7 maja amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooparation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) 4569 pojazdów minoodpornych (Mine Resistant Ambush Protected, MRAP) różnego typu, pochodzących z nadwyżek amerykańskich sił zbrojnych. Szacowany maksymalny koszt pojazdów to 556 mln USD (2,34 mld zł), ale zostanie on sfinansowany w ramach programu Excess Defense Articles (EDA) przez rząd amerykański.
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Abu Zabi wnioskował o dostarczenie 3375 opancerzonych pojazdów minoodpornych z rodziny Navistar Defense MaxxPro w wersjach: Long Wheel Base (LWB), Recovery Vehicle (MRV), Dash i Plus (podwozia i kabiny MEAP), 1150 pojazdów minoodpornych BAE Caiman w wersjach bez opancerzenia i opancerzonych Caiman Plus (podwozia i kabiny) oraz 44 pojazdy minoodporne Oshkosh M1240 M-ATV. Pakiet obejmuje także usługi wsparcia logistycznego, szkoleniowego i inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.
Jak podkreśla komunikat agencji DSCA, siły zbrojne ZEA zamierzają wykorzystać pojazdy klasy MRAP do zwiększenia ochrony swoich jednostek lądowych, prowadzenia operacji pomocy humanitarnej i ochrony infrastruktury krytycznej. W przypadku operacji pomocy humanitarnej prawdopodobnie chodzi o wojskowe wsparcie ZEA w wojnie domowej w Jemenie lokalnego rządu przeciwko bojownikom Huti, wspieranym przez Iran oraz dla Libijskiej Armii Narodowej (LNA) marszałka Chalify Haftara przeciwko Rządowi Jedności Narodowej (GNA) w Trypolisie.
Pojazdy te będą pochodzić z nadwyżek zasobów amerykańskich wojsk lądowych (US Army). Kongres USA zezwolił na eksport pojazdów pochodzących z nadwyżek do państw zaprzyjaźnionych 6 sierpnia 2014. Większość z nich była wykorzystywana przez amerykańskie kontyngenty wojskowe stacjonujące w Iraku i Afganistanie, a obecnie są zmagazynowane.
Warto dodać, że już teraz wojska lądowe ZEA użytkują 794 pojazdy minoodporne Oshkosh M1240 M-ATV i 388 BAE Caiman (z 1150 zamówionych we wrześniu 2014, wśród 4500 pojazdów klasy MRAP za równowartość 2,5 mld USD/10,54 mld zł) (Pierwszy Saab GlobaEye dostarczony, 2020-05-03; Kolejne CH-47F dla ZEA, 2019-11-10; ZEA zainteresowane KC-46A, 2019-06-01).
ZEA zainteresowane KC-46A (2019-06-01)
Prezentacja F-35 dla ZEA (2018-07-06)
Porozumienie Airbusa i Lockheeda ws. MRTT (2018-12-05)
Pierwszy KC-46A Pegasus w USAF (2019-01-12)
Kolejne CH-47F dla ZEA (2019-11-10)
Oblot CH-47F Block II (2019-04-08)
Francja zainteresowana Chinookami (2019-07-15)
USA zaoferowały Filipinom CH-47 (2019-07-25)
Koniec dostaw tureckich CH-47F (2019-08-04)
Pierwszy Saab GlobaEye dostarczony (2020-05-03)
Debiut Saab GlobalEye (2018-02-25)
Saab GlobalEye oblatany (2018-03-15)
Oblot drugiego GlobalEye dla ZEA (2019-01-04)
GlobalEye oferowany Finlandii (2020-02-07)