Pierwszy MILMAG Shooting Outdoor Lifestyle już dostępny! »
Nowy MILMAG, tym razem ponad 200 stron! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyUSA zainteresowane atomowymi lodołamaczami - MILMAG - Magazyn Militarny

USA zainteresowane atomowymi lodołamaczami

28 lipca portal Breaking Defense jako pierwszy poinformował, że Straż Wybrzeża USA (United States Coast Guard, USCG) planuje do 10 sierpnia przedstawić administracji Białego Domu plany pozyskania kolejnych, ciężkich lodołamaczy, ale z możliwością zastosowania w nich okrętowego napędu jądrowego. Nastąpi więc to w zaledwie dwa miesiące po wydaniu 9 czerwca br. przez administrację prezydenta Donalda Trumpa dyrektywy w tej sprawie.

W latach 2024-2026 Straż Wybrzeża USA ma otrzymać trzy konwencjonalne, ciężkie lodołamacze w ramach programu Polar Security Cutter. Po 2026 planowane jest uruchomienie kolejnego programu, który pozwoliłby na wdrożenie pierwszego z trzech atomowych lodołamaczy w roku 2029 / Grafika: VT Halter Marine 

Co istotne, powyższe plany nie wpłyną za zakup trzech konwencjonalnych, ciężkich lodołamaczy o wyporności 17 690 ton w ramach programu Polar Security Cutter (PSC), wcześniej znanego pod nazwą Heavy Polar Ice Breaker (HPIB). Zamówienie o wartości 745,94 mln USD (2,8 mld zł) na pierwszy z nich zostało złożone 23 kwietnia 2019 w spółce VT Halter Marine. Łączna wartość programu wynosi 1,942 mld USD (7,3 mld zł). Kolejne okręty zostałyby zamówione dopiero po 2026, gdy dostarczone zostaną okręty w ramach programu PSC (Lodołamacze dla Straży Wybrzeża USA, 2019-04-25).

Rzecznik prasowy USCG, kmdr. Jay Guyer poinformował, że plany, które zostaną formalnie upublicznione w sierpniu poprzez Radę Bezpieczeństwa Narodowego (United States National Security Council, NSC), przechodzą ostatnie konsultacje w kilku departamentach federalnych, w tym Obrony, Stanu i Energii.

W czerwcowej dyrektywie zidentyfikowano kilka kluczowych zdolności floty lodołamaczy, których brakuje Stanom Zjednoczonym, a które są rozwijane u głównych adwersarzy- w Rosji i Chinach. Wskazano przede wszystkim na możliwość przenoszenia bezzałogowych statków latających (bsl), systemów zbierania danych wywiadowczych, uzbrojenia do obrony własnej, a także możliwości zastosowania napędu jądrowego.

Dyrektywa wzywa do przeanalizowania możliwości budowy trzech takich okrętów, z których pierwszy trafiłby do floty USCG już w 2029. Na początku br. dowódca USCG, adm. Karl Schultz wskazywał w sprawozdaniu przed Kongresem, że do 2025 Chiny mogą mieć więcej lodołamaczy niż USA. 10 lipca podczas przemówienia w siedzibie Dowództwa Południowego Stanów Zjednoczonych (USSOUTHCOM) w Doral na Florydzie, prezydent Trump wskazał potrzebę budowy lodołamaczy, niż wcześniej planowano, nawet dziesięciu kolejnych (nie jest jednak jasne, na ile te deklaracje mają pokrycie w planach budżetowych).

Obecnie flota USCG jedynie dysponuje ciężkim lodołamaczem USCGC Healy (WAGB-20) o wyporności 16 257 ton, zmodyfikowanego typu Polar (w służbie od 1999) oraz średnim USCGC Polar Star (WAGB-10) typu Polar o wyporności 13 842 ton (w służbie od 1976). Trzecia jednostka, USCGC Polar Sea (WAGB-11) została wyłączona ze służby po awarii napędu, której naprawę uznano za nieekonomiczną. Ponadto, USCG dysponuje także małymi jednostkami do kruszenia lodu typu Bay o wyporności 662 ton.

Rosja i Chiny
Liczba rosyjskich atomowych lodołamaczy skurczyła się w ostatnich dziesięcioleciach do pięciu: NS Jamał i NS 50 Liet Pobiedy proj. 10520 Arktika, NS Tajmyr i NS Wajgacz typu Tajmyr, a także lodołamacz/barkowiec NS Siewmorput’.

Jednak 16 czerwca 2016 zwodowano atomowy NS Arktika proj. 22220 LK-60Ja, 22 września 2017 NS Sibir, a 25 maja 2019 NS Urał. Okręty wejdą do służby w latach 2020-2022. Ponadto, 26 maja br. położono stępkę pod NS Jakucja, a w przyszłym roku rozpocznie się budowa NS Czukotka. Obie jednostki wejdą do służby w latach 2024-2027.

6 lipca br. miało miejsce cięcie blach pod pierwszy z trzech lodołamaczy atomowych proj. 10510 Lider (wcześniej oznaczonych LK-110Ja/LK-120Ja), przyszły Rossija, który zostanie dostarczony flocie RosAtomFłot w 2027 (ostatni w 2033). Na wrzesień br. zaplanowano położenie stępki. Będą to największe jednostki tej klasy na świecie o długości 209 m, 47,7 m szerokości i wyporności około 69 700 ton.

10 czerwca 2016 zwodowano spalinowo-elektryczny RFS Ilja Muromiec proj. 21180. Rosja dysponuje także 39 mniejszymi, konwencjonalnymi jednostkami (4 w budowie) i 34 innymi, głównie transportowymi, zdolnymi do ograniczonego kruszenia lodu (4 w budowie). Marynarka wojenna (WMF) ma otrzymać także dwa uzbrojone lodołamacze patrolowe proj. 23550 Arktika: RFS Iwan Papanin i Nikołaj Zubow oraz dwa zmodyfikowane 23550 Jermak: RFS Purga i nie nazwana jeszcze jednostka (Iwan Papanin zwodowany, 2019-10-27).

Chiny dysponują z kolei małymi i średnimi lodołamaczami typu 071, 210 i 272, które znajdują się w składzie marynarki wojennej, a także większym MV Xue Long i pozostającym w budowie MV Xue Long 2 chińskiego Instytutu Badań Polarnych. W marcu 2019 pojawiły się informacje o budowie w Chinach pierwszego atomowego lodołamacza o planowanej wyporności 30 000 t.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ