MILMAG 05/2020 już dostępny: ponad 160 stron do przeczytania »

MILMAG - Magazyn MilitarnyCOVID-19: Mrija w Niemczech - MILMAG - Magazyn Militarny

COVID-19: Mrija w Niemczech

27 kwietnia o godz. 10.03 czasu lokalnego na niemieckim lotnisku Lipsk/Halle wylądował największy i najcięższy samolot transportowy na świecie, Antonow An-225 Mrija (nr rej. UR-82060), ukraińskich linii transportowych Antonov Airlines. Samolot wykonał lot w ramach natowskiego programu SALIS (Strategic Airlift International Solution) na zlecenie Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec.

An-225 ma 84 m długości i 18,1 m wysokości. Rozpiętość skrzydeł wynosi 88,4 m a ich powierzchnia - 905 m2. Masa własna samolotu wynosi 285 t, a maksymalna masa ładunku – 253,82 t. Maksymalna masa startowa to 640 t. Ładownia samolotu ma wymiary: 43,35 m długości, 6,4 m szerokości, 4,4 m wysokości 

Zgodnie z informacją prasową rzeczniczki Sojuszu Północnoatlantyckiego Oany Lungescu, samolot przywiózł na swoim pokładzie około 10,3 mln maseczek ochronnych typu FFP2, wyprodukowanych na zlecenie niemieckiego rządu federalnego. Samolot został powitany przez niemiecką minister obrony Annegret Kramp-Karrenbauer. Planowane są kolejne dwa loty w ramach programu SALIS, podczas których do Niemiec zostanie przetransportowanych kolejne 14,9 mln maseczek ochronnych.

Sprzęt ochronny został wyprodukowany w Chinach. An-225 wystartował z ładunkiem 26 kwietnia z lotniska Tiencin-Binhai, w pobliżu Pekinu, i po 5 godz. 6 minutach wylądował w kazachskim Ałmaty w celu uzupełnienia zapasu paliwa. Dzień później wystartował do Lipska, gdzie wylądował po 8 godzinach i 16 minutach lotu.

Samolot przywiózł z Chin na swoim pokładzie około 10 milionów maseczek ochronnych na zlecenie niemieckiego rządu federalnego / Zdjęcia: Oana Lungescu, NATO Press

Transport strategiczny w ramach programu SALIS jest realizowany dla Agencji Wsparcia i Zamówień NATO NSPA (NATO Support and Procurement Agency) na zlecenie resortów obrony państw partycypujących w programie. Są to Belgia, Czechy, Francja, Niemcy, Norwegia, Polska, Słowacja, Słowenia i Węgry. W ramach walki z trwającą pandemią choroby zakaźnej COVID-19, wywołanej przez koronawirusa SARS-CoV-2, takie loty wykonano dotąd do Czech, Polski, Rumunii i Słowenii. W przypadku Polski były to dwa transporty za pomocą samolotów An-124, wykonane 9 i 16 kwietnia (COVID-19: Kolejne transporty dla MON, 2020-04-17; COVID-19: Pierwszy transport SALIS we Wrocławiu, 2020-04-09).

Warto jednak zauważyć, że w przypadku Niemiec po raz pierwszy do lotu w ramach natowskiego programu wykorzystano An-225, który wznowił loty 25 marca po zakończeniu modernizacji awioniki i kilkunastu systemów pokładowych. Co ciekawe, AN-225 przywiózł do Polski ładunek 102 t w ramach operacji Cargo dla Polski, z tą różnicą, że samolot wynajęto komercyjnie poprzez brytyjską spółkę pośredniczącą czarter Chapman Freeborn Airchartering. Podobny lot komercyjny An-225 wykonał na zlecenie rządu francuskiego 19 kwietnia, transportując 150 t medykamentów na lotnisko Châlons Vatry. Niejasnym pozostaje, dlaczego Warszawa i Paryż nie wykorzystały An-225 w ramach programu SALIS. Niewykluczone, że chodzi o dostępność czasową poszczególnych samolotów (COVID-19: An-225 Mrija w Warszawie, 2020-04-14).

W międzyczasie, An-225 wykonał podobny lot na zlecenie rządu ukraińskiego, przywożąc 23 kwietnia na lotnisko Kijów-Hostomel ładunek 103,88 t środków ochronnych z Chin. Zgodnie z informacją spółki Antonov Airlines z 22 kwietnia, An-225 ma również zrealizować podobne loty z chińskimi medykamentami do USA, razem z mniejszymi An-124 (pierwszy lot Rusłana do Waszyngtonu odbył się 26 kwietnia). 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ