15 kwietnia w Sydney miała miejsce uroczystość wejścia do służby w marynarce wojennej Chile (Armada de Chile) dwóch przeciwlotniczych fregat rakietowych typu Adelaide, które wcześniej służyły w australijskiej królewskiej marynarce wojennej (Royal Australian Navy, RAN).
 Uroczystość podniesienia bandery chilijskiej na obu okrętach odbyła się bez większego echa z uwagi na wykrycie siedmiu zachorowań na chorobę zakaźną COVID-19 pośród setki chilijskich oficerów i marynarzy, przebywających w Sydney / Zdjęcie: Royal Australian Navy

Uroczystość podniesienia bandery chilijskiej na obu okrętach odbyła się bez większego echa z uwagi na wykrycie siedmiu zachorowań na chorobę zakaźną COVID-19 pośród setki chilijskich oficerów i marynarzy, przebywających w Sydney / Zdjęcie: Royal Australian Navy

Dawna HMAS Melbourne (FFG 05) otrzymała imię BACH Almirante Latorre (FFG 14), natomiast dawna HMAS Newcastle (FFG 06) otrzymała imię BACH Capitán Prat (FFG 11). W uroczystości, która przeszła bez większego echa i zainteresowania mediów, brali udział dowódca RAN, wiceadm. Michael Joseph Noonan oraz attaché obrony i marynarki wojennej Chile w Australii, Nowej Zelandii i Singapurze, kpt. Andrés Fernandez Biggs. Po wciągnięciu bander na obu jednostkach i odegraniu hymnu narodowego Chile, okręty zostały ochrzczone przez głównego kapelana Armada de Chile.

Warto zauważyć, że uroczystości odbyły się w cieniu informacji z 3 kwietnia 2020. Okazało się, że pośród setki chilijskich oficerów i marynarzy, przebywających na szkoleniu w Sydney, u siedmiu z nich wykryto obecność koronawirusa SARS-CoV-2. Zarażeni poddali się samoizolacji w jednym z hoteli w Sydney. Okręty miały pozostać w Australii do maja, do zakończenia szkolenia załóg, ale ze względu na sytuację, nie jest jasne kiedy faktycznie rozpocznie się rejs do kraju.

Warto dodać, że imiona i numery burtowe nowo przejętych okrętów są identyczne, jak chilijskich fregat, które mają zastąpić. Chodzi o zakupione w 2005 w Niderlandach dwa okręty typu Latorre (ex-Jacob van Heemskerck, zmodyfikowanego do zadań przeciwlotniczych typu Kortenaer) o wyporności pełnej 3750 t, wcześniej znane jako HNLMS Jacob van Heemskerck (F812) i HNLMS Witte de With (F813).  Jednostki typu Adelaide mają wyporność pełną 4100 t i będą pełnić rolę jednostek obrony przeciwlotniczej zespołów bojowych floty.

Chile kontynuuje trend odkupowania używanych fregat na rynkach wtórnych. W aktywnej służbie znajdują się: odkupiona w 2003 fregata wielozadaniowa BACH Almirante Williams (FF-19), będąca ex-brytyjską HMS Sheffield (F96) typu 22 Broadsword (Batch 2), odkupione w latach 2006-2008 fregaty ZOP: Almirante Condell (FF-06), Almirante Lynch (FF-07) i Almirante Cochrane (FF-08), czyli odpowiednio ex-brytyjskie HMS Marlborough (F233), Grafton (F80) i Norfolk (F230), typu 23 Duke oraz odkupione w latach 1993 i 2005 wielozadaniowe fregaty Almirante Riveros (FF-18) i Almirante Blanco Encalada (FF-15), będące ex-niderlandzkimi Tjerk Hiddes (F830) i Abraham van der Hulst (F832), typu Karel Doorman (Typ M). Wszystkie stacjonują w bazie morskiej Valparaíso, w środkowym Chile, gdzie również trafią ex-australijskie okręty.

Ostateczna decyzja o zakupie ex-australijskich okrętów zapadła w ubiegłym roku. 21 listopada chilijski parlament zatwierdził na rok fiskalny 2020 przeznaczenie równowartości ok. 3,7 mln USD (15,4 mln zł) na szkolenie w Australii załóg przyszłych okrętów. Wcześniej zakupem australijskich okrętów były zainteresowane Polska, Grecja i Turcja (Chile bliżej australijskich fregat, 2019-05-23; Grecja zainteresowana fregatami Adelaide?, 2018-12-12).

Opis
HMAS Melbourne (FFG 05) została wprowadzona do służby w RAN 15 lutego 1992, a cztery lata później została wprowadzona na wody Zatoki Perskiej w celu monitorowania sytuacji na mocy rezolucję nr 687 Rady Bezpieczeństwa ONZ, dotyczącej rozbrojenia Iraku. W ten rejon okręt powracał w 2002, 2003. W 2000 został wysłany w rejon Timoru Wschodniego w ramach operacji INTERFET. W 2010 fregata wspierała misję antypiracką Slipper. W lutym 2014, w rejonie Tanzanii, załoga Melbourne przejęła i zniszczyła ładunek 575 kg heroiny. Okręt wycofano ze służby 26 października 2019.

Z kolei HMAS Newcastle (FFG 06) weszła do służby 11 grudnia 1993. W latach 1999-2000 został rozmieszczony w rejonie Timoru Wschodniego, a w 2002-2003 i 2005 Zatoki Perskiej. W listopadzie 2006 jednostka uczestniczyła w ewakuacji obywateli australijskich podczas przewrotu na Fidżi. Okręt wycofano ze służby 30 czerwca 2019 (HMAS Darwin zostanie zatopiony, 2018-08-10).