Nowy MILMAG, już do pobrania! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyTrzech w walce o kanadyjski kontrakt - MILMAG - Magazyn Militarny

Trzech w walce o kanadyjski kontrakt

31 lipca kanadyjski urząd Public Services and Procurement Canada (PSGC) poinformował o zakończeniu przyjmowania wstępnych ofert w programieFuture Fighter Capability Project (FFCP) na następcę samolotów wielozadaniowych CF-188A/B+ i F/A-18 Hornet. Przedsięwzięcie, wznowione 23 lipca 2019, zakłada zakup 88 nowych samolotów bojowych za około 15-19 mld CAD (42-53 mld zł) (Kanada wznawia program myśliwców, 2019-07-25).

W poprzedniej edycji programu FFCP planowano zakup 65 CF-35 (wariant F-35A). Rząd i przemysł Kanady uczestniczą w programie JSF od 1997. Co ciekawe, na zaprezentowanej grafice widać, że samoloty F-35A wyposażono w system wspomagania lądowania składający się ze spadochronu hamującego w specjalnej owiewce w tylnej części kadłuba. Jest to rozwiązanie zaprojektowane dla norweskich samolotów, które ma znaleźć się również w polskich F-35A. / Grafika: Lockheed Martin

Do czasu zakończenia przyjmowania ofert otrzymano wnioski od trzech oferentów reprezentujących dwa państwa: 

  1. Rząd Szwecji ze spółką Saab Defence and Security (lider) wraz ze spółkami Diehl Defence (Niemcy), MBDA UK (Wielka Brytania) i Rafael Advanced Defence Systems (Izrael),
  2. Rząd USA ze spółką Lockheed Martin Corporation (Lockheed Martin Aeronautics Company) jako liderem wraz z Pratt & Whitney (USA),
  3. Rząd USA ze spółką Boeing jako liderem i kanadyjskimi podwykonawcami: Peraton Canada, CAE, L3 Technologies MAS, GE Canada i Raytheon Canada Limited Services and Support Division.

Z powodów proceduralnych ze złożenia wstępnych ofert zrezygnowały Dassault Aviation z samolotami Rafale B/C (F3R) oraz Airbus Defence and Space z samolotami Eurofighter Typhoon Tranche 3A.

Złożone oferty zostaną porównane pod kątem zdolności bojowych (60%), ceny (20%) oraz korzyści ekonomiczne dla gospodarki (20%). Wstępna ocena ma zakończyć się wiosną 2021, po czym rząd Kanady zdecyduje o rozpoczęciu szczegółowych rozmów z dwoma lub więcej oferentami spełniającymi wymogi operacyjne, oczekując ostatecznych ofert. Następnie zostaną sfinalizowane warunki dostaw z jednym oferentem. Podpisanie umowy powinno nastąpić w 2022. Rząd oczekuje, że dostawy samolotów rozpoczną się w 2025 i będą trwały przez kolejne 10 lat.

Oferowane Super Hornety dla Kanady mają być wyposażone w konforemne zbiorniki paliwa (CFT), podwieszane zasobniki z czujnikiem termolokacyjnym IRST Block II, radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), pociskami rakietowymi krótkiego zasięgu powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder i średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (wcześniej Kanada planowała zakup AIM-120D). / Grafika: Boeing Canada

Saab poinformował, że zaoferował 88 samolotów wielozadaniowych JAS 39E/F Gripen z pakietem wsparcia i szkoleniowym oraz zobowiązał się do utworzenia i realizacji w Kanadzie długotrwałego programu przemysłowego o nazwie Gripen Industrial. Co ciekawe, zagwarantowano transfer kluczowych technologii, produkcję licencyjną, usługi wsparcia i przyszłej modernizacji. Jak dotąd najnowsze Gripeny zostały zamówione przez Szwecję (60 samolotów) i Brazylię (36 samolotów z opcją rozszerzenia o 72), gdzie uruchomiono produkcję licencyjną (Produkcja Gripen E/F w Brazylii, 2020-07-09). 

Lockheed Martin zaoferował Kanadzie samoloty wielozadaniowe F-35 Lightning II, nie wskazując przy tym wariantu produkcyjnego. Pomimo, że wśród partnerów przemysłowych zabrakło spółek kanadyjskich, podkreślono, że lokalny przemysł uczestniczy w programie Joint Strike Fighter (JSF) od 1997, a rząd Kanady jest partnerem poziomu III z wkładem około 160 mln USD (595 mln zł). W tym czasie utworzono ok. 150 tys. miejsc pracy.

JAS 39E/F Gripen zostały zamówione przez Szwecję i Brazylię, a obecnie uczestniczą w postępowaniach przetargowych w Finlandii i Szwajcarii. / Zdjęcie: Saab Defence and SecurityOstatni z oferentów, Boeing, złożył 28 lipca propozycję sprzedaży najnowszych F/A-18E/F Super Hornet Block III, podkreślając ponad stuletnie partnerstwo z tym państwem oraz fakt, że królewskie kanadyjskie wojska lotnicze (RCAF, Royal Canadian Air Force) są obecnie użytkownikiem Hornetów starszej generacji – wyprodukowanych w łącznej liczbie 138 CF-188A/B+ (zmodyfikowanych) w ramach programu New Fighter Aircraft Project (NFAP) od 1983 oraz wspomnianych ex-australijskich F/A-18 Hornet. Najnowsze Super Hornety zostały zamówione przez amerykańską marynarkę wojenną – 116 nowych i około 364 zmodernizowanych oraz 28 samolotów z częścią pakietu Block III przez Kuwejt. Samoloty są oferowane, wraz z wyspecjalizowanymi do walki radioelektronicznej, EA-18G Growler, również Niemcom (Kuwejcki Super Hornet oblatany, 2020-07-03, Super Hornet Block III dostarczone, 2020-06-18). 

W poprzedniej edycji programu FFCP ówczesny rząd Stephena Harpera (Konserwatywna Partia Kanady) planował zakup 65 CF-35 (wariant F-35A) z dostawami od 2016. W 2015, po objęciu rządów przez Justina Trudeau (Liberalna Partia Kanady), zdecydowano o anulowaniu zakupu. W 2016 planowano zakup pomostowy 18 F/A-18E/F Super Hornet, jednak po konflikcie z Boeingiem, rok później zrezygnowano z tego. W 2018 zdecydowano się na zakup 25 ex-australijskich F/A-18 Hornet (w tym 7 na części), które będą służyć do czasu wdrożenia nowych samolotów. 16 czerwca br. Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż pakietu modernizacyjnego dla 38 z 86 samolotów CF-188A/B+, czyli dwóch eskadr (Modernizacja kanadyjskich CF-188, 2020-06-17, Australijskie Hornety dla Kanady, 2018-09-25).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ