MILMAG 05/2020 ponad 160 stron do przeczytania! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyPierwszy z nowej partii CH-47F dla Niderlandów - MILMAG - Magazyn Militarny

Pierwszy z nowej partii CH-47F dla Niderlandów

3 kwietnia amerykański Boeing przekazał królewskim niderlandzkim wojskom lotniczym (Koninklijke Luchtmacht, KLu) pierwszy ciężki śmigłowiec CH-47F Chinook z partii 20 wiropłatów, których zakup ogłoszono we wrześniu 2015.

Niderlandzkie Chinooki służą przede wszystkim jako ciężkie śmigłowce wsparcia operacji specjalnych, umożliwiając szybki desant na linie. Zostały wyposażone w system samoobrony CHASE (Chinook Aircraft Survivability Equipment), dodatkowe mocowania na broń pokładową, urządzenia łączności dalekiego zasięgu i system wykrywania obiektów w podczerwieni do lotów w słabej widoczności i w nocy oraz nawigację GPS z radiowysokościomierzem / Zdjęcie: Boeing

Umowa obejmuje modernizację 6 śmigłowców CH-47D do nowszego standardu CH-47F Block oraz dostawę 14 fabrycznie nowych wiropłatów. Omawiany śmigłowiec najprawdopodobniej wchodził w skład tej pierwszej partii (Holenderskie plany modernizacyjne, 2018-04-05). Dostawy niderlandzkich śmigłowców mają zakończyć się do 2021. 

Koszt programu wynosi 915 mln EUR (4,183 mld zł). Jest on realizowany przez niderlandzką agencję ds. zakupów obronnych (DMO, Defensie Materieel Organisatie) i prowadzony w ramach amerykańskiej rządowej procedury FMS (Foreign Military Sales).

Pierwotnie rząd Niderlandów zamierzał pozyskać śmigłowce w specjalnej konfiguracji CH-47F(NL). Ta jednak okazała się zbyt droga. Dlatego ostatecznie zdecydowano się pozyskać wiropłaty w wersji CH-47F Block I dla US Army. Amerikańskie i niderlandzkie wiropłaty mają zbliżone wyposażenie pokładowe, w tym cyfrowy system kontroli lotu, w pełni zintegrowane cyfrowe wyposażenie kabiny pilotów CAAS (Common Avionics Architecture System).

Niderlandzkie CH-47F mogą transportować ładunek i masie do 9 t (przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 22 680 kg). Model F skonstruowano w oparciu o ramę z frezowanych kratownic w przeciwieństwie do nitowanych kratownic modelu D, dzięki czemu jest ona sztywniejsza (Chinooki dla Afganistanu, 2020-01-31, Koniec dostaw tureckich CH-47F, 2019-08-04,Francja zainteresowana Chinookami, 2019-07-15).

Do 2019 wojska lotnicze Niderlandów dysponowały 11 śmigłowcami CH-47D, w tym 7 które odkupiono od Kanady w wersji CH-47C, a następnie zmodernizowano. Dwa z nich utracono podczas działań operacyjnych. W ub.r. z linii wycofano sześć najstarszych wiropłatów.

Większość niderlandzkich CH-47 stacjonuje w bazie lotniczej Breda-Gilze Rijen w Brabancji Północnej w ramach 298. Eskadry. Cztery wiropłaty pozostają w amerykańskim Fort Hood w Teksasie w ramach 302. Eskadry. Na miejscu szkolone są załogi CH-47 oraz uderzeniowych AH-64D, które modernizowane są do najnowszego standardu AH-64E (Modernizacja holenderskich AH-64D, 2018-09-18).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ