Październikowy MILMAG SOL już online!  »

MILMAG - Magazyn MilitarnyMSPO 2020: Porozumienie HSW z Tatrą Export - MILMAG - Magazyn Militarny

MSPO 2020: Porozumienie HSW z Tatrą Export

8 września, pierwszego dnia XVIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO 2020) w Kielcach, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Huta Stalowa Wola (HSW) podpisała porozumienie z czeską spółką Tatra Export na zaprojektowanie oraz dostawę gotowego pojazdu opancerzonego w układzie napędowym 4x4 wraz z kompletną dokumentacją techniczną umożliwiającą produkcję w Polsce.

Wraz z informacją o porozumieniu, opublikowano fotografię pojazdu, na bazie którego ma prawdopodobnie powstać polsko-czeski pojazd opancerzony 4x4: jest to Patriot II na podwoziu T815-7M3B21.372, który był już prezentowany na MSPO 2019. / Zdjęcie: PGZ

Porozumienie jest wynikiem zapotrzebowania Wojska Polskiego na pojazdy opancerzone wysokiej mobilności 4x4, ale gotowy pojazd będzie oferowany również na eksport. Obie strony mają nadzieję, że prototyp pojazdu zostanie zaprezentowany podczas targów MSPO w 2021.

Naszą specjalizacją jest produkcja systemów artyleryjskich. Wypracowaliśmy w tym segmencie strategię oferowania Zamawiającemu kompletnych modułów ogniowych, które tworzymy we współpracy ze spółkami wchodzącymi w skład GK PGZ jak i przemysłem prywatnym, jak Grupa WB. Pozyskanie praw do produkcji pojazdu 4x4 w Polsce znacznie rozszerza nasze możliwości dostarczenia Siłom Zbrojnym RP rozwiązań skrojonych pod ich potrzeby w programach artyleryjskich i nie tylko – powiedział Bartłomiej Zając, prezes Huty Stalowa Wola S.A. 

Analiza 

Wraz z informacją o porozumieniu, opublikowano fotografię pojazdu, na bazie którego ma prawdopodobnie powstać polsko-czeski pojazd opancerzony 4x4. Jest to Patriot II na podwoziu T815-7M3B21.372 z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW lub Cummins Euro III o pojemności 8,9 l i mocy 242 kW oraz momencie obrotowym 2100 obr./min. Zastosowano w nim skrzynię biegów Allison 3200 SP z sześcioma przełożeniami w przód i jednym w tył. Prędkość maksymalna to 110 km/h, a zasięg 700 km. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 17 t, a rozstaw osi 3650 mm. Poziom osłony balistycznej kabiny Kitted Hull wynosi do IV, a przeciwminowej do III wg STANAG 4569. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, natomiast desant wynosi sześciu kolejnych (Testy 815 Patriot MATMMV 4х4, 2018-05-14). 

Polsko-czeski pojazd opancerzony 4x4 powstanie w pierwszej kolejności na potrzeby programu Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych o kryptonimie Pegaz. / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Nie jest tajemnicą, że HSW jako lider razem z Tatra Export złożyły wspólną propozycję w programie  Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) o kryptonimie Pegaz. Postępowanie w tej sprawie zostało rozpoczęte 31 maja ub.r. przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON). 9 października opublikowano listę 12 oferentów. Zgodnie z ostatnimi informacjami sprzed samych targów, lista została zawężona do czterech podmiotów. Oprócz HSW z Tatrą znajdują się na niej: H. Cegielski-Poznań (lider) z francuską Arquus, Thales Polska (reprezentujący francuski Thales) oraz AMZ-Kutno (Tuzin chętnych na Pegaza, 2019-10-11, Nadlatuje Pegaz, 2019-05-31). 

Wymogi zamawiającego w ramach programu Pegaz precyzują, że mają zostać kupione pojazdy bojowe wysokiej mobilności w układzie napędowym 4x4 zdolne do przemieszczenia grup zadaniowych w rejon działania z możliwością wsparcia ogniowego i zapewniające ochronę balistyczną i minoodporne. Wozy mają być wyposażone w środki wykrywania i ostrzegania. Muszą też być wyposażone w środki łączności z wyższymi i niższymi szczeblami w łańcuchu dowodzenia i do współdziałania z komponentem lotniczym i morskim.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ