MILMAG 05/2020 już dostępny: ponad 160 stron do przeczytania »

MILMAG - Magazyn MilitarnyWypadek F-22A Raptor - MILMAG - Magazyn Militarny

Wypadek F-22A Raptor

15 maja około godz. 9.15 czasu wschodniego (EST) w odległości niecałych 20 km (12 mil) na północny-wschód od bazy lotniczej Eglin na Florydzie rozbił się samolot przewagi powietrznej Lockheed F-22A Raptor, biorący udział w misji szkoleniowej. Samolot należał do 43. Eskadry 325. Skrzydła Myśliwskiego USAF z bazy lotniczej Tyndall na Florydzie (GatewayONE połączy F-22 i F-35, 2020-05-04).

Piątkowy wypadek był piątym w historii programu, w wyniku którego samolot 5. generacji F-22A Raptor został całkowicie rozbity / Zdjęcie: Tech. Sgt. Ben Bloker, USAF

Rzeczniczka prasowa z bazy lotniczej Eglin Jasmine Porterfield poinformowała, że pilot samolotu zdołał się bezpiecznie katapultować, został odnaleziony w pobliżu miejsca zdarzenia przez personel 96. Grupy Medycznej i w stabilnym stanie przetransportowany do szpitala na terenie bazy. Samolot miał spaść na terenie pobliskiego poligonu i nie spowodował poważnych szkód ani rannych na ziemi. Rozpoczęto śledztwo, mające wyjaśnić przyczyny zdarzenia. Z kolei rzecznik prasowy bazy lotniczej Tyndall Don Arias poinformował, że po zdarzeniu do bazy odwołano cztery inne samoloty biorące udział w misji szkoleniowej (Raptory w Katarze, 2019-06-29).

Pierwsze doniesienia medialne wiązały zdarzenie z przelotem grupy samolotów wojskowych w ramach operacji America Strong, planowanym pierwotnie na godzinę około 9.05 nad Florida Bay i hrabstwem Gulf na Florydzie. Trwająca od ponad dwóch tygodni operacja America Strong ma na celu uhonorowanie personelu medycznego w całym kraju, walczącego ze skutkami pandemii COVID-19, poprzez przeloty samolotów wojskowych, w tym przeważnie zespołów akrobacyjnych US Navy Blue Angels i USAF Thunderbirds, nad kilkunastoma wybranymi miastami.

Dowództwo Lotnictwa Bojowego ACC (Air Combat Command) zaprzeczyło, że feralny lot był związany z operacją America Strong. Nieporozumienie medialne wynikało prawdopodobnie z faktu, że w pobliżu miejsca zdarzenia jako pierwsze pojawiły się inny F-22A, wielozadaniowy F-35A Lightning II i dwa szkolne T-38C Talon, które miały właśnie wziąć udział w operacji America Strong. Po wypadku F-22A, przelot jednak odwołano (Katastrofa japońskiego F-35A, 2019-04-09; Katastrofa amerykańskiego F-35B, 2018-10-01).

F-22A, choć formalnie przypisane do bazy lotniczej Tyndall, po katastrofalnym w skutkach huraganie Michael, który nawiedził region 10 października 2018, i uszkodzeniu aż 17 z nich (z 55 łącznie), zostały przeniesione do innych lokalizacji. 43. Eskadra, z której pochodził rozbity samolot stacjonuje obecnie w bazie Eglin (F-35 zamiast F-22 w Tyndall?, 2018-12-11).

Analiza
Piątkowy wypadek był piątym w historii programu, w wyniku którego samolot został całkowicie rozbity. Pierwszy seryjny F-22A rozbił się 20 grudnia 2004, krótko po starcie z bazy lotniczej Nellis w Nevadzie (pilot katapultował się). Drugi samolot, pochodzący z produkcji testowej, rozbił się 25 marca 2009 w pobliżu bazy Edwards w Kalifornii (zginął pilot testowy Lockheed Martin David P. Cooley). Trzeci F-22A spadł 16 listopada 2010, startując z bazy Elmendorf na Alasce (kpt. Jeffrey Haney zginął na miejscu). Czwarty Raptor rozbił się na wschód od bazy Tyndall, 15 listopada 2012 (pilot katapultował się).

Inne incydenty związane z eksploatacją tych samolotów miały miejsce kolejno: 28 września 2004 (przeciągnięcie z utratą sterowności, lądowanie awaryjne), 31 maja 2012 (samolot uszkodzony podczas startu), 14 stycznia 2015 (samolot uszkodzony podczas lądowania), 12 kwietnia 2018 (awaria silnika F119 i awaryjne lądowanie), 13 kwietnia 2018 (samolot wypadł z pasa podczas startu) i 11 października 2018 (awaryjne lądowanie z uszkodzonym podwoziem).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ