MILMAG 05/2020 ponad 160 stron do przeczytania! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyZmodyfikowany FREMM dla US Navy - MILMAG - Magazyn Militarny

Zmodyfikowany FREMM dla US Navy

30 kwietnia spółka stoczniowa Marinette Marine z Marinette w stanie Wisconsin podpisała umowę o wartości 795 116 483 USD (3,318 mld zł) z dowództwem NAVAIR (Naval Air Systems Command) na zaprojektowanie i budowę fregaty rakietowej nowej generacji w ramach programu Future Guided Missile Frigate, znanego pod akronimem FFG(X). Opcja obejmuje budowę dziewięciu kolejnych okrętów (Włosko-egipskie rozmowy o FREMM, 2020-02-18).

US Navy planuje zamówić łącznie 20 fregat rakietowych nowej generacji, które wypełnią lukę operacyjną powstałą w 2015 po wycofaniu fregat OHP, a której nie wypełniły okręty typów Independence i Freedom, klasy LCS / Grafika: Marinette Marine 

Budowa prototypu rozpocznie się nie wcześniej, niż w kwietniu 2022. Umowa, z uwzględnieniem wykorzystania prawa opcji, musi zostać wykonana do maja 2035 (zamówienie drugiego okrętu ma nastąpić w kwietniu 2021). Wówczas jej wartość wzrośnie do 5 576 105 441 USD (23,268 mld zł). US Navy zakłada, że cena jednostkowa przyszłej fregaty nie przekroczy około 781 mld USD (3,26 mld zł). Jednak całkowity koszt prototypowej jednostki, po doposażeniu i uzbrojeniu, może wynieść nawet 1,281 mld USD (5,35 mld zł).

Większość prac (52%) zostanie zrealizowana w głównej stoczni spółki w Marinette. Komponenty dostarczą podwykonawcy z  Bostonu (Massachusetts), Crozet (Wirginia), Nowego Orleanu (Luizjana), Nowego Jorku, Waszyngtonu, Sturgeon Bay (Wisconsin), Prussia (Pensylwania), Minneapolis (Minnesota), Cincinnati (Ohio), Atlanty (Georgia) i Chicago (Illinois).

Marinette Marine, spółka zależna od włoskiej grupy stoczniowej Fincantieri – Cantieri Navali Italiani, zaoferowała amerykańskiej marynarce wojennej (US Navy) odpowiednio zmodyfikowany pod kątem wymagań operacyjnych projekt francusko-włoskich fregat typu FREMM (FRegata Europea Multi-Missione). Odrzucono tym samym kontrpropozycje spółek Austal USA (oferującą zmodyfikowaną fregatę typu Independence o nazwie Austal Frigate), General Dynamics Bath Iron Works (hiszpańska Álvaro de Bazán projektu Navantii), Huntington Ingalls (typ Legacy, służący w Straży Wybrzeża USA jako National Security Cutter). W międzyczasie, w maju 2019 z rywalizacji zrezygnował Lockheed Martin, oferujący zmodyfikowaną fregatę typu Freedom o nazwie Freedom-Variant (Fundusze na projekty w programie FFG(X), 2018-08-01).

Na potrzeby programu FFG(X), stocznia w Marinette została zmodernizowana nakładami własnymi właścicieli za równowartość około 180 mln USD (751,12 mln zł). Wcześniej informowano o planach dalszych inwestycji o wartości 80-100 mln USD (334-417 mln zł), w przypadku zwycięstwa w postępowaniu. US Navy chce, aby po dostawie prototypu, produkcja roczna wynosiła jeden-dwa okręty.

Analiza
Program FFG(X) zakłada budowę wielozadaniowych fregat rakietowych, zdolnych do zadań przeciwlotniczych, zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, walki radioelektronicznej i rozpoznania. US Navy zakłada budowę 20 nowych okrętów, które wypełnią lukę operacyjną, powstałą po wycofaniu w 2015 ostatniej fregaty typu Oliver Hazard Perry, pomiędzy jednostkami LCS typu Freedom i Independence, a niszczycielami typu Arleigh Burke, a w dalszej kolejności dużymi okrętami nowej generacji, zamówionymi w ramach programu FSC (Future Surface Combatants) (Następcy Arleigh Burke i Ticonderoga, 2018-09-02).

Fregaty rakietowe typu FREMM (w wersjach ZOP, przeciwlotniczej i wielozadaniowej) weszły na wyposażenie marynarek wojennych Francji (zamówiono 8 okrętów jako typ Aquitaine, 1 sprzedany), Włoch (10 jako Carlo Bergamini), Maroko (1 okręt), Egipt (1 okręt odkupiony od Francji i trwają rozmowy z Włochami ws. odkupienia dwóch). Dzierżawę dwóch okrętów francuskich rozważała też Grecja, ale ostatecznie zamówiła dwa nowe okręty typu Belharra / Zdjęcie: US Navy

Przyspieszenie programu FFG(X) nastąpiło w lutym 2020, po ogłoszeniu przez ówczesnego sekretarza US Navy Thomasa Modly’ego, że decyzja nastąpi do lipca bieżącego roku. Zapowiadał wówczas, że otrzymają one nazwę typ Agility, a dostawy rozpoczną się w lipcu 2026. Wstępna gotowość operacyjna miałaby zostać ogłoszona w 2030.

Nowe fregaty, określane też jako Small Surface Combatant (SSC) zostaną wyposażone w co najmniej 32 uniwersalne wyrzutnie pionowego startu Mark 41 VLS (Vertical Launch System) dla 128 pocisków RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) Block II i RIM-66 SM-2 Medium Range Block 3 (SM-2MR), wyrzutnie przeciwlotniczych pocisków rakietowych RIM-116 SeaRAM (Rolling Airframe Missile), pocisków przeciwokrętowych RGM-184A NSM (Naval Strike Missile) i przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114L Longbow Hellfire do obrony bezpośredniej oraz 57-mm automatyczną armatę morską MK 110 do niskokosztowej amunicji AlaMO.

Jednostki zostaną też wyposazone w trzy anteny radaru dozoru przestrzeni powietrznej, bazującego na projekcie AN/SPY-6(V)3 EASR (Enterprise Air Surveillance Radar), system kierowania walką COMBATSS-21, połączony biblioteką danych z Systemem Walki Aegis Baseline, wyrzutnie celów pozornych MK-53 Nulka, aktywny system walki elektronicznej AN/SLQ-32(V)7 wraz ze stacjami hydrolokacyjnymi AN/SLQ-61, sonarami AN/SQS-62 i systemem walki podwodnej AN/SQQ-89F.

Załogę ma stanowić do 200 oficerów i marynarzy. Zasięg to co najmniej 3 tys. mil morskich a prędkość maksymalna 28 węzłów. Całkowity czas eksploatacji ocenia się do 25 lat. Co ciekawe, 5% wyporności i ok. 600 kW z pokładowych generatorów, musi być zarezerwowane dla przyszłych systemów wysokoenergetycznej broni kierowanej (laserowej). Fregaty będą też wyposażone w bezzałogowe systemy morskie, jeden wielozadaniowy śmigłowiec morski (MH-60R Seahawk) i jeden bezzałogowy statek latający (MQ-8C Fire Scout).

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ