MILMAG 05/2020 ponad 160 stron do przeczytania! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyNorwegia bliżej niemieckich okrętów podwodnych - MILMAG - Magazyn Militarny

Norwegia bliżej niemieckich okrętów podwodnych

27 kwietnia ministerstwo obrony Norwegii poinformowało o rozpoczęciu negocjacji z niemiecką spółką stoczniową ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) w sprawie budowy okrętów podwodnych nowej generacji dla królewskiej marynarki wojennej (Sjøforsvaret).

Norwegia zamówi cztery, a Niemcy dwa okręty podwodne typu 212CD, które będą bazować na typie 212A, użytkowanym już przez Niemcy, a także przez Włochy. Okręty zostaną wyposażone w napęd niezależny od powietrza (AIP) oparty o ogniwa paliwowe z polimerową membraną elektrolityczną (PEM) i przeciwokrętowe pociski rakietowe NSM (Naval Strike Missile) / Zdjęcie: Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec

Norwegia i Niemcy planują wspólny zakup 6 okrętów podwodnych typu 212CD (Common Design), które będą bazować na projekcie typu 212A (Rozmowy o konsolidacji niemieckich stoczni, 2020-04-18).

Zgodnie z informacją prasową norweskiego resortu obrony, rządy w Oslo i Berlinie zamówią okręty podwodne w takiej samej konfiguracji, z czego cztery trafią do Norwegii a dwa do Niemiec. Norwegia otrzymała zmodyfikowaną ofertę od TKMS w lutym, dzięki czemu, po zaakceptowaniu jej, rozpoczęto formalne negocjacje dotyczące szczegółów przedsięwzięcia. Rozmowy prowadzą zespoły negocjacyjne norweskiej agencji zakupów obronnych (Forsvarsmateriell, FMA) i niemieckiego Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr).

Resort podkreśla, że z uwagi na wielkość i złożoność zamówienia, plany podpisania umowy w 2020 mogą zostać przesunięte z uwagi na trwającą pandemię choroby zakaźnej COVID-19, wywołanej przez koronawirusa SARS-CoV-2. Niemniej podjęto jednak kroki w celu minimalizacji wpływu obecnych wydarzeń. Harmonogram dostaw okrętów zostanie ustalony w ramach negocjacji umowy. Jeszcze w ubiegłym roku zakładano, że zawarcie umowy nastąpi w pierwszej połowie 2020. Szacunkowa wartość umowy to ok. 4,4 mld EUR (19,92 mld zł).

Za budowę i wyposażenie wszystkich okrętów dla obu marynarek będzie odpowiadać konsorcjum Naval Systems, złożone ze spółek TKMS i zależnej od niej Atlas Elektronik oraz norweskiej Kongsberg Defence & Aerospace (KDA). Po wprowadzeniu okrętów do służby, Oslo i Berlin zakładają wspólne szkolenia i ćwiczenia, zakup części zamiennych, usług serwisowania i dożywotniej eksploatacji nowych jednostek (Włochy zamówią cztery U212 NFS, 2020-01-14).

Poinformowano również, że Sjøforsvaret ma na wyposażeniu 6 okrętów podwodnych typu 210 Ula (zwanych także jako typ P 6071). Ostatnie analizy wskazują, że będą mogły pozostać w służbie operacyjnej dłużej, niż wcześniej zakładano, czyli do 2020, więc kraj zachowa zdolności w tym zakresie, nawet w przypadku opóźnienia dostaw nowych jednostek. Wstępny harmonogram zakładał dostawy w latach 2025-2030. Co ciekawe, obecne okręty także zostały wybudowane w Niemczech przez spółkę stoczniową Nordseewerke (NSWE) w latach 1987-1992. Do służby zaczęły wchodzić od 1989, kolejno, HNoMS Ula (S 300), Utsira (S 301), Utstein (S 302), Utvær (S 303), Uthaug (S 304) i Uredd (S 305) (214TN Reis zwodowany, 2019-12-24).

Norweski program zakupu okrętów podwodnych nowej generacji rozpoczęto w grudniu 2014, ale prace koncepcyjne ruszyły jeszcze w 2007. Na początku kwietnia 2016 poinformowano, że brane pod uwagę są oferty francuskiej DCNS (obecnie Naval Group) z ulepszonym typem Scorpène, a niemieckim TKMS z typem 212CD. Odrzucono tym samym ofertę szwedzkiej Saab Defense and Security z typem A26 Blekinge. Na początku lutego 2017 ostatecznie zdecydowano o wyborze partnerstwa z Niemcami (Pomostowa Orka w rękach szwedzkich parlamentarzystów, 2020-04-16).

Niemiecka marynarka wojenna (Deutsche Marine) dysponuje 6 okrętami podwodnymi typu 212A: U31 (S181), U32 (S182), U33 (S183), U34 (S184), U35 (185) i U36 (S186). Dwie nowe jednostki, które zostaną zamówione wspólnie z Norwegami, otrzymają nazwy U37 (S187) i U38 (S188). Typ 212A na którym ma bazować typ 212CD, to pierwsze na świecie okręty podwodne z napędem opartym o baterie akumulatorowe i system ogniw paliwowych (U36 wszedł na mieliznę, 2019-05-16).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ