Nowy MILMAG, tym razem ponad 200 stron! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyWspólne szkolenia pilotów państw NATO - MILMAG - Magazyn Militarny

Wspólne szkolenia pilotów państw NATO

19 czerwca na marginesie wirtualnego spotkania ministrów obrony państw NATO, przedstawiciele Bułgarii, Czarnogóry, Chorwacji, Czech, Grecji, Hiszpanii, Macedonii Północnej, Portugalii, Rumunii, Turcji i Węgier podpisali list intencyjny (LOI) w ramach inicjatywy NATO Flight Training Europe (NFTE), dotyczącej wspólnego szkolenia pilotów wojskowych samolotów bojowych i transportowych, śmigłowców oraz operatorów bezzałogowych statków latających (bsl).

 Inicjatywę NFTE zainspirował kanadyjski program NFTC, realizowany przez 2. Canadian Forces Flying Training School, 15. i 4. Skrzydło RCAF we współpracy ze spółką CAE Inc

Uzasadnieniem ustanowienia inicjatywy jest fakt, że wiele mniejszych państw Sojuszu ma na tyle małe wymagania dotyczące ilości szkoleń i rocznego nalotu pilotów, że nie ma ekonomicznego uzasadnienia do tworzenia własnego centrum szkoleniowego. Wielonarodowa inicjatywa NFTE ma zaspokoić potrzeby państw członkowskich i zapewnić właściwy poziom szkolenia z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury wybranych państw, które będą gościć u siebie sojuszniczych pilotów.

Zgodnie z zapisami LOI, w 2021 zostanie podpisany protokół ustaleń (MoU), a już w 2022 zostanie otwarty pierwszy ośrodek NFTE, który będzie elementem przyszłej europejskiej sieci szkoleniowej. Na początek każde z państw określi swoje szczegółowe wymagania dotyczące programów szkoleniowych, skatalogowana zostanie istniejąca infrastruktura oraz nakreślone zostaną struktury zarządzania wspólnymi szkoleniami. Do tego potrzebna będzie standaryzacja i normalizacja programów nauczania, tak aby zredukować koszty, wyrównać poziom i docelowo zwiększyć gotowość personelu latającego zainteresowanych członków NATO. Obecnie w europejskich państwach NATO istnieje ponad 30 ośrodków szkoleniowych, które nie są ze sobą w żaden sposób połączone.

Ze względu na trudną sytuację epidemiczną na kontynencie europejskim list intencyjny został podpisany zdalnie ze stolic poszczególnych państw  / Zdjęcia: NATO

NFTE jest drugą taką inicjatywą na kontynencie europejskim, po utworzonym we Włoszech przez tamtejsze wojska lotnicze i spółkę Leonardo, Międzynarodowym Ośrodku Szkoleniowym IFTS (International Flight Training School) w bazie lotniczej Galatini. Jednak bezpośrednią inspiracją dla NFTE był kanadyjski program NATO Flight Training in Canada (NFTC), prowadzony od 2000 dla przyszłych pilotów samolotów bojowych z państw sojuszniczych. Jest realizowany na samolotach szkolnych CT-156 Harvard II i CT-155 Hawk pomiędzy 2. Canadian Forces Flying Training School, 15. Skrzydłem RCAF z bazy CFB Moose Jaw w Saskatchewan i 4. Skrzydłem RCAF z bazy CFB Cold Lake w Albercie w kooperacji ze spółką CAE Inc.

Zaskoczeniem jest brak uczestnictwa Polski. O aspiracjach utworzenia w Dęblinie międzynarodowego ośrodka szkoleniowego pilotów wojskowych mówił jeszcze w październiku 2016 rektor Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych (obecnie Lotniczej Akademii Wojskowej) płk pil. dr Piotr Krawczyk. Od tamtej pory brak jednak konkretnych kroków do realizacji takiego przedsięwzięcia. Zwłaszcza, że do końca października 2022, w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie ma stacjonować łącznie 16 samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik (Pierwsze szkolenia na Bielikach, 2019-04-18).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ