Pierwszy MILMAG Shooting Outdoor Lifestyle już dostępny! »
Nowy MILMAG, już do pobrania! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyKuwejcki Super Hornet oblatany - MILMAG - Magazyn Militarny

Kuwejcki Super Hornet oblatany

[dropcap]2[[ lipca Scramble Magazine jako pierwszy poinformował, że z lotniska przyzakładowego Lambert spółki Boeing w St. Louis w stanie Missouri został oblatany pierwszy z 28 samolotów wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet, przeznaczonych dla wojsk lotniczych Kuwejtu (al-Quwwat al-Jawwiya al-Kuwaitiya).

Dwumiejscowy samolot F/A-18F o nr fabrycznym 169731 i sygnale wywoławczym RED55 został zauważony podczas dziewiczego lotu 2 lipca. Nieoficjalnie, jest to jeden z pięciu już zbudowanych samolotów dla Kuwejtu. Warto zauważyć, że samoloty te mają zawierać niektóre rozwiązania najnowszego wariantu Block III, budowanego obecnie dla amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy). Pierwsze dwa samoloty dla amerykańskiego użytkownika zostały dostarczone 17 czerwca br. (Super Hornet Block III dostarczone, 2020-06-18).

Pierwsze informacje o planach sprzedaży tych samolotów do Kuwejtu pojawiły się 10 czerwca 2016 podczas konferencji prasowej przedstawicieli spółki w ośrodku GS&S (Global Sustainment and Support) w Cecil Field na Florydzie. Jak się okazało, władze Kuwejtu już wcześniej prowadziły rozmowy w tej sprawie z ówczesną administracją prezydenta Baracka Obamy. Zgoda Białego Domu na eksport pojawiła się 28 września 2016. Kuwejt wnioskował o 28 samolotów (22 jednomiejscowe i 6 dwumiejscowych) z opcją na 12 kolejnych za około 3 mld USD (11,86 mld zł) (Pierwszy F-15QA dla Kataru, 2020-04-15).

Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na sprzedaż samolotów 17 listopada 2016. W pakiecie znalazły się 32 jednomiejscowe i 8 dwumiejscowych samolotów za maksymalnie 10,1 mld USD (39,92 mld zł). Pakiet uwzględniał m.in. dodatkowe silniki F414-GE-400, radary AESA typu AN/APG-79, bogate wyposażenie radioelektroniczne czy konforemne zbiorniki paliwa dla ośmiu samolotów. Ostateczna umowa międzyrządowa na pierwszą partię 28 samolotów o wartości 1 165 068 022 mld USD (4,6 mld zł) została podpisana 30 marca 2018. Termin zakończenia dostaw ustalono na wrzesień 2022 (StormBreaker zintegrowany z Super Hornetem, 2020-06-16).

Obecnie zamówienia dla Kuwejtu i US Navy pozwoli Boeingowi na utrzymanie linii produkcyjnej Super Hornetów do przynajmniej 2025. Boeing usilnie pracuje nad możliwością kontynuacji produkcji. 26 marca br. pojawiła się informacja o rekomendacji zakupu przez Niemcy 30 Super Hornetów wraz z 15 wyspecjalizowanymi samolotami walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler. Boeing uczestniczy także w przetargu na 64 nowe samoloty bojowe dla Finlandii. Super Hornety są również oferowane Kanadzie, Malezji czy Szwajcarii (Audyt fińskiego programu HX, 2020-06-23; Dwóch następców niemieckich Tornado, 2020-03-27).

Zakup Super Hornetów to nie jedyny krok ku modernizacji kuwejckiego lotnictwa. 5 kwietnia 2016 Ministerstwo Obrony Kuwejtu i włoska spółka Leonardo podpisały umowę na dostawę 22 jedno- i 6 dwumiejscowych samolotów Eurofighter Typhoon Tranche 3A. Spółka Leonardo Aircraft Division została głównym wykonawcą umowy o wartości 7,957 mld EUR (33,83 mld zł), obejmującej pakiet wsparcia, części zamiennych oraz szkoleń załóg i personelu naziemnego. Szkolenia rozpoczęły się 5 lipca 2019 we włoskiej bazie lotniczej Galatina. Pierwszy egzemplarz dla Kuwejtu został oblatany 23 grudnia 2019. Obecnie wojska lotnicze Kuwejtu dysponują 27 starszymi F/A-18C Hornet (z 40 F/A-18C/D dostarczonych począwszy od października 1991) (Kuwejcki Typhoon oblatany, 2019-12-24).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ