Nowy MILMAG, już do pobrania! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyWznowienie dostaw LAV 6.0 do Arabii? - MILMAG - Magazyn Militarny

Wznowienie dostaw LAV 6.0 do Arabii?

9 kwietnia kanadyjski minister spraw zagranicznych François-Philippe Champagne i minister finansów Bill Morneau poinformowali o zniesieniu embarga na dostawę uzbrojenia do Arabii Saudyjskiej. Pozwoli to teoretycznie dokończyć realizację największego zamówienia w historii Kanady na dostawę setek transporterów opancerzonych LAV 6.0 o wartości 14,8 mld CAD (44,05 mld zł).

W 1999 pojazdy LAV III Kodiak weszły na uzbrojenie wojsk lądowych Kanady (651 egzemplarzy w wersji kbwp). 13 z nich zostało zniszczonych w Afganistanie. Pojazdy bazują konstrukcyjnie na modelu GDELS Piranha III / Zdjęcie: 3rd Canadian Division, 3e Division du Canada 

Na podstawie pierwotnej umowy z 2014, kanadyjska spółka General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C) miała dostarczyć ministerstwu obrony Arabii Saudyjskiej setki transporterów opancerzonych LAV 6.0 (zmodernizowanych LAV III Kodiak). Wielkość dostawy – oficjalnie niejawną – szacowano na od 740 do 900 pojazdów w różnych wariantach. Pośredniczyć w sprzedaży miała Canadian Commercial Corporation. Ocenia się, że około 200 transporterów dostarczono odbiorcy, z czego 19 trafiło do elitarnej Gwardii Narodowej.

Dostawy wstrzymano po nałożeniu embarga, które było wynikiem politycznych implikacji po zabójstwie tureckiego dziennikarza Dżamala Chaszukdżiego w saudyjskim konsulacie w Stambule. Według opinii międzynarodowej zamach miał zlecić sam książę następca saudyjskiego tronu, Muhammad bin Salman. Podobne sankcje nałożyły także Niemcy. Ponadto, rządowi w ar-Rijardzie zarzucano łamanie praw człowieka i udział w wojnie domowej w Jemenie, gdzie masowo giną cywile (Niemiecki eksport uzbrojenia, 2018-06-23).

Ocenia się, że decyzja o zniesieniu embarga ma przyczyny ekonomiczne. W obliczu prognozowanego spowolnienia gospodarczego, spowodowanego pandemią choroby zakaźnej COVID-19, wywołanej przez koronawirusa SARS-CoV-2, utrzymanie miejsc pracy w kanadyjskich zakładach, w tym przemysłu obronnego będzie kluczowe dla rządu w Ottawie. Ponadto, strona saudyjska mogła wcześniej pozwolić sobie na rozpoczęcie dochodzenia swoich praw na drodze sądowej i żądać dużego odszkodowania, ale cały czas oczekiwano na zniesienie embarga. Co ciekawe, zgodnie z informacjami z listopada 2019, strona saudyjska zalegała z zapłatą za już dostarczone pojazdy na kwotę 1,5 mld CAD (4,46 mld zł).

Dostarczenie pozostałej partii transporterów, wraz z zamówieniem dla ministerstwa obrony Kanady na 360 zmodernizowanych kołowych bojowych wozów piechoty LAV 6.0 CSV (Combat Support Vehicle) o wartości 3 mld CAD (8,93 mld zł), pozwoliłaby na utrzymanie linii produkcyjnej w zakładach GDLS-C London w południowo-zachodnim Ontario, jak i w wielu innych spółkach, wchodzących w skład łańcucha poddostawców. Zgodnie z oświadczeniem kanadyjskiego rządu, w grę wchodzą tysiące miejsc pracy w przemyśle – szacuje się, że ponad 10 tysięcy (Setki LAV 6.0 dla Kanady, 2019-08-20). 

We wrześniu 2019 Kanada podpisała traktat ONZ o handlu bronią (Arms Trade Treaty, ATT). Zezwala on państwu-sygnatariuszowi na wstrzymanie dostaw uzbrojenia do państwa, które łamie prawa człowieka lub jeśli uzbrojenie zostanie wykorzystane do przestępstw. Państwo objęte embargiem, nie będzie mogło żądać odszkodowań na arenie międzynarodowej. W tym przypadku, jeśli Kanada uzna, że Arabia Saudyjska łamie zapisy ATT, ponownie nałoży embargo, ale straci jedynie resztę kontraktu i nie poniesie kosztów ewentualnego odszkodowania (Arabia Saudyjska zainteresowana A400M, 2019-06-25).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ