28 kwietnia portal branżowy Defense World jako pierwszy ujawnił, że 6 marca 2020 dowódca ukraińskich wojsk lotniczych (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny, PS ZSU) gen. mjr Serhij Drozdow wizytował pakistańskie zakłady lotnicze PAC (Pakistan Aeronautical Complex) w Kamrze w prowincji Pendżab. Produkowane tam są płatowce chińsko-pakistańskich lekkich myśliwców wielozadaniowych JF-17 Thunder (JF-17M w służbie Mjanmy, 2018-12-17).

JF-17 wszedł na wyposażenie wojsk lotniczych Pakistanu w 2010. Obecnie na wyposażeniu znajduje się 98 egzemplarzy, a ponad 50 zostało zamówionych. W grudniu 2018 pierwsze 4 z 16 łącznie zamówionych JF-17M odebrała Mjanma. W listopadzie 2020 Nigeria ma odebrać pierwszy z 3 zamówionych egzemplarzy. Wcześniej wstępne zainteresowanie samolotami wyrażały Algieria, Arabia Saudyjska, Argentyna, Bułgaria, Egipt, Iran, Liban, Katar, Malezja, Maroko, Sri Lanka i Urugwaj / Zdjęcie: Pak Fiza'ya

JF-17 wszedł na wyposażenie wojsk lotniczych Pakistanu w 2010. Obecnie na wyposażeniu znajduje się 98 egzemplarzy, a ponad 50 zostało zamówionych. W grudniu 2018 pierwsze 4 z 16 łącznie zamówionych JF-17M odebrała Mjanma. W listopadzie 2020 Nigeria ma odebrać pierwszy z 3 zamówionych egzemplarzy. Wcześniej wstępne zainteresowanie samolotami wyrażały Algieria, Arabia Saudyjska, Argentyna, Bułgaria, Egipt, Iran, Liban, Katar, Malezja, Maroko, Sri Lanka i Urugwaj / Zdjęcie: Pak Fiza’ya

Źródła w ukraińskim przemyśle obronnym poinformowały, że wizyta nie miała jedynie charakteru kurtuazyjnego. Twierdzą, że PS ZSU poszukują następcy około 30-letnich samolotów bojowych MiG-29 i Su-27, gdyż ich potencjał modernizacyjny dla lokalnego przemysłu skończył się. Spekulacje potwierdziły lokalne media w Pakistanie, które opublikowały fotografie z wizyty gen. Drozdowa w Kamrze. Na zdjęciach w tle widać płatowce JF-17 w trakcie montażu.

Wizyta zrodziła spekulacje o ewentualnym zainteresowaniu władz w Kijowie zakupem chińsko-pakistańskich samolotów. Prawdopodobnie chodzi o model w najnowszej wersji produkcyjnej Block III, którego prototyp o nr seryjnym 3000 oblatano w połowie grudnia 2019 w chińskim Chengdu, gdzie znajdują się  zakładu CAC (Chengdu Aircraft Industry Group) (Ukraina odebrała Bayraktar TB2, 2019-03-08).

JF-17 Block III wyposażono w nową kabinę, szerokokątny holograficzny wyświetlacz HUD, nowy system walki elektronicznej i system ostrzegający przed namierzeniem przez pociski naprowadzane na podczerwień. Samolot miał otrzymać chiński radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) typu CETC KLJ-7A. Wcześniej była mowa o nowym silniku, który zastąpiłby stosowany dotąd Klimow RD-93, ale brak jednoznacznych informacji na ten temat.

W 2018 państwowa spółka UkrOboronProm prowadziła rozmowy z przemysłem pakistańskim w sprawie warunków uruchomienia wspólnej produkcji precyzyjnego uzbrojenia rakietowego różnego typu. Ukraińskie przedsiębiorstwo KB Jużnoje z Dniepropietrowska, będące potentatem w projektowaniu uzbrojenia rakietowego na Ukrainie, zaprezentowało podczas kijowskich targów Arms and Security w październiku 2019 makietę lekkiego lotniczego pocisku przeciwokrętowego Bliskawka, proponowanego do wspólnej produkcji. Zapowiedziano też prace nad wersją powietrze-powietrze.

Analiza
Ukraina poszukuje dostawcy nowych samolotów bojowych od 2014. Rozpoczęto wówczas rozmowy ze szwedzką spółka Saab Defence and Security na temat możliwości zakupu lekkich samolotów wielozadaniowych JAS 39 Gripen. Później pojawiło się też zainteresowanie amerykańskimi samolotami Lockheed Martin F-16, ale oba projekty upadły z powodów budżetowych.

W listopadzie 2015 media ukraińskie informowały o możliwości uruchomienia w zakładach lotniczych Odesawiaremserwis w Odessie produkcji chińskich samolotów szkolenia zaawansowanego Hongdu JL-10 (L-15). 15 marca 2017 ówczesny prezydent Petro Poroszenko podczas wizyty zakładach Iwczenko-Progress ZMKB w Zaporożu, produkujących silniki lotnicze, zapowiedział prace nad dwusilnikowym samolotem wielozadaniowym, który powstałby w kooperacji z zachodnimi spółkami. Żaden z powyższych projektów także nie został zrealizowany do dnia dzisiejszego.

15 marca 2019 w wywiadzie dla anglojęzycznego dziennika Kyiv Post gen. mjr Petro Skorenkij, odpowiedzialny za nadzór stanu technicznego lotnictwa, powiedział, że obecny budżet obronny uniemożliwia zakup nowych samolotów bojowych za granicą czy przeprowadzenie pełnej modernizacji i napraw własnych samolotów. Ponadto, przemysł krajowy może zaspokoić potrzeby lotnictwa wojskowego w zakresie 30-35%.

W międzyczasie przemysł ukraiński zajął się jedynie ograniczoną modernizacją posiadanych przez PS ZSU samolotów MiG-29 i Su-27. Obecnie są w posiadaniu 17 ciężkich myśliwców przewagi powietrznej Su-27UP1M, Su-27S1M, Su-27P1M i Su-27UB1M (jeden został utracony 16 października 2018) i 21 lżejszymi wielozadaniowymi MiG-29MU1/2 (w marcu 2014 aż 39 niezmodernizowanych wówczas MiG-29 zostało przejętych przez Rosjan na Krymie, ponadto jeden samolot zestrzelono nad Donbasem) (Clear Sky 2018: Katastrofa Su-27UB1M, 2018-10-16).