5 czerwca ujawniono, że Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii skierowało, wart 5,3 mld GBP (26,4 mld zł), program bojowych wozów piechoty (bwp) Ajax o kryptonimie Scout SV do ponownego przeglądu w związku z problemami jakościowymi pierwszej partii dostarczanych wozów. To nie pierwsze opóźnienie dostaw, które miały rozpocząć się we wrześniu ubiegłego roku (Opóźnienie dostaw Ajaxów, 2020-01-18).
 Program bojowych wozów piechoty Ajax wraz z pojazdami specjalistycznymi notuje już dziewięciomiesięczne opóźnienie. Czarny scenariusz zakłada rozpisanie ponownego przetargu, jak w przypadku hiszpańskich kołowych transporterów opancerzone VCR Dragón 8x8 / Zdjęcie: Richard Watt, MO Wielkiej Brytanii

Program bojowych wozów piechoty Ajax wraz z pojazdami specjalistycznymi notuje już dziewięciomiesięczne opóźnienie. Czarny scenariusz zakłada rozpisanie ponownego przetargu, jak w przypadku hiszpańskich kołowych transporterów opancerzone VCR Dragón 8×8 / Zdjęcie: Richard Watt, MO Wielkiej Brytanii

Program został skierowany 28 maja do ponownego rozpatrzenia w parlamentarnej komisji ds. wydatków publicznych przez głównego administratora MO Stephena Lovegrove’a na wniosek  zastępcy szefa Sztabu Obrony ds. Finansowych i Wojskowych, marsz. Richarda Knightona. We wniosku stwierdzono, że dostarczane przez spółkę General Dynamics Land Systems-UK (GDLS-UK) pojazdy nie były gotowe do odbioru przez British Army zgodnie z zeszłorocznymi planami. Szczegółowa analiza wszystkich zaistniałych problemów zostanie przesłana komisji w najbliższym czasie.

Zgodnie z informacjami mediów brytyjskich zaistniałe problemy mają dotyczyć co najmniej ośmiu kadłubów ze stu planowanych do dostarczenia bojowych wozów rozpoznawczych (bwr) Ares. Za ich produkcję odpowiada hiszpańska spółka GDELS-Santa Bárbara Sistemas. Według nieoficjalnych informacji, kadłuby zostały wykonane nie spełniając norm jakościowych, wymaganych przez zamawiającego.

Co warte odnotowania, w tych samych zakładach mieszczących się w Madrycie, mają powstawać kadłuby hiszpańskich kołowych transporterów opancerzonych VCR (Vehiculos de Combate a Ruedas) Dragón 8×8. W grudniu ubiegłego roku hiszpański resort obrony unieważnił zakup partii 348 z 998 planowanych egzemplarzy, po zdiagnozowaniu m.in. problemów jakościowych prototypów. 13 maja 2020 program jednak wznowiono na nowych zasadach. Nie są to przypadki odosobnione. Dostarczone przez te zakłady, począwszy od 2004, licencyjne czołgi Leopard 2E, zostały wykonane niezgodnie z niemiecką dokumentacją techniczną czołgu Leopard 2A6. W ich wyniku masa bojowa hiszpańskich czołgów wzrosła o około 2 t (Hiszpania wznawia program VCR Dragón, 2020-05-19).

Program Scout SV
Planowanych jest łącznie sześć wariantów specjalistycznych, oprócz już dostarczonych na próby bwp Ajax i bwr Ares, będą to wóz zabezpieczenia technicznego Apollo, wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego Atlas, opancerzony wóz inżynieryjny Argus i opancerzony pojazd – stanowisko dowodzenia Athena (Acusonic dla brytyjskich Ajaxów, 2018-03-20).

Zgodnie z umową z 2015, GDLS-UK dostarczy łącznie 589 pojazdów z rodziny Ajax, które zastąpią CVR(T) – Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked). Spośród tej liczby 245 będzie stanowić bwp (w tym 198 do walki i rozpoznania, 23 kontroli ognia i 24 rozpoznania). Kolejne 256 to wozy wsparcia bojowego PMRS (Protected Mobility Recce Support), w tym 93 transportery i 34 pojazdy wsparcia rozpoznania Ares, 112 Athena i 51 Argus. Pozostałe 88 pojazdów będą to pojazdy inżynieryjne: 38 Atlas i 50 Apollo (Wielka Brytania zamawia Boxery, 2019-11-06).