15 lipca europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o zakończeniu rozruchu satelity EDRS-C z ładunkiem HYLAS-3 (COSPAR 2019-049A) Europejskiego Systemu Transmisji Danych (European Data Relay System). Sateita ma zwiększyć możliwości systemu SpaceDataHighway tzw. kosmicznej infostrady. Urządzenie jest gotowe do rozpoczęcia świadczenia usług.
EDRS-C został wystrzelony w kosmos 6 sierpnia 2019 o godz. 19.30 czasu uniwersalnego za pomocą ciężkiej rakiety nośnej Arianespace Ariane 5 podczas misji VA-249 z Gujańskiego Centrum Kosmicznego CSG w Kourou w Gujanie Francuskiej. Po osiągnięciu zaplanowanej orbity geostacjonarnej (31 stopni Wschód), przeprowadzono testy i nawiązano łaczność laserową z satelitami obserwacyjnymi Sentinel Earth programu Copernicus. EDRS-C podwaja pojemność transmisji, a konstelacja może teraz przekazywać dane z pary satelitów obserwacyjnych jednocześnie. Zwiększa to zaangażowanie Airbusa w obsługę programu Copernicus, a także przyszłych misji Sentinel (Pięć lat Sentinela-2A na orbicie, 2020-06-24).
Do 2030 z łączy danych o bardzo dużej przepustowości SpaceDataHighway powinno korzystać około 15 satelitów. Od 2021 z infrastruktury SpaceDataHighway korzystać będzie konstelacja Airbusa Pléiades Neo, złożona z czterech satelitów, która będzie najbardziej zaawansowanym systemem obserwacyjnym Ziemi, o rozdzielczości optycznej 30 cm. Jako integralna część kompleksowej usługi Pleiades Neo, SpaceDataHighway pozwoli na jeszcze większe przyspieszenie czasu reakcji satelitów, zapewniając zadaniowanie ich w czasie rzeczywistym i ściąganie danych obrazowych z bardzo dużą szybkością (Testy satelitów Airbus Pléiade Neo, 2020-02-25).
EDRS-C dołączył do wystrzelonego 29 stycznia 2016 za pomocą rosyjskiej rakiety nośnej Proton-M/Briz-M z kosmodromu Bajkonur satelity EDRS-A (Eutelsat 9B; COSPAR 2016-005A; 9 stopni Wschód), który codziennie przekazuje zobrazowania powierzchni Ziemi, wykonane przez cztery satelity obserwacyjne Sentinel. Od 2017 EDRS-A wykonał ponad 35 000 transmisji laserowych. Udane połączenia pozwoliły przesłać na Ziemię prawie dwa petabajty danych z dostępnością 99,5 procent.
SpaceDataHighway to pierwsza w historii konstelacja satelitów geostacjonarnych służąca do komunikacji laserowej. Reprezentuje przełomową pod względem szybkości transmisji technologię laserową, zapewniającą bezpieczne przesyłanie danych z prędkością 1,8 Gbit/s w czasie prawie rzeczywistym.
Jej satelity mogą łączyć się z satelitami obserwacyjnymi umieszczonymi na niskiej orbicie w odległości do 45 000 km, z bezzałogowymi statkami powietrznymi lub samolotami za pośrednictwem łącza laserowego. Z pozycji na orbicie geostacjonarnej przekazują na Ziemię zgromadzone dane w czasie zbliżonym do rzeczywistego, na co zwykle potrzeba by kilku godzin. SpaceDataHighway pozwala zatem znacznie zwiększyć liczbę zdjęć i danych wideo przesyłanych przez satelity obserwacyjne. Plan pracy satelitów przekaźnikowych można przeprogramować w dowolnym momencie, operatorom zajmuje to zaledwie kilka minut.
Testy satelitów Airbus Pléiade Neo (2020-02-25)
Pierwsze satelity OneWeb gotowe (2019-01-26)
Fotobioreaktor Airbusa na ISS (2019-04-27)
Airbus w programie SMILE (2019-07-31)
TIBA-1 dla Egiptu (2019-10-23)
Pięć lat Sentinela-2A na orbicie (2020-06-24)
Czujniki Raytheona w satelitach Blackjack (2020-06-17)