MILMAG 05/2020 już dostępny: ponad 160 stron do przeczytania »

MILMAG - Magazyn MilitarnyPrzyszłość Rosomaka XP w Polsce - MILMAG - Magazyn Militarny

Przyszłość Rosomaka XP w Polsce

W odpowiedzi na interpelację poselską Stanisława Tyszki (PSL-Kukiz’15), wiceministrowie aktywów państwowych i obrony, Maciej Małecki i Wojciech Skurkiewicz, poinformowali o przyszłości programu kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, w tym produkcji licencyjnej pojazdów następnej generacji i ewentualnego ich zakupu w ramach programu o kryptonimie Serwal.
 AMV XP, który zaprezentowano po raz pierwszy w 2013, jest cięższą i zmodernizowaną wersją kto AMV (XC-360P). Nowy pojazd wyposażono w 612-konny silnik wysokoprężny Scania DC13 o pojemności skokowej 12,7 l, automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife i układem chłodzenia Ametek 450 kW, większe koła 16.00R20 z centralnym pompowaniem i wkładkami Hutchinson Run Flat oraz hydropneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem. Charakteryzuje się zwiększoną ładownością do 15 t i maksymalną masą bojową 32 t. Wzmocniono strukturę kadłuba, wspornika zawieszenia, wałów napędowych, układ zawieszenia i piasty kół / Zdjęcie: Patria Land Systems

Poseł Stanisław Tyszka złożył zapytanie (nr 4143) do Kancelarii Sejmu 15 kwietnia, natomiast odpowiedzi w tej sprawie spłynęły, odpowiednio 6 i 12 maja. Maciej Małecki poinformował, że w listopadzie 2019 spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich uzyskała licencję na produkcję transporterów opancerzonych Patria AMV XP 8x8, które otrzymałyby krajowe oznaczenie Rosomak XP (co ciekawe ta nazwa została ujawniona na kieleckich targach MSPO w 2015).

Pojazdy byłyby produkowane o dotychczasową technologię i łańcuch logistyczny. Umowa licencyjna dopuszcza możliwość współpracy na rynkach zagranicznych oraz oferowania nowej platformy (i powstałych na jej bazie wersji specjalnych) na rynki zagraniczne. Szczegółowe zapisy umowy są objęte tajemnicą ze strony Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) i Patria Land Systems.

Prowadzone są także zaawansowane rozmowy z partnerami fińskimi na temat wydłużenia produkcji licencyjnej kto Rosomak (AMV) poza rok 2023. Warto przypomnieć, że na mocy umowy z lipca 2013, spółka ma możliwość ich adaptacji do wersji specjalistycznych do roku 2052. Co ciekawe, obecnie mają być prowadzone negocjacje dotyczące eksportu z dwoma nieujawnionymi państwami (Więcej Rosomaków-S dla WP, 2020-05-01; Będzie trzecia umowa na Raki, 2020-04-28;Amunicja do Rosomaków i BWP-1, 2019-12-19).

Z kolei Wojciech Skurkiewicz poinformował, że w ramach Wymagań Operacyjnych edycji 2020 opracowano wymaganie operacyjne dotyczące nowego transportera opancerzonego pn. Zdolność do rażenia celów pancernych i opancerzonych oraz siły żywej przy zapewnieniu możliwości manewru w terenie przez moduły batalionowe wyposażone w nowy kołowy transporter opancerzony o kryptonimie Serwal. Wiceminister obrony dodał, że powyższe wymaganie stanowi podstawę do uruchomienia fazy analityczno-koncepcyjnej. Rozpoczęcie postępowania na dostawy nowego kołowego transportera opancerzonego dla Sił Zbrojnych RP będzie możliwe po zakończeniu fazy analityczno-koncepcyjnej.

Patria AMV XP (eXtra Payload, eXtra Performance, eXtra Protection) został jak dotąd zaoferowany Zjednoczonym Emiratom Arabskim (z wieżą z BMP-3) w wydłużonej w wersji AMV XP L. Miał być oferowany także Australii w programie Army's Mounted Combat Reconnaissance Capability Land 400 Phase 2 (gdzie wybrano Boxer CRV) i Słowacji jako Vydra (zdecydowano się na ostatecznie na AMV). We wrześniu 2019 Ministerstwo Obrony Japonii zapowiedziało zakup dwóch AMV XP do testów w programie zakupu nawet 400 nowych kto (Pierwszy australijski Boxer CRV, 2019-09-25; Vydra 8x8 dla słowackich SZ, 2018-10-23; AMV XP na testy do Japonii, 2019-09-13).

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ