31 lipca kanadyjski urząd Public Services and Procurement Canada (PSGC) poinformował o zakończeniu przyjmowania wstępnych ofert w programieFuture Fighter Capability Project (FFCP) na następcę samolotów wielozadaniowych CF-188A/B+ i F/A-18 Hornet. Przedsięwzięcie, wznowione 23 lipca 2019, zakłada zakup 88 nowych samolotów bojowych za około 15-19 mld CAD (42-53 mld zł) (Kanada wznawia program myśliwców, 2019-07-25).
Do czasu zakończenia przyjmowania ofert otrzymano wnioski od trzech oferentów reprezentujących dwa państwa:
Z powodów proceduralnych ze złożenia wstępnych ofert zrezygnowały Dassault Aviation z samolotami Rafale B/C (F3R) oraz Airbus Defence and Space z samolotami Eurofighter Typhoon Tranche 3A.
Złożone oferty zostaną porównane pod kątem zdolności bojowych (60%), ceny (20%) oraz korzyści ekonomiczne dla gospodarki (20%). Wstępna ocena ma zakończyć się wiosną 2021, po czym rząd Kanady zdecyduje o rozpoczęciu szczegółowych rozmów z dwoma lub więcej oferentami spełniającymi wymogi operacyjne, oczekując ostatecznych ofert. Następnie zostaną sfinalizowane warunki dostaw z jednym oferentem. Podpisanie umowy powinno nastąpić w 2022. Rząd oczekuje, że dostawy samolotów rozpoczną się w 2025 i będą trwały przez kolejne 10 lat.
Saab poinformował, że zaoferował 88 samolotów wielozadaniowych JAS 39E/F Gripen z pakietem wsparcia i szkoleniowym oraz zobowiązał się do utworzenia i realizacji w Kanadzie długotrwałego programu przemysłowego o nazwie Gripen Industrial. Co ciekawe, zagwarantowano transfer kluczowych technologii, produkcję licencyjną, usługi wsparcia i przyszłej modernizacji. Jak dotąd najnowsze Gripeny zostały zamówione przez Szwecję (60 samolotów) i Brazylię (36 samolotów z opcją rozszerzenia o 72), gdzie uruchomiono produkcję licencyjną (Produkcja Gripen E/F w Brazylii, 2020-07-09).
Lockheed Martin zaoferował Kanadzie samoloty wielozadaniowe F-35 Lightning II, nie wskazując przy tym wariantu produkcyjnego. Pomimo, że wśród partnerów przemysłowych zabrakło spółek kanadyjskich, podkreślono, że lokalny przemysł uczestniczy w programie Joint Strike Fighter (JSF) od 1997, a rząd Kanady jest partnerem poziomu III z wkładem około 160 mln USD (595 mln zł). W tym czasie utworzono ok. 150 tys. miejsc pracy.
Ostatni z oferentów, Boeing, złożył 28 lipca propozycję sprzedaży najnowszych F/A-18E/F Super Hornet Block III, podkreślając ponad stuletnie partnerstwo z tym państwem oraz fakt, że królewskie kanadyjskie wojska lotnicze (RCAF, Royal Canadian Air Force) są obecnie użytkownikiem Hornetów starszej generacji – wyprodukowanych w łącznej liczbie 138 CF-188A/B+ (zmodyfikowanych) w ramach programu New Fighter Aircraft Project (NFAP) od 1983 oraz wspomnianych ex-australijskich F/A-18 Hornet. Najnowsze Super Hornety zostały zamówione przez amerykańską marynarkę wojenną – 116 nowych i około 364 zmodernizowanych oraz 28 samolotów z częścią pakietu Block III przez Kuwejt. Samoloty są oferowane, wraz z wyspecjalizowanymi do walki radioelektronicznej, EA-18G Growler, również Niemcom (Kuwejcki Super Hornet oblatany, 2020-07-03, Super Hornet Block III dostarczone, 2020-06-18).
W poprzedniej edycji programu FFCP ówczesny rząd Stephena Harpera (Konserwatywna Partia Kanady) planował zakup 65 CF-35 (wariant F-35A) z dostawami od 2016. W 2015, po objęciu rządów przez Justina Trudeau (Liberalna Partia Kanady), zdecydowano o anulowaniu zakupu. W 2016 planowano zakup pomostowy 18 F/A-18E/F Super Hornet, jednak po konflikcie z Boeingiem, rok później zrezygnowano z tego. W 2018 zdecydowano się na zakup 25 ex-australijskich F/A-18 Hornet (w tym 7 na części), które będą służyć do czasu wdrożenia nowych samolotów. 16 czerwca br. Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż pakietu modernizacyjnego dla 38 z 86 samolotów CF-188A/B+, czyli dwóch eskadr (Modernizacja kanadyjskich CF-188, 2020-06-17, Australijskie Hornety dla Kanady, 2018-09-25).
Australijskie Hornety dla Kanady (2018-09-25)
US Navy wycofa prawie 140 Hornetów (2018-03-09)
Australijskie F-35 gotowe do walki (2018-04-09)
Super Hornet Block III dla US Navy (2018-05-25)
Super Hornety w Blue Angels (2018-08-15)
Kanada wznawia program myśliwców (2019-07-25)
Modernizacja kanadyjskich CF-188 (2020-06-17)
Super Hornet Block III dostarczone (2020-06-18)
Zamówienie na Super Hornety Block III (2019-03-22)
Super Hornet z IRST Block II (2020-01-16)
Pierwszy Super Hornet Block III (2020-05-11)
Próby AARGM-ER (2020-06-04)
StormBreaker zintegrowany z Super Hornetem (2020-06-16)
Kuwejcki Super Hornet oblatany (2020-07-03)
Kuwejcki Typhoon oblatany (2019-12-24)
Dwóch następców niemieckich Tornado (2020-03-27)
Pierwszy F-15QA dla Kataru (2020-04-15)
Audyt fińskiego programu HX (2020-06-23)
Produkcja Gripen E/F w Brazylii (2020-07-09)
Brazylijska montownia Gripenów (2018-05-11)
Brazylijski Gripen E oblatany (2019-08-27)
Gripen E z EAJP (2019-11-07)