MILMAG SOL już online! Czytajcie & rozsyłajcie dobrą nowinę! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyK-157 Wiepr ponownie w służbie - MILMAG - Magazyn Militarny

K-157 Wiepr ponownie w służbie

Do służby w 24 Dywizji Okrętów Podwodnych powrócił atomowy okręt podwodny projektu 971 K-157 Wiepr', o czym 5 sierpnia poinformował wiceminister obrony Aleksiej Kriworuczko podczas dnia odbiorów wojskowych (jedinyj dien’ wojennoj prijomki).

Okręty podwodne projektu 971 powstały jako tańsza alternatywa dla drogich jednostek z tytanowym kadłubem projektu 945 (NATO Sierra). Miały stanowić podstawę atomowych sił podwodnych ZSRR

Podsumowując dostawy uzbrojenia za pierwsze półrocze 2020 r. Kriworuczko podał, że w tym czasie, oprócz wyremontowanego Wiepra, weszły do służby 4 nowe jednostki: atomowy okręt podwodny z rakietami balistycznymi Kniaz’ Władimir projektu 955A (oficjalnie klasyfikowany jako atomowy krążownik podwodny), fregata Admirał Fłota Kasatonow projektu 22350, a także dwie jednostki pomocnicze: holownik pełnomorski Siergiej Bałk projektu 23470 oraz mały okręt hydrograficzny Nikołaj Skosyriew projektu 19910 (Podniesienie bandery na Kasatonowie, 2020-07-22; K-549 Kniaź Władimir w służbie, 2020-06-13).

Analiza
Okręt podwodny K-157 Wiepr z powodów technicznych z linii wycofany został ok. 2012 r. W 2014 r. trafił do stoczni remontowej Nierpa w Snieżnogorsku. Według umowy zawartej 20.11.2013 r. prace przy nim miały trwać do końca 2015 r. Po kolejnych przesunięciach tego terminu, ostatecznie dopiero pod koniec kwietnia br. poinformowano o tym, że okręt zakończył próby morskie po remoncie, i powróci do linii po usunięciu ostatnich usterek.

K-157 Wiepr’ po przeszło 6 latach remontu ponownie na wodzie. Na powrót do służby oczekują dalsze 4 okręty tego typu znajdujące się obecnie w zakładach remontowych
/ Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Rosji

Jednostka należy do projektu 971 Szczuka-B w NATO określanego jako typ Akula, a dokładniej do jego zmodyfikowanego wariantu znanego jako Akula-II. Jest to jeden z 10 okrętów tego typu nadal znajdujących się w dyspozycji sił zbrojnych Rosji. Łącznie zbudowano 15 takich jednostek, które do służby wchodziły w latach 1984-1995, za wyjątkiem najnowszego K-335 Giepard ukończonego dopiero w 2001 r. Cztery najstarsze okręty już wycofano ze służby i zezłomowano (bądź aktualnie się złomuje), zaś jeden – K-152 Nierpa – dokończono według zmodyfikowanego projektu 971I z przeznaczeniem dla Indii. Po zakończeniu prac w 2011 r. trafił ona do odbiorcy, gdzie służy pod nazwą Chakra (S72).

Spośród 10 rosyjskich Szczuk, 6 znajduje się w składzie Floty Północnej tworząc tam 24 Dywizję Okrętów Podwodnych, zaś 4 pozostałe służą w 7 Dywizji Okrętów Podwodnych Floty Oceanu Spokojnego. Najprawdopodobniej tylko 3 spośród tej dziesiątki znajdują się obecnie w linii. We Flocie Północnej są to K-335 Giepard, do którego dołączył teraz K-157 Wiepr’, zaś na Pacyfiku jedynie K-419 Kuzbass. Z pozostałych 7 jednostek w remoncie znajdują się 4: K-328 Leopard, K-461 Wołk i K-154 Tigr z 24 Dywizji Okrętów Podwodnych oraz K-331 Magadan z 7 Dywizji Okrętów Podwodnych, zaś trzy dalsze: K-317 Pantiera, K-295 Samara i K-391 Bratsk aktualnie znajdują się w rezerwie technicznej, tzn. są niesprawne, nie posiadają załogi i nie prowadzi się na nich także żadnych prac remontowych.

Okręty projektu 971 stanowią najnowszy typ atomowych okrętów podwodnych z uzbrojeniem torpedowym w Rosji i zarazem ostatni jaki powstał. Jeszcze w ZSRR zdecydowano, że wyspecjalizowane okręty torpedowe projektów 971 i 945 oraz wyposażone w rakiety okręty projektu 949A zastąpione zostaną jednym nowym uniwersalnym typem jednostek. W efekcie powstał projekt 885 Jasień, budowany aktualnie w Rosji według zmodernizowanego projektu 08851 Jasień-M.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ