egzekwowaniem wprowadzonych ograniczeń w poruszaniu się. Tym zajmować się będzie 100 tys. zmobilizowanych policjantów i żandarmów (warto dodać, że 30 policjantów i 8 żandarmów jest wśród zarażonych, a kolejnych 600 policjantów i 350 żandarmów znajduje się w kwarantannie).

Region administracyjny Grand-Est, a zwłaszcza Alzacja, na wschodzie kraju, jest jednym z najbardziej dotkniętych obszarów Francji pandemią choroby COVID-19 z 1820 przypadkami zachorowań (stan na 17 marca), zgłoszonymi przez Agencję Zdrowia Publicznego (l'Agence de santé publique). Tego samego dnia prefekt regionu, Josiane Chevalier, powiedziała, że dostępność respiratorów jest na bardzo niskim poziomie. Do 15 marca liczba zarażonych podwajała się co 72 godziny. W całej Francji łącznie zarażonych jest 9134 osoby, zmarło 264, w stanie ciężkim lub krytycznym jest 699, wyzdrowiałych 602.

Francuskie wojska lotnicze odebrały pierwszego zamówionego Phénixa 27 września 2018, natomiast drugiego – 2 lipca 2019. Dziesięć kolejnych zostało zamówionych z dostawami do 2023, a łączne zamówienie może objąć nawet 15 samolotów (Francja odebrała pierwszego Phénixa, 2018-09-28). 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ