Październikowy MILMAG SOL już online!  »

MILMAG - Magazyn MilitarnyMSPO 2020: K2PL propozycją dla Wojska Polskiego - MILMAG - Magazyn Militarny

MSPO 2020: K2PL propozycją dla Wojska Polskiego

Podczas XVIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2020, południowokoreańska spółka Hyundai Rotem zaprezentowała makietę czołgu K2PL, który ma być propozycją w programie polskiego czołgu nowej generacji pod kryptonimem Wilk. Koreańczycy oferują współpracę z polskim przemysłem poprzez polonizację zmodyfikowanego wozu K2 Heuk-Pyo (Black Panther) oraz transfer technologii (Plan Modernizacji Technicznej 2021-2035, 2019-10-10).

Co ciekawe, obok specyfikacji K2PL podano dane taktyczno-techniczne czołgu K2 Heuk-Pyo. O ile ten drugi ma masę bojową 55 t, to nie podano tego parametru dla K2PL. Polski czołg ma mieć jednak niższą prędkość maksymalną na drodze (K2 do 70 km/h, K2PL do 65 km/h), co sugeruje, że jego masa jest nieco większa – ma to zapewne wynikać z dodatkowego opancerzenia, co widać na zaprezentowanej makiecie

Jednak makieta prezentowana podczas dwóch poprzednich edycji targów, promowana wspólnie z H. Cegielski-Poznań (HCP), przedstawiała w istocie wóz K2, którego produkcja seryjna została wznowiona pod koniec maja ub. r. Teraz zaprezentowano model w polskich barwach, tuż obok standardowego wozu wojsk Republiki Korei (Produkcja K2 Black Panther wznowiona, 2019-05-29).

W porównaniu ze standardowym K2, jak widać po porównaniu obu makiet, w K2PL zastosowano zmodyfikowane opancerzenie burt kadłuba i wieży, w tym ekrany przeciwkumulacyjne w formie stalowej siatki na konstrukcji ramowej chroniącej wrażliwe segmenty przedziału napędowego. Zgodnie z informacją Hyundai Rotem, planuje się zastosować kompozytowy pancerz zasadniczy z modułami pancerza reaktywnego oraz opcjonalnie aktywnymi systemami ochrony pojazdów (ASOP) klasy soft-kill lub hard-kill. Ma mieć także dwa bloki po sześć wyrzutni granatów dymnych (K2 oferowany Omanowi, 2018-11-13).

 Program czołgu nowej generacji kr. Wilk został ujęty w podpisanym w ubiegłym roku piętnastoletnim Planie Modernizacji Technicznej (PMT) Sił Zbrojnych RP na lata 2021-2035 / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Zgodnie z informacją Hyundai Rotem, czołg K2PL ma mieć trzyosobową załogę, 10,8 m długości, 3,6 m szerokości i 2,4 m wysokości. Prześwit ma wynosić 0,45 m z regulacją od 0,15 do ok. 0,55 m, dzięki zastosowaniu zawieszenia hydropneumatycznego ISU (In-Arm Suspension Unit). Silnik wysokoprężny o mocy 1500 KM z w pełni automatyczną skrzynią biegów ma zapewnić prędkość do 65 km/h na drodze i 50 km/h w terenie oraz zasięg do 450 km. Czołg ma pokonywać przeszkody terenowe o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, a także o wysokości 1 m, rowy przeciwczołgowe o szerokości 3 m oraz przeszkody wodne o głębokości 4,1 m.

K2PL ma zapewniać załodze pełną ochronę przeciwminiową oraz przeciwko zagrożeniom skutkami ataku bronią ABC (atomową, biologiczną, chemiczną). System przeciwpożarowy przedziału napędowego składa się z czujników termicznych wraz z przewodami doprowadzający środek gaśniczy, z kolei przedziału załogi – z czujników optycznych.

Głównym uzbrojeniem ma być 120-mm armata gładkolufowa o długości 55 kalibrów z automatem ładowniczym. Zapas amunicji wyniesie 40 szt. Uzbrojeniem drugorzędnym ma być zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm km, zdolnym do rażenia celów powietrznych, takich jak śmigłowce w zawisie, a także 7,62-mm sprzężony z armatą km.

System kierowania ogniem ma składać się ze stabilizowanych dwuosiowo celowników dzienno-nocnych dla działonowego oraz dowódcy z systemem obrazowania optycznego i termicznego. Pozwolą na automatyczne wykrywanie i śledzenie celów oraz prowadzenie ognia w trybie hunter-killer. Zarówno wieża, jak i armata, mają być sterowane w pełni elektrycznie.

Czołg ma być wyposażony w nawigację satelitarną (GPS) i zliczeniową (INS) oraz system zarządzania walką klasy C4I (dowodzenie, kontrola, łączność, przetwarzanie danych i rozpoznanie). Producent zapewni także rozszerzone możliwości szkoleniowe, wbudowane mechanizmy testowe, wyświetlacze dla załogi (dla dowódcy, działonowego i kierowcy-mechanika) oraz układ klimatyzacji.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ