6 kwietnia południowokoreańska spółka lotnicza KAI (Korea Aerospace Industries) poinformowała, że Ministerstwo Obrony Argentyny wstrzymało na czas nieokreślony plan zakupu 8-12 lekkich samolotów myśliwsko-szturmowych FA-50 Fighting Eagle.

Samoloty KAI T-50 Golden Eagle weszły na wyposażenie wojsk lotniczych Korei Południowej, Indonezji, Iraku, Filipin i Tajlandii. Były też bezskutecznie oferowane także Polsce. Nowym użytkownikiem wydzierżawionych T-50 poprzez spółkę Hillwood Aviation z Dallas, mogą stać się amerykańskie Siły Powietrzne / Zdjęcie: ROKAF

Samoloty KAI T-50 Golden Eagle weszły na wyposażenie wojsk lotniczych Korei Południowej, Indonezji, Iraku, Filipin i Tajlandii. Były też bezskutecznie oferowane także Polsce. Nowym użytkownikiem wydzierżawionych T-50 poprzez spółkę Hillwood Aviation z Dallas, mogą stać się amerykańskie Siły Powietrzne / Zdjęcie: ROKAF

Zakup miał być ozwiązaniem pomostowym dla wojsk lotniczych Argentyny (Fuerza Aérea Argentina, FAA) realizowanym w trybie pilnym. Decyzja jest związana ze spodziewanym spowolnieniem gospodarczym, związanym ze skutkami pandemii COVID-19.

Strona argentyńska nie skomentowała jeszcze informacji partnerów z Korei Południowej. Rzecznik prasowy KAI stwierdził, że Argentynie musi być trudno rozporządzać budżetem obronnym, gdy pojawiły się problemy związane z pandemią. Dlatego ewentualny eksport samolotów do tego państwa został wstrzymany na czas nieokreślony, mimo że według mediów argentyńskich FA-50 jest opcją preferowaną dla Ministerstwa Obrony.

Plan zakupu samolotów został upubliczniony w sierpniu 2019 przez ministra obrony Argentyny Oscara Raúla Aguada podczas święta wojsk lotniczych. Miała to być pierwsza partia nowoczesnych samolotów bojowych dla FAA, które boryka się z brakami sprzętowymi po wycofaniu z końcem 2015 wszystkich samolotów myśliwskich Dassault Mirage III i Mirage 5 (FA-50 dla Argentyny, 2019-08-21).

Wcześniej transakcję czasowo wstrzymano na czas wyborów prezydenckich z 27 października 2019 (i po objęciu urzędu 10 grudnia przez Alberto Ángela Fernándeza). Z uwagi na problemy ekonomiczne Argentyny trwające od wielu lat, strona koreańska zgodziła się, że kwota 200 mln USD (848 mln zł) za samoloty wraz z pakietem wyposażenia i wsparcia miała być spłacana przez 10 lat. Teraz w dobie niepewnej przyszłości w związku z pandemią COVID-19, nawet tak długi czas mógłby być niewystarczający dla możliwości budżetowych Argentyny.

Zgodnie z najnowszymi danymi Ministerstwa Zdrowia Narodowego Argentyny, na COVID-19 zachorowało 1628 obywateli  (z czego 94 jest w stanie krytycznym), 53 osoby zmarły, 325 wyzdrowiało, a testy na obecność koronawirusa SARS-CoV-2 przeprowadzono na 10 709 osobach.

Ostatnio na wydzierżawienie 4-8 samolotów z rodziny T-50A Golden Eagle, którego wariantem szkolno-bojowym jest FA-50 Fighting Eagle, zdecydowały się Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF). Samoloty o kryptonimie F/T-7X pozwolą na realizację sszkolenia zaawansowanego, przed planowanym na 2024 rozpoczęciem regularnych lotów na nowo zamówionych samolotach Saab-Boeing T-7A Red Hawk (USAF zamówi szkolno-bojowe F/T-7X, 2020-03-22).