Nowy MILMAG, tym razem ponad 200 stron! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyCięcia w belgijskich wojskach lotniczych - MILMAG - Magazyn Militarny

Cięcia w belgijskich wojskach lotniczych

24 czerwca ministerstwo obrony Belgii przedstawiło propozycję cięć budżetowych obejmujących ograniczenie lotów czterech śmigłowców wielozadaniowych NHIndustries NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) i wycofania trzynastu rozpoznawczych bezzałogowych statków latających IAI B-Hunter, będących na stanie Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych (Luchtcomponent) (Pierwszy NH90 SAR dla Hiszpanii, 2020-03-12; H145 LUH SAR dla Niemiec, 2018-12-14).
 Komponent Lotniczy Sił Zbrojnych Belgii odebrał ostatniego z czterech zamówionych śmigłowców wielozadaniowych NHIndustries NH90 TTH w listopadzie 2014. Wiropłaty są przypisane do 18. Eskadry Śmigłowców i stacjonują w bazie lotniczej Beauvechain w prowincji Brabancja Walońska. Z kolei cztery NH90 FTH są przypisane do 40. Eskadry Śmigłowców w bazie lotniczej Koksijde we Flandrii Zachodniej. Obie eskadry są częścią 1. Skrzydła Śmigłowców

W przypadku śmigłowców, resort obrony argumentuje powyższą propozycję zbyt wysokimi kosztami eksploatacyjnymi i planowanymi modernizacjami, brakami w zakresie personelu latającego oraz zbyt niskim poziomem wsparcia technicznego ze strony przemysłu. Jednocześnie, planowane jest utrzymanie w linii czterech śmigłowców morskich NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter), wspierających działania fregat BNS Leopold I (F930)i Louise-Marie (F931) typu Karel Doorman, Komponentu Morskiego (Marinecomponent), w tym w zakresie misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) (Niszczyciele min dla Belgii i Holandii, 2019-03-16).

Belgijskie IAI B-Hunter są przypisane do 80. Eskadry Bezzałogowców i stacjonują w bazie lotniczej Florennes w prowincji Namur. Z dziewiętnastu zamówionych w Izraelu w 1998 statków i dostarczonych pomiędzy lipcem a grudniem 2002 (nr seryjne od 271 do 289, jeden testowy), cztery uległy wypadkom (w sierpniu 2000 testowy, w maju 2006, październiku 2006 i czerwcu 2010), a dwa skreślono ze stanu z innych przyczyn (w lipcu 2006 i czerwcu 2007) / Zdjęcia: Ministerstwo obrony Belgii

Drugą propozycją jest wycofanie o cztery miesiące wcześniej, niż planowano, trzynastu rozpoznawczych bezzałogowych statków latających IAI B-Hunter. Gotowość operacyjna tych samolotów pozostaje na niesatysfakcjonującym poziomie, a ich konstrukcja i możliwości przestały spełniać standardy i wymogi operacyjne współczesnego pola walki. Ponadto, wcześniejsze wycofanie ich ze służby pozwoli na przygotowanie się na wprowadzenie w 2023 czterech bezzałogowych statków latających General Atomics MQ-9B SkyGuardian oraz przesunąć zaoszczędzone środki na inne cele, w tym wsparcie techniczne tych bsl przez lokalny przemysł (SkyGuardian dla Belgii, 2019-03-27).

Analiza
Wydaje się, że zaproponowane cięcia mają swoje źródła przede wszystkim w kosztownej modernizacji technicznej Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych, nie tylko w zakresie wprowadzenia nowoczesnych bezzałogowców, ale przede wszystkim 34 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. Rząd w Brukseli zamówił je za równowartość 4,011 mld EUR (17,85 mld zł), a kolejne 275 mln EUR (1,22 mld zł) ma zostać przeznaczone na modernizację infrastruktury. Padły też propozycje zwiększenia zamówienia o 14 kolejnych F-35A (Więcej F-35 dla Belgii?, 2020-01-30; Infrastruktura dla belgijskich F-35A, 2019-07-10).

Co istotne, część belgijskich F-35A zostanie certyfikowanych do przenoszenia amerykańskich kierowanych bomb nuklearnych B61-12 w ramach zobowiązań sojuszniczych Belgii w programie NATO Nuclear Sharing. Około 20 bomb z rodziny B61, które przejdą modernizację do najnowszego standardu, jest przechowywanych w bazie lotniczej Kleine Brogel w prowincji Limburgia(F-35 z bombami nuklearnymi B61-12, 2020-06-23).

Ponadto, Belgia zamówiła siedem czterosilnikowych samolotów transportowych samolotów transportowych Airbus A400M-180 Atlas. Wraz z pojedynczym egzemplarzem dla Luksemburga, kosztowały one 1,2 mld EUR (5,34 mld zł), co także wiązało się z modernizacją infrastruktury naziemnej i m.in. budową największego w kraju hangaru lotniczego, przeznaczonego dla sił zbrojnych, o powierzchni roboczej 13 621 m² (Pierwszy belgijski A400M, 2020-05-12).

Belgia będzie też, w ramach konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet), użytkownikiem jednego samolotu tankująco-transportowego Airbus A330-200 MRTT, a w bieżącym roku cztery samoloty dyspozycyjne Embrear ERJ135/145 zostaną zastąpione przez dwa wypożyczone Dassault Falcon 7X (pierwszy z nich odebrano 30 kwietnia).

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ