Pod koniec maja służba prasowa 3. Pancernego Brygadowego Zespołu Bojowego (3. ABCT) Grey Wolf  1. Dywizji Kawalerii poinformowała w mediach społecznościowych o odbiorze pierwszych zmodernizowanych czołgów M1A2 SEPv3  (System Enhanced Package).

Pierwotnie planowano, że zmodernizowane M1A2 SEPv3 wejdą do linii w 2018. Demonstrator technologii pojazdu, we wczesnej konfiguracji, został zaprezentowany podczas waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego Association of the United States Army (AUSA) Annual Meeting and Exposition, 12-14 października 2015. W planach jest także wprowadzenie wariantu M1A2 SEPv4, który będzie strzelał m.in. nowymi pociskami odłamkowo-burzącymi XM1147 Advanced Multi-Purpose (HEMP-T) z zapalnikiem programowalnym / Zdjęcie: US Army

Pierwotnie planowano, że zmodernizowane M1A2 SEPv3 wejdą do linii w 2018. Demonstrator technologii pojazdu, we wczesnej konfiguracji, został zaprezentowany podczas waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego Association of the United States Army (AUSA) Annual Meeting and Exposition, 12-14 października 2015. W planach jest także wprowadzenie wariantu M1A2 SEPv4, który będzie strzelał m.in. nowymi pociskami odłamkowo-burzącymi XM1147 Advanced Multi-Purpose (HEMP-T) z zapalnikiem programowalnym / Zdjęcie: US Army

Pojazdy trafiły w pierwszej kolejności do 3. batalionu 8. pułku kawalerii War Horse, złożonego z kompanii HHC, A, B, C, D i H, w Fort Hood w Teksasie. W dalszej kolejności w nowe wozy zostanie przezbrojony cały 3. ABCT – etatowo jest to 87 czołgów (Pancerne propozycje GDLS dla US Army, 2020-04-24). Wybór 3. ABCT Grey Wolf nie jest przypadkowy. Był to pancerno-zmechanizowany manewrowy związek taktyczny, który w 1995 jako pierwszy w amerykańskich wojskach lądowych (US Army) otrzymał najnowocześniejsze wówczas czołgi M1A2 SEPv1 (Reorganizacja zespołów bojowych US Army, 2018-09-24).

Modernizacja jest realizowana na podstawie umowy ramowej z 31 lipca 2017, która zakłada dostosowanie nawet 435 czołgów do nowego standardu (dla pięciu ABCT). Pierwszy aneks objął modernizację partii 45 czołgów M1A2 SEPv2 i zakup pakietów modernizacyjnych dla kolejnych 60 pojazdów w wersji M1A1 za równowartość 270 165 431 USD (1,072 mld zł). US Army wysłała wniosek o sfinansowanie modernizacji 135 czołgów w 2019 za kwotę ok. 1,5 mld USD (5,56 mld zł).

Jest to znaczący wzrost gdyż wcześniej planowano prace przy 20 pojazdach. Natomiast pomiędzy 2020 a 2023 wojsko chce otrzymać kolejne 299 M1A2 SEPv3. Złożono także wnioski o sfinansowanie innych modyfikacji za 961,6 mln USD (3,57 mld zł), w tym 617,5 mln USD (2,29 mld zł) na zestawy zwiększające ochronę balistyczną. Do teraz zamówiono łącznie modernizację  łącznie 274 czołgów.

Prace są realizowane w zakładach General Dynamics Land Systems (GDLS) w Scranton w stanie Pensylwania, Tallahassee w na Florydzie oraz zakładach Joint Systems Manufacturing Center w Limie w stanie Ohio. Realizacja obecnego zamówienia ma potrwać do 2021 (Więcej M1A2 SEPv3 dla US Army, 2018-07-30).

Analiza
Pakiet modernizacyjny M1A2 SEPv3 charakteryzuje się wprowadzeniem łącza danych ADL (Ammunition DataLink) do przesyłu informacji między zmodernizowanym elektronicznym systemem kierowania ogniem IFCEU (Improved Fire-Control Electronics Unit), a amunicją piątej generacji, w tym przeciwpancernymi pociskami podkalibrowymi M829E4 Advanced Kinetic Energy (APFSDS). Zmodernizowano także termowizyjne systemy obserwacyjne IFLIR (Improved Forward-Looking Infrared to identify a target), a czołg wyposażono w zmodyfikowane, kompaktowe i zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z 12,7-mm wkm M2.

W segmencie napędu zastosowano rozwiązania, w tym rewitalizację turbin gazowych AGT1500 do standardu TIGER (Total Integrated Engine Revitalization) z ulepszoną skrzynią biegów i nową pomocniczą jednostką napędową (Auxiliary Power Unit, APU), mające zmniejszyć zużycie paliwa. Modyfikacje obejmują również wzmocnienie pancerza (Next Generation Armor Package, NGAP) oraz zastosowanie większych pierścieni ślizgowych wieży. Załoga ma do dyspozycji nowy system łączności JTRS (Joint Tactical Radio System), modyfikacji uległy instalacje elektryczne, wymieniono również część agregatów i bloków.

W ramach prac zwiększono poziom ochrony balistycznej pancerza czołowego kadłuba i wieży oraz przeciwminowej, dzięki systemowi ochrony przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi AN/VLQ-12 CREW Duke V3 (Counter Remote Control Improvised Explosive Device Electronic Warfare V3).

W stosunku do demonstratora technologii z 2015, w zmodernizowanych planuje się instalować ciężkie zestawy systemów obrony aktywnej pojazdów (ASOP) Trophy HV (ASPRO-A), które dostarcza spółka DRS Sustainment Systems, będąca przedstawicielstwem izraelskiej Rafael Advanced Defense Systems w USA. Zestawy trafiają jednak w pierwszej kolejności do starszych M1A2 SEPv2. Część wozów otrzyma także, już wcześniej stosowane na niewielką skalę, dodatkowe pancerze reaktywne XM-19 ARAT-1 (Abrams Reactive Armor Tile) (StrikeShield dla US Army, 2019-12-03; Trophy dla US Army i USMC, 2019-10-14).